Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Főleg az online vásárlások ugrottak meg az utóbbi években. Tavaly például az online vásárlások összértéke 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd Ft) több mint 20%-a, csaknem nettó 27 milliárd forint egyetlen napon, a Fekete Pénteken történt – idézte a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérését Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) munkatársa az InfoRádióban.

A szervezet arra szeretné felhívni a figyelmet épp ezen a napon, hogy gondoljuk át, valóban szükségünk van-e arra a sok mindenre, amit megvásárolunk. A "Ne vásárolj semmit" nap kapcsán a túlfogyasztás környezeti és társadalmi hatásaira emlékeztetnek.

Van erre egy mérőszám, a túllövés napja - emlékeztet Andacs Noémi. A Global Footprint Network ugyanis minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja.

Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát", 2018-ban már csak augusztus 1-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrásai, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel - emlékeztet az egyesület.

Minden vásárlás egy szavazat

A pénzünk szavazat, ezzel megmutathatjuk, hogy milyen világban szeretnénk élni - vallja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

"Ha tartós vagy környezetbarát terméket veszünk, azzal egy környezetbarát, fenntarthatóbb jövőre szavazunk.

A választásban segítenek például a Tudatos Vásárló Tesztek: ezek a gyártóktól független, az egyesület által végzett tesztek számos terméket hasonlítanak össze környezetvédelmi vagy akár energiahatékonysági szempontból is" - hívta fel a figyelmet Andacs Noémi. Így próbálják segíteni a fogyasztókat, hogy olyan termékekhez jussanak hozzá, amelyekkel sokáig elégedettek lesznek, és nem kell hamar lecserélniük.

Az sem mindegy a TVE szerint, hogy milyen körülmények között állították elő azt a terméket, amit megveszünk. "Főleg karácsony tájékán szoktuk mondani, hogy ha olyan terméket választunk, amelyet például hátrányos helyzetűek vagy megváltozott munkaképességűek készítettek, akkor amellett tesszük le a voksunk, hogy ezek az emberek visszakerülhetnek a munkaerőpiacra és értelmes munkát végezhetnek" - emelte ki az egyesület munkatársa. Példaként hozta a Kockacsoki nevű cég, amely autista fiatalokat foglalkoztat és csokoládékat késztenek, valamint az Igazgyöngy Alapítványt, amely hátrányos helyzetű családokat foglalkoztat és ruházati, háztartási kiegészítőket készítenek. A Salva Vita Alapítvány Segítő Vásárlás honlapján olyan élelmiszerek, lakáskiegészítők, dísztárgyak vagy játékok közül választhatunk, amelyeket formatervezők, designerek terveztek, és fogyatékkal élő felnőtteket foglalkoztató szociális műhelyek készítenek.

További tippjeik a Fekete Péntekhez és a karácsonyi vásárláshoz

Csak akkor vásároljunk, ha tényleg muszáj. Csak azért, mert akciós egy konyhai robotgép vagy hangszóró, még nem biztos, hogy szüksége van rá a megajándékozottnak vagy nekünk, főleg, ha már van belőlük legalább egy-kettő a háztartásban.

Vásárlás előtt tájékozódjunk független forrásból. A Tudatos Vásárló Tesztek segítenek eldönteni, hogy melyik a mi igényeinknek és pénztárcánknak megfelelő fejhallgató, e-book olvasó, porszívó vagy kávéfőző.

Válasszunk Fairtrade minősítésű terméket, ha decemberi slágerterméket, csokoládét veszünk, ezzel segítjük, hogy a harmadik világbeli termelők tisztességes jövedelemhez jussanak, és a gyerekeik munka helyett iskolába járhassanak.

Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, így nem csak olcsóbban kijövünk, de a környezetnek is jót teszünk.

Ha tárgy helyett szolgáltatást vásárolunk, kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt. Ráadásul így kitolódik az örömszerzés ideje, hiszen például egy wellness belépő vagy koncertjegy a karácsony utáni időszakban is örömet szerez a megajándékozottnak, és biztos, hogy nem kell kerülgetnie még egy kacatot a lakásban.

Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal. Internetes vásárlásnál érvényes a 14 napos elállási jog, vagyis a szerződéskötéstől számított 14 napon belül írásban jelezhetjük a webáruháznak, ha mégse tartunk igényt a termékre, döntésünket nem is kell megindokolnunk, de a visszaküldés postaköltsége már minket terhel. Fontos tudni, hogy ez alól vannak kivételek, nem küldhetjük vissza például, ha kifejezetten a mi megrendelésünkre készült az adott termék, higiéniai vagy gyorsan romló termékről van szó.

Őrizzük meg a blokkot, számlát. Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegyük meg, még ha ajándékba szánjuk is a terméket.

forrás: infostart.hu