Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

2022. augusztus 19. A magyarok adományozási hajlandóságának a bizalmatlanság az egyik legfőbb gátja. A felnőtt lakosság mindössze kilenc százaléka hiszi el, hogy a teljes felajánlott összeg eljut az általa támogatott szervezethez, továbbá az emberek 51 százaléka úgy véli, hogy az egyesületek, alapítványok a felajánlott összeg felét sem kapják meg. Ezért a magyarok harmada nem is támogat jószolgálati szervezeteket, legfeljebb a személyi jövedelemadója egy százalékával.

A magyar felnőtt lakosság 81 százaléka szokott adományozni valamilyen módon, ez azonban leginkább a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásában merül ki – derült ki az OTP Bank megbízásából készült felmérésből. Ugyanakkor a felnőtt lakosság harmada nem szokott a személyi jövedelemadó egy százalékán kívül más formában szervezeteket, alapítványokat támogatni, 19 százalék pedig semmilyen módon nem adományoz. Ez utóbbi megállapítás a 18-39 éves korosztályra kifejezetten jellemző, a körükben 42 százalék azoknak az aránya, akik semmilyen módon nem támogatnak jótékonysággal foglalkozó, hátrányos helyzetűeket segítő egyesületeket, szervezeteket.

Visszatartó erő a bizalmatlanság

Az adományozás elutasítása mögött alapvetően két fő ok rajzolódik ki: 54 százalék azt nyilatkozta, hogy nincs lehetősége kis összeg nélkülözésére sem, míg 51 százalék úgy véli, hogy a felajánlása részben, vagy teljes egészében más célra lesz felhasználva, mint amit támogatna. Az utóbbi választ adók két csoportra bonthatóak: 30 százalék úgy vélekedik, hogy az általa felajánlott összeg teljes egésze nem a megjelölt célra lesz elköltve, a felajánlása egy részének rendelkezése szerinti felhasználásáról pedig a fennmaradó 21 százalék nincs meggyőződve.

Ez a bizalmatlanság az egyik legnagyobb visszatartó erő az adományozás terén. Még abban az esetben is, amikor biztosak az emberek abban, hogy a felajánlott összeget az előre meghatározott célra fogja fordítani a támogatott szervezet, mindössze a válaszadók kilenc százaléka gondolja azt, hogy az adomány teljes egésze a meghatározott célt szolgálja majd. Az emberek több mint felét az a félelem tartja vissza az adományozástól, hogy a felajánlások jelentős része meg sem érkezik a szervezetekhez, azokat levonások és költségek terhelik majd.

Mikroadományokkal is lehet segíteni

Az OTP Bank digitális csatornáin a tranzakciók indítását követően felajánlható 100-200-500 forintos mikroadományok azonnal és közvetlenül a támogatott szervezet elkülönített számlájára érkeznek, és azokat nem terheli sem banki, sem tranzakciós költség. A felajánlott adományok összege az OTP Bank adományozási platformján figyelemmel kísérhetőek.

- Az OTP Bank számára kiemelten fontos az adományozás és az adományozási kultúra fejlesztése. A bank az elmúlt két évben 7,6 milliárd forint értékben adományozott egészségügyi intézmények számára, oktatásra, valamint szociális célokra. Az adományozási kultúra fejlesztésére a hitelintézet a saját adományai mellett lehetőséget teremt a digitális banki csatornákon, valamint az ATM-eken keresztül történő mikroadományok felajánlására is. Így a bank ügyfeleinek is lehetősége van 100-200-500 forinttal támogatni a számukra fontos célokat, amik forintra pontosan, azonnal megérkeznek a kiválasztott szervezet számlájára. Az adományozás felülete transzparens, így a célok elérése is nyomon követhető – mondta Szabó Dóra, az OTP Bank CSR csoportvezetője.

Meggyőzhetőek az emberek

A kutatásból kiderült az is, hogy az adományozás iránt szkeptikus felnőtteket a célirányos, az adomány felhasználásáról szóló transzparens kommunikációval teljesen meg lehet győzni arról, hogy mikroadományokkal támogassanak társadalmilag fontos célokat. A válaszadók 53 százaléka szerint akkor lehet meggyőzni az adományozásról embereket, ha meg tudnak bizonyosodni arról, hogy a teljes összeget a támogatott célra fordítják majd, ha visszajelzést kapnak arról, hogy mit valósított meg az adományokból az adott szervezet (43 százalék), ha látható, hogy a kis összegű adományok összessége milyen jelentőséggel bír (39 százalék), vagy, ha transzparens a folyamat a felajánlástól a felhasználásig, és közvetlenül a szervezet számlájára érkezik a pénz (30-30 százalék).

A 18-39 évesek körében kiemelten fontos ezek közül, hogy visszajelzést kapjanak a célok eléréséről (53 százalék), valamint hogy lássák, hogy a kis összegű adományok összessége milyen erővel bír (46 százalék).

Szerző: Azénpénzem

forrás: azenpenzem.hu