A változásbejegyzési eljárásra a szervezet nyilvántartásba vételére vonatkozó eljárási szabályokat kell alkalmazni. A változásbejegyzési kérelem tartalmát (kérelem tartalma és csatolandó mellékletek listája) a 2011. évi CLXXXI. Tv. II. fejezetének 8. címe tartalmazza.

Eszerint a változásbejegyzési kérelemnek tartalmaznia kell:

  1. az eljáró bíróság megjelölését,
  2. a kérelmező nevét, lakóhelyét (székhelyét),
  3. a kérelemmel érintett szervezet nevét és nyilvántartási számát,
  4. a változásbejegyzési kérelemmel érintett adatokat, annak megjelölésével, hogy melyek az új, a módosított vagy a törlendő adatok.

A változásbejegyzési kérelmet az erre rendszeresített formanyomtatványon kell előterjeszteni.

Támogasd a nonprofit.hu-t!

Ha fontos neked, hogy minél több friss, releváns és nélkülözhetetlen tartalom eljusson a civil szervezetekhez, járulj hozzá a nonprofit.hu működéséhez.

A változásbejegyzési kérelemhez a nyilvántartásba vétel iránti kérelemhez csatolandó iratokat kell csatolni. Jellemzően csatolni kell a legfőbb szerv ülésének jegyzőkönyvét és jelenléti ívét, új tisztségviselők választása esetén az elfogadó nyilatkozatukat, székhelyváltozás esetén az ingatlan tulajdoni lapját és a tulajdonos, haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát. A változásbejegyzési kérelemhez nem kell csatolni azokat az okiratokat, amelyek a bíróság rendelkezésére állnak, s amelyek a változásbejegyzési kérelem adatai alapján megállapíthatóan nem módosultak. A létesítő okirat módosítása esetén a változásbejegyzési kérelemhez csatolni kell a létesítő okirat változásokkal egységes szerkezetbe foglalt szövegét is.

A változásbejegyzési kérelmet elektronikusan, az ÁNYK program és az Ügyfélkapu segítségével is be lehet nyújtani, illetve a törvényben felsorolt esetekben – pl. a közhasznú szervezetek esetén, illetve ha a szervezet jogi képviselővel jár el – az elektronikus benyújtás kötelező.