Mint arról korábban írtunk, alkut ajánlott a kormány a Fővárosi Önkormányzatnak több Budapesten tervezett, de az önkormányzat (részben a járvány miatti) bevételkiesései miatt veszélybe került beruházásokkal kapcsolatban.
Ahelyett, hogy plusz forrást biztosítana a megvalósításukra, 60 milliárd forint értékben átvállalná a következő projektek kivitelezését a kormány:
- a pesti rakpartok kerékpáros- és gyalogosbarát, zöldfelületeket, utcabútorokat, pihenőpadokat is tartalmazó átalakítása,
- a Biodóm-beruházás kifizetése és befejezése,
- a Gellért-hegyi sikló megvalósítása,
- a budai fonódó villamos hálózat meghosszabbítása,
- és az Etele téri buszpályaudvar bővítése.
Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár az ajánlat bejelentésekor jelezte, a kormány vállalja, hogy az átvállalt beruházásokat csak olyan tervek alapján valósítaná meg, amiket a főváros vezetése is jóváhagyott.
A Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat egyelőre még nem közölte, elfogadják-e a kormány ajánlatát, de a pesti rakpart átalakításával kapcsolatban már most javaslatokkal állt elő 22 civil szervezet.
Arra kérik Karácsonyt, csak olyan terveket támogasson, amik az átépítés után megszüntetnék az átmenő autósforgalmat a pesti alsó rakparton.
A nyílt levelet megfogalmazó szervezetek szerint a tavasz végétől október közepéig hétvégente a városlakóknak adott pesti alsó rakpart „rövid időn belül a város egyik legnépszerűbb köztere lett”. A Város és Folyó Egyesület (Valyo) mérése szerint a szeptember 19-20-i hétvégén csupán negyed óra alatt 336-an haladtak el a mérési pont előtt gyalog, futva, rollerrel, görkorcsolyával vagy biciklivel.
„Ez nem meglepő, hiszen a belvárosban a keskeny járdákon, parkoló és áthaladó autókkal terhelt, szennyezett levegőjű utcákon nincs sok lehetőség kellemes időtöltésre” - írják. A belvárosi utcákban jelenleg csak 1-4 négyzetméternyi zöldfelület jut egy főre, ami jócskán elmarad a WHO által ajánlott 9 négyzetmétertől. Így nem csoda, hogy a városlakók inkább a belvároson kívül töltik szívesen a szabadidejüket, ami környezetterhelő autózással jár és bevételeket is máshol termel. A zöldfelületek hiánya ráadásul a szuburbanizációs folyamatokat is erősíti, ami megint csak az autós forgalomterhelés és a légszennyezettség növekedéséhez vezet.
A 22 szervezet szerint ezért is fontos az élhető szabad terek biztosítása a belvárosban is. Olyanoké, mint a megnyitott rakpart, „ami ráadásul közel van, a belvárosból gyalog vagy kerékpárral, de közösségi közlekedéssel is gyorsan elérhető, a víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt jelent minden ember számára”. A hétvégi megnyitások ráadásul bizonyították, hogy a rakpart autós forgalom előtti lezárása miatt nem omlott össze a város közlekedése - érvelnek a civilek.
Az alsó rakpart átalakításával kapcsolatos véleményeket nemrégiben felmérte a Medián közvélemény-kutató is, eszerint a megkérdezettek 59 százaléka támogatná az alsó rakparti gépjárműforgalom teljes megszüntetését, és csak 37 százalékuk ellenezné azt. A Főváros is kikérte a városlakók véleményét a kérdésben: a kérdőívüket kitöltő több mint háromezer ember 74 százaléka szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene, hogy legyen, csak 20 százalékuk szerint az autós közlekedés biztosítása. A válaszadók 79 százaléka támogatná a rakpart gyalogosbarát megújítását. A legtöbben zöldfelületeket, fákat, és a biztonságos kerékpározás, rollerezés, görkorcsolyázás felületeit látnák szívesen a rakparton.
A civilek szerint az olyan hosszabb ideig tartó építkezések miatti lezárások alatt, mint amilyenek a 4-es metró építésekor, a Margit híd és a Szabadság híd felújítása, a metrópótlások, a budai főgyűjtő csatorna vagy a Kossuth Lajos utcai távhővezeték építése idején voltak Budapesten, bebizonyosodott már, hogy az autóforgalom ilyenkor „igazodik a megváltozott feltételekhez: a közlekedő emberek más útvonalat, vagy más, környezetbarátabb közlekedési módot választanak”.
„Hiba lenne az átrendeződés után ismét autók közlekedtetésére használni az egyedi adottságokkal bíró Duna-partot, és a közúti kapacitás visszaadásával növelni a gépjárműforgalmat”
- hangsúlyozzák. Hozzátéve, „ha tiszta levegő helyett kipufogógáz és zaj, park helyett egy térköves sáv, rendezvényterek helyett 2x1 forgalmi sáv foglalja a helyet”, az szerintük nem a városlakók érdekeit fogja szolgálni.
Függően attól, hogy mit mond a főváros: hagyják-e, hogy a rakpart átalakítását végül a kormány végezze, ebből még nagy csörték lehetnek: a civilek javaslatával szemben Fürjes Balázs ugyanis korábban többször hangsúlyozta, 2x1 sávon az autósforgalom megtartásával tartja jónak a rakpart lakosságbarát átalakítását.
A nyílt levelet ezek a civil szervezetek írták alá:
- Budapest Bike Maffia
- Civilek a Palotanegyedért
- C8 Civilek Józsefvárosért
- Energiaklub
- FÁK a Rómain
- Fridays for Future Budapest
- Greenpeace
- Harmónium Egyesület
- Járókelő Közhasznú Egyesület
- Kortárs Építészeti Központ
- Kulcs a Városhoz
- Közlekedő Tömeg Egyesület
- Közösségfejlesztők Egyesülete
- Levegő Munkacsoport
- Magyar Kerékpárosklub
- Magyar Közlekedési Klub
- Mindspace
- Miutcánk
- Rehab Critical Mass
- Színes Erzsébetváros
- Újlipótváros - Szuperblokk
- Valyo - Város és Folyó Egyesület
- Velo Budapest
Neuberger Eszter
forrás: 444.hu