Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Mit takar a társadalmi vállalkozás kifejezés?

Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy civil szervezet annak érdekében, hogy küldetéséhez illeszkedő programjaihoz pénzügyi forrást biztosítson, valamilyen üzleti tevékenységbe kezd. Amellett, hogy ez elősegíti a szervezet pénzügyi fenntarthatóságát és csökkenti az akár az állami/EU-s támogatásoktól való függőségből eredő kiszolgáltatottságot, gyakran a szervezet eredeti küldetésének megvalósulásához is hozzájárul (például foglalkoztatás révén).

Társadalmi vállalkozásra példaként hozható a szekszárdi Kék Madár Alapítvány által működtetett Ízlelő étterem, mely magas színvonalú szolgáltatásai révén az Alapítvány számára plusz forrásokat, míg a hallássérült és mozgáskorlátozott kedvezményezettek számára munkalehetőséget teremt.

Másik példa a hajdúböszörményi Zöld Kör Egyesület vállalkozása, akik ingyenes hulladékgyűjtési szolgáltatást kínálnak olyan háztartások és vállalatok részére, akik a használt papírt amúgy kidobnák vagy elégetnék. A társadalmi vállalkozás tevékenységei közé tartozik a gyűjtés, a szállítás, és a papírhulladék továbbértékesítése újrahasznosításra, melyek révén a Zöld Kör a közvetlen küldetésbeli hasznon túl további pénzügyi forrásokat is teremt társadalmi céljainak megvalósításához.

Melyek a társadalmi vállalkozás előnyei?

1. Nagyobb bevétel - Ha/amikor a társadalmi vállalkozás nyereségessé válik.
2. Diverzifikált források – A társadalmi vállalkozás segíthet diverzifikálni a szervezet finanszírozási alapját, és csökkenti az ingadozó, és/vagy kisszámú pénzügyi forrásoktól való függést.
3. Nagyobb rugalmasság - A legtöbb hagyományos nonprofit finanszírozási formától, adománytól eltérően, a társadalmi vállalkozásbólszármazó bevétel általában szabadon felhasználható.
4. Jobb szervezeti teljesítmény – A társadalmi vállalkozáshoz szükséges pénzügyi és vezetési fegyelem a civil szervezet általános hatékonyságát, tervezését, illetve rendszereit is javítja.
5. Pozitív benyomás az adományozók körében - A legtöbb adományozó örömmel fogadja, ha a civil szervezet megpróbál saját erőből is forrásokat teremteni, és diverzifikálja bevételei forrásait.
6. Aktívabb felügyelő bizottság - A társadalmi vállalkozás segíthet jobban bevonni a felügyelő bizottság (kuratórium) tagjait, és felhasználni egyéb, esetleg az üzleti életben szerzett tapasztalataikat és kapcsolati rendszerüket.
7. Szélesebb körű ismertség - A társadalmi vállalkozás marketingje segíthet a szervezetnek új támogatókat, adományozókat is szerezni.
8. Nagyobb önbizalom - A bevételszerzés képességét felismerve, illetve sikeres társadalmi vállalkozást működtetve nőhet a civil szervezet vezetőinek és munkatársainak önbizalma.


A Társadalmi vállalkozások rovat szerkesztője a NESsT