Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

2013. november 11. hétfő, 14:00-18:00
Nemzeti Táncszínház, 1014 Budapest, Színház u. 1-3.

Jegyvásárlás ide kattintva: http://nemzetitancszinhaz.jegy.hu/arrivalorder.php?eid=240854&aid=693&vid=87

A jegyár tartalmaz egy tiszteletpéldányt a kézikönyvből, ami a könyvbemutató után csak kereskedelmi forgalomban lesz kapható a jegyár duplájáért.

A Színházi nevelési programok kézikönyve bemutatja azokat a színházi programokat, amelyek az előadáson túl közvetlenül megszólítják a diákokat, interakcióra kínálnak lehetőséget a gyerekeknek, fiataloknak. Magyarországon ma szinte minden színházban van valamilyen színházi nevelési tevékenység. Példa nélküli ebben az egyetértés: a színházaknak meg kell szólítaniuk, be kell vonniuk a színház életébe a gyermek- és ifjúsági közönséget.

Az elmúlt színházi évad második felében az InSite Drama egy kutatás keretében egységes szempontsor mentén felmérte, milyen főbb színházi nevelési gyakorlatok léteznek ma Magyarországon. Az első magyarországi Színházi nevelési programok kézikönyve ennek a kutatásnak az eredményeit mutatja be. A könyvben 119 szervezet 172 programjának leírása szerepel, továbbá átfogó elemzések a mai magyarországi helyzetről.

A könyvbemutató első felében a kutatás eredményeit prezentáljuk, a második felében három kérdés kapcsán rendezünk kerekasztal beszélgetéseket, ahol meghívott szakmai vendégeink nyilatkoznak saját megközelítéseikről, módszereikről, terveikről.   A szakmai beszélgetésekhez a nézőknek is lehetőségük lesz hozzászólni.

Részletes program

•    14:00-14:20 Köszöntő: Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház ügyvezető igazgatója

•    14:20-15:20 A kutatásmódszertan és a kutatási eredmények részletes prezentációja (Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám, a kutatás vezetői)

A színházi nevelés kutatása a neveléstudomány és a társadalomtudományok kutatási eszközeinek segítségével (Németh Szilvia, szociológus, oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. ügyvezetője)

•    15:20-15:40 A kézikönyv bemutatása (Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám, a kutatás vezetői)

Mire és hogyan használhatják a kézikönyvet a pedagógusok?  (Németh Mónika, a Mándy Iván Szakképző Iskola és Speciális Szakiskola tanára)

•    15:40-16:00 Szünet

•    16:00-17:50 Három kerekasztal beszélgetés - mindegyiket rövid plenáris diszkusszió követi (moderátor: Bethlenfalvy Ádám és Cziboly Ádám)

1.    Mi a szerepe a színháznak a nevelésben? 
Kutatásuk során különböző pedagógiai célokat kitűző előadásokkal, programokkal találkoztunk. Az emberi/társadalmi problémákat felvető, vagy a színház rejtelmeibe beavató programok mellett találkoztunk prevenciós célokat megvalósító, ismeretátadó és készségfejlesztő programokkal is. A kerekasztal résztvevőitől azt kérdezzük, hogy szerintük mi a legfontosabb feladata a színházi nevelési programoknak. 

Meghívott felszólalók:
Barda Beáta (művészeti vezető, Trafó Kortárs Művészetek Háza)
Hajós Zsuzsa (programvezető, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ)
Kulcsár Edit (dramaturg, Nemzeti Színház) 
Láposi Terka (a Játszószínház művészeti vezetője, Vojtina Bábszínház)
Réczei Tamás (művészeti vezető, kecskeméti Katona József Színház)

2.    Mennyire szólhat bele a néző/résztvevő a színházba?
Megfigyeléseink szerint a különböző programok más-más módon vonják be a közönséget. Van, ahol a nézőkkel beszélgetnek, máshol játékokat kínálnak nekik, megint más helyen szerepbe léptetik őket is, illetve van, ahol alkotótársként vannak jelen a fiatalok. Mibe és hogyan lehet/kell bevonni a nézőket? Ezzel kapcsolatos véleményükről kérdezzük a kerekasztal résztvevőit. 

Meghívott felszólalók:
Madák Zsuzsanna (a Tantermi deszka program vezetője, Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház)
Takács Gábor (szakmai vezető, Káva Kulturális Műhely)
Tárnok Marica (bábművész, programvezető, Közép-Európa Táncszínház, Bethlen Téri Színház, Gergye Krisztián Társulat)
Végh Ildikó (programvezető, ifjúsági program, budapesti Katona József Színház)
Vidovszky György (rendező, színházpedagógus, Szabad Kurzus Alapítvány, Bárka Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Karinthy Színház, Magyar Színház)

3.    Merre tovább színházi nevelés?
A magyarországi színházi nevelés egy rendkívül színes, termékeny korszakában van. De vajon milyen irányba kellene tovább mennie, és milyen módon kapcsolódhat az oktatáshoz, mit várhat a közigazgatástól? Erről beszélgetünk a kerekasztal résztvevőivel.

Meghívott felszólalók:
Kaposi József (főigazgató, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet)
Kulcsár Viktória (elnök, Független Előadó-művészeti Szövetség; elnök, FÜGE Produkció)
Novák János (elnök, ASSITEJ Magyar Központja; igazgató, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház)
Schilling Árpád (művészeti vezető, Krétakör)
Vasvári Csaba (alelnök, Magyar Teátrumi Társaság)

•    17:50-18:00 A raportőr összefoglalja az elhangzottakat.  Raportőr: Ugrai István, Kultúrbrigád, a 7óra7.hu felelős szerkesztője