5 tipp, hogyan támogasd csapatodat a távmunkában

2020. október 14.

A Microsoft Civil Tech Solutions online beszélgetésének tapasztalatai

A Microsoft Magyarország és a NIOK Alapítvány együttműködése hosszú évekre nyúlik vissza. Idén ősztől egy online képzéssorozattal segítjük a civilek hatékony munkáját, Civil Tech Solutions címmel. Az első alkalommal a hatékony távmunkáról beszélgettünk vállalati, start-up és civil vezetőkkel.

A beszélgetés résztvevői voltak:

  • Szentpétery Boglárka, Microsoft Magyarország, HR vezető
  • Nun András, Autonómia Alapítvány, igazgató
  • Beck Márton, szervezetfejlesztesi és kommunikációs szakértő, ActionLab

Ennek alapján összegyűjtöttünk pár tippet, tanácsot, amelyek nem csak egy kényszerű távmunka időszakában, hanem a mindennapi munkaszervezésben is hasznosak lehetnek.

1. Tekintsd át a (vezetői) szerepeket!

A civil szférában működő szervezetek sokszor nagyon máshogy működnek, mint a forprofit szektor: sok helyen nincsenek beosztottak, hierarchia, lapos a szervezet. Inkább munkatársak vagyunk, általában nem vezető-beosztott típusú beszélgetések és kapcsolatok a jellemzőek.

  • Amikor valaki nem tud jól teljesíteni, akkor úgy merüljön fel  a kérdés, hogy miben tudunk segíteni: odafordulás legyen, ne csak számonkérés.
  • A járványhelyzetben azonban megváltozhat a vezető-munkatárs viszony és a munkaszervezést érintő felelősség: a vezetőtől jobban várják az egyértelmű döntések, keretek kijelölését, neki kell a munkatársak különböző elvárásait összehangolni.

2. Kommunikáció és konfliktuskezelés - figyelj rá!

A különösen sérülékeny célcsoportokkal dolgozó szervezeteknél a tehetetlenség érzése különösen frusztrálóvá válhat egy ilyen helyzetben, ami motivációvesztést és további belső konfliktusokat okozhat.

  • Ilyenkor felértékelődik az aktív hallgatás, több időt kell szánni, teret kell adni a személyes nehézségek megbeszélésére, és a hála kifejezésére.
  • Online a mimika és testbeszéd elveszik, ezek pótlására is figyelni kell. A vezető részéről tudatosan kell erősíteni a visszajelzések és a saját elvárások kommunikálását.

3. Ne félj bevezetni a hibázás kultúráját!

Egy olyan új helyzetben, amit a járvány és a hirtelen távmunkára kényszerülés teremtett, elkerülhetetlen, hogy többet hibázzunk, de békésebb időkben is igaz a közhely, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.

  • Tekintsetek ezekre a hibákra tanulási lehetőségként a csapattagokkal, bátorítsátok egymást ezek megosztására és átbeszélésére, ahelyett, hogy el kellene hallgatni őket.

4. Értékelj okosan!

Az egyik gyakran felmerülő kérdés a távmunkával kapcsolatban, hogy ha nincsenek szem előtt a munkatársak, hogyan kövessük és értékeljük a munkavégzésüket. Könnyű abba a csapdába esni, hogy listázni próbáljuk az elvégzett feladatokat, pedig ez könnyen tévútra visz. Ahelyett például, hogy hány online meetingen vett részt valaki, sokkal többet mondhat el, ha az értékeléseket gyakoribbá tesszük, és ott nem csak a mutatókat, elért számokat nézzük, hanem azt is, hogy a csapaton belüli kapcsolatokkal hogyan élt a munkatárs.

  • Értékelhetjük többek között azt, hogy kitől mit tanultunk, vagy épp valakinek mi segítettünk megtanulni valami újat.
  • A jelenlegi időszak az együttműködésről szól, a magányos harcosok nehezebben tudnak érvényesülni, ezért jó, ha ezt kiemelt figyelemmel kezeljük.

5. Home office vs. frontvonal

Sok szervezetnél, főleg ahol közvetlen kapcsolatban álltok a célcsoporttal, nem lehet megoldani a teljes digitalizációt. Van, ahol vezetői szinten kellett kimondani, hogy van  aki nem mehet home office-ba, másnak pedig akár kötelező, ez pedig érthető módon konfliktusokhoz vezethet.

  • Fontos tudatosítani, hogy ez nem az egyes munkatársakról szóló értékítélet, hanem a szükség hozta szabályok.
  • Ráadásul a többiek home office-ba küldése azoknak az érdekét is szolgálja, azok egészségét is óvja, akik nem maradhatnak otthon. Feléjük a hála és az elismerés kifejezése pedig különösen fontos, ebbe fektessünk energiát!

A távmunka szabályozásáról itt olvashatsz anyagokat:

https://arsboni.hu/fontos-elhatarolas-tavmunka-vagy-home-office-jellemezte-a-jarvanyugyi-veszelyhelyzetet/

https://adosziget.hu/home-office-es-tavmunka-a-ketto-ugyanaz-vagy-kulonbozik/

https://adosziget.hu/a-tavmunkavegzes/

 

A NIOK Alapítvány és a Microsoft közös tudásátadó sorozatának következő alkalmai ilyen és ehhez hasonló, a távmunkát érintő egyéb kihívásokra válaszoló technikai lehetőségeket mutatnak majd be. 

Következő alkalom: Civil Tech Solutions 2.: Teams

Köszönjük a Microsoft Magyarország támogatását!

A Microsoft Civil Tech Solutions online beszélgetésének tapasztalatai


Címkék
NIOK Alapítvány, informatika, távmunka