Hírek
Hír
Idén is megrendezik a Black Friday "ellennapját"
2018. november 26.


105


A Black Friday költési dömpingjére válaszul a környezetvédő szervezetek világszerte "Ne vásárolj semmit!" napot tartanak a Fekete Pénteken, amellyel a túlfogyasztás környezeti és társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet. Magyarországon a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezi a napot.

Főleg az online vásárlások ugrottak meg az utóbbi években. Tavaly például az online vásárlások összértéke 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd Ft) több mint 20%-a, csaknem nettó 27 milliárd forint egyetlen napon, a Fekete Pénteken történt – idézte a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérését Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) munkatársa az InfoRádióban.

A szervezet arra szeretné felhívni a figyelmet épp ezen a napon, hogy gondoljuk át, valóban szükségünk van-e arra a sok mindenre, amit megvásárolunk. A "Ne vásárolj semmit" nap kapcsán a túlfogyasztás környezeti és társadalmi hatásaira emlékeztetnek.

Van erre egy mérőszám, a túllövés napja - emlékeztet Andacs Noémi. A Global Footprint Network ugyanis minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja.

Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát", 2018-ban már csak augusztus 1-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrásai, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel - emlékeztet az egyesület.

Minden vásárlás egy szavazat

A pénzünk szavazat, ezzel megmutathatjuk, hogy milyen világban szeretnénk élni - vallja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

"Ha tartós vagy környezetbarát terméket veszünk, azzal egy környezetbarát, fenntarthatóbb jövőre szavazunk.

A választásban segítenek például a Tudatos Vásárló Tesztek: ezek a gyártóktól független, az egyesület által végzett tesztek számos terméket hasonlítanak össze környezetvédelmi vagy akár energiahatékonysági szempontból is" - hívta fel a figyelmet Andacs Noémi. Így próbálják segíteni a fogyasztókat, hogy olyan termékekhez jussanak hozzá, amelyekkel sokáig elégedettek lesznek, és nem kell hamar lecserélniük.

Az sem mindegy a TVE szerint, hogy milyen körülmények között állították elő azt a terméket, amit megveszünk. "Főleg karácsony tájékán szoktuk mondani, hogy ha olyan terméket választunk, amelyet például hátrányos helyzetűek vagy megváltozott munkaképességűek készítettek, akkor amellett tesszük le a voksunk, hogy ezek az emberek visszakerülhetnek a munkaerőpiacra és értelmes munkát végezhetnek" - emelte ki az egyesület munkatársa. Példaként hozta a Kockacsoki nevű cég, amely autista fiatalokat foglalkoztat és csokoládékat késztenek, valamint az Igazgyöngy Alapítványt, amely hátrányos helyzetű családokat foglalkoztat és ruházati, háztartási kiegészítőket készítenek. A Salva Vita Alapítvány Segítő Vásárlás honlapján olyan élelmiszerek, lakáskiegészítők, dísztárgyak vagy játékok közül választhatunk, amelyeket formatervezők, designerek terveztek, és fogyatékkal élő felnőtteket foglalkoztató szociális műhelyek készítenek.

További tippjeik a Fekete Péntekhez és a karácsonyi vásárláshoz

Csak akkor vásároljunk, ha tényleg muszáj. Csak azért, mert akciós egy konyhai robotgép vagy hangszóró, még nem biztos, hogy szüksége van rá a megajándékozottnak vagy nekünk, főleg, ha már van belőlük legalább egy-kettő a háztartásban.

Vásárlás előtt tájékozódjunk független forrásból. A Tudatos Vásárló Tesztek segítenek eldönteni, hogy melyik a mi igényeinknek és pénztárcánknak megfelelő fejhallgató, e-book olvasó, porszívó vagy kávéfőző.

Válasszunk Fairtrade minősítésű terméket, ha decemberi slágerterméket, csokoládét veszünk, ezzel segítjük, hogy a harmadik világbeli termelők tisztességes jövedelemhez jussanak, és a gyerekeik munka helyett iskolába járhassanak.

Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, így nem csak olcsóbban kijövünk, de a környezetnek is jót teszünk.

Ha tárgy helyett szolgáltatást vásárolunk, kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt. Ráadásul így kitolódik az örömszerzés ideje, hiszen például egy wellness belépő vagy koncertjegy a karácsony utáni időszakban is örömet szerez a megajándékozottnak, és biztos, hogy nem kell kerülgetnie még egy kacatot a lakásban.

Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal. Internetes vásárlásnál érvényes a 14 napos elállási jog, vagyis a szerződéskötéstől számított 14 napon belül írásban jelezhetjük a webáruháznak, ha mégse tartunk igényt a termékre, döntésünket nem is kell megindokolnunk, de a visszaküldés postaköltsége már minket terhel. Fontos tudni, hogy ez alól vannak kivételek, nem küldhetjük vissza például, ha kifejezetten a mi megrendelésünkre készült az adott termék, higiéniai vagy gyorsan romló termékről van szó.

Őrizzük meg a blokkot, számlát. Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegyük meg, még ha ajándékba szánjuk is a terméket.

forrás: infostart.hu




Pályázat
A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Tanoda programok támogatása” című (EFOP-3.3.1-16 kódszámú) felhívás.
Pályázat
A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Nem állami szervezetek munkaerő-piaci szolgáltatásainak támogatása” című (GINOP-5.1.5-16 kódszámú) felhívás.
Pályázat
A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Célzott prevenciós programok a szenvedélybetegség megelőzése érdekében” című (EFOP-1.8.7-16 kódszámú) felhívás.
Pályázat
A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Helyi klímastratégiák kidolgozása, valamint a klímatudatosságot erősítő szemléletformálás” című (KEHOP-1.2.1 kódszámú) egyszerűsített e ...
Pályázat
Az Alternatív Közösségek Egyesülete a Regionális Közösségi Központok program keretében a Nyílt Társadalom Alapítványok forrásainak felhasználásával TEDD JOBBÁ! címmel pályázat ...
Címkék