10 jó példa a vizuális történetmesélésre civilektől

2020. augusztus 27.

A jó ügyekre mindig érdemes felhívni a figyelmet - de ezt nem mindegy, hogyan tesszük! Egy jó történettel máris könnyebb dolgunk van, és az egy percre se lassító, online információözönben legjobb, ha vizuális ingerekre is építkezünk.

Ezért összegyűjtöttünk pár inspiráló hazai és külföldi civil vagy aktivista példát arra, hogyan használjunk képeket a számunkra fontos történetek elmesélésére akár közösségi médiában, akár nagyobb lélegzetvételű kampányok során. 

1.

https://www.instagram.com/p/CDdQmUEJlf0/

A Budapest Pride fotója “csak” egy tetoválós akcióra hívja fel a figyelmet, viszont ez a végletekig minimalista kép emellett a Pride alapüzenetei mellett áll ki nagyon markánsan: szeretet, elfogadás, összetartás, közös harc. Mindezek az asszociációk rögtön felvillannak, anélkül, hogy egy arcot vagy konkrét helyzetet látnánk.

2.

https://www.instagram.com/p/CDPItm8h9EC/

Akár egy olyan kemény témánál, mint a nemi erőszak, is lehet könnyed és humoros a formátum, ha okosan csináljuk, mint a Patent Egyesület. Ennek az elgondolkodtatóan frappáns infografikának az üzenetét akkor se felejtjük el pár másodpercen belül, ha csak az instagram pörgetése közben véletlen akadtunk rá. 

3.

https://www.instagram.com/p/CAajigbnZcT/

Élénk színek, virágok, napsütés, nyár - ezek segítségével és mindössze 3 szóval vidáman, mégis erőteljesen adja át fő üzenetét, testünk elfogadását Megan Jayne Crabbe testpozitív aktivista fotóján.

4.

https://www.instagram.com/p/CBJLvCHB7zQ/

A szöveges üzenetet ennél a kampánynál is nagyon kreatívan “becsomagolta” Alex Cameron fotós, és a transz férfiak identitásának fontosságát a szerelmes pár rögtön átélhetővé és mélyen személyessé teszi. 

5.

A Bagázs kampánya remek példa arra, hogy egy-egy arc kiemelésével a szervezetünk teljes munkáját is bemutathatjuk. Ráadásul a teljesen eltérő háttérrel és szereppel rendelkező önkéntes, a célcsoport tagja és a helyi segítők ezáltal egyenrangú félként jelennek meg, nem pedig a sokszor problematikus megmentő és megmentett áldozat viszonyát festik le a képek. 

6.

https://www.instagram.com/p/CEN9Hf9jgrF/

Gyerekeket és sérülékeny csoportokat megmutatni, lefotózni gyakran ingoványos terep - az UNICEF COVID-19hez kapcsolódó posztja viszont egy abszolút pozitív példa. A rajzokon keresztül maguk a gyerekek fogalmazhatták és osztották meg a világjárvánnyal kapcsolatos érzéseiket, ami így nagyon beszédesre sikerült.

7.

My Budapest Photo Project

Bár a téma és a kontextus nagyon különböző, a My Budapest Photo Project célja is hasonló: hadd mutassák be maguk az érintettek - jelen esetben budapesti a hajléktalan emberek - saját életüket! A projekt résztvevői saját fotóikon, elkapott pillanataikon keresztül adnak bepillantást mindennapjaikba. Önmagában is vizuálisan sokszínű és izgalmas a végeredmény, amit tovább erősít a képek elkészültének története. 

8.

Greenpeace Hungary

A Greenpeace Hungary teknősökkel és az óceáni műanyagszeméttel foglalkozó instagram sztorija jól bemutatja, hogyan lehet a különböző jellegű képeket minimális szöveggel kombinálva figyelemfelkeltő, és rögtön akcióra is buzdító módon elmesélni egy komplex történetet. 

9.

https://www.instagram.com/p/B-zpvBChGxY/

Nincs egy adott történethez passzoló jó minőségű saját fotónk, a stock képek pedig elcsépeltek és műviek? Ütős megoldás a Helsinki Bizottság a kijárási tilalommal kapcsolatos rendőri intézkedésekről tájékoztató posztja! Egyből megragadja a tekintetünket, és még technikailag sem bonyolult megoldani, ha van egy Photoshophoz minimálisan is értő munkatársunk. 

10.

https://www.instagram.com/p/B9_cD46BZDn/

Ha lehetőség adódik illusztrátorokkal, grafikusokkal együttműködni, ragadjátok meg! Olyan egyedi látásmódú és hatásos anyagok születhetnek, mint például a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány koronavírusra reagáló posztja, amiben a humor oldaláról közelítik meg az ezerszer hallott, mégis fontos járvány elleni teendőket.


Címkék
kommunikáció, koronavírus, Covid-19