Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A közösségi médiafelületek használata már nem csak magánemberként vált az életünk szerves részévé, és nem csak nagyobb cégek és vállalatok hirdetnek ezeken keresztül, de gyakorlatilag a civilszervezeti működés elengedhetetlen feltétele lett.

Magyarországon továbbra is a Facebooké a vezető szerep: több mint 5,7 millió embert tudunk elérni hirdetéseinkkel, míg a Messengeren 3,8 milliót, az Instagramon pedig 1,8 millió embert. A lakosság átlagosan 229 percet tölt online egy nap és ennek kb. 30%-át a Facebookon. Szervezeti szempontból tehát kommunikációd egyik alappillére kell, hogy legyen a Facebook és egyéb közösségi média felületek stratégiai alapú használata.

Amire tehát mindenképp figyelj a Facebook oldalad működtetésekor:

  • Ha szervezetednek nincs is kommunikációs munkatársa, akkor is érdemes kijelölni egy személyt, aki felelős ezen felületek működéséért.
  • Mérd fel, hogy kik követik oldaladat! Hányan vannak? Milyen korosztályból? Milyen a földrajzi elhelyezkedésük, iskolai végzettségük?
  • Szervezeted nonprofit oldalként van a Facebook-on? Ne felejtsd el beállítani oldalad alapadatait, a névjegyben leírni a szervezet misszióját, elérhetőségeit.
  • Általános jelenség civilszervezeteknél, hogy Facebook oldaluk profilképe a szervezet logója. Ezt azért érdemes használnod, mert minden posztotok után - amivel embereket értek el - egyre könnyebben lesz szervezeted beazonosítható a követők vagy épp a hirdetések útján elért új emberek számára.
  • Használd a borítóképet ésszerűen! A Facebook cover fotó nem csak feltűnő, de az első új vizuális elem is, amivel az oldaladra látogató találkozik. Legyen szó adománygyűjtésről, eseményről vagy épp új programlehetőségről, a borítókép mindig kitűnő felület arra, hogy felkeltsd a célcsoportod figyelmét. Már videót is beállíthatsz borítónak!
  • Állíts fel posztolási stratégiát, és légy szigorú önmagaddal! Döntsd el milyen gyakran posztoltok és mik azok a különleges időszakok (1%, adománygyűjtő kampány vagy esemény hirdetése), amikor ettől eltérhettek. Vedd figyelembe, hogy 2018. januárjától a Facebook business profilként kezeli a nonprofit oldalakat is, ami azt jelenti, hogy hátrébb sorolja az üzenőfalakon. Ezt azzal tudod kivédeni, hogy ha olyan posztokat írsz, melyek interakciókat generálnak (kommentek, megosztások, like-olások) vagy ha fizetett hirdetést teszel a posztokra. Nem érdemes heti 4-6 posztot is megírni, hogy ha alig jut el 100-200 emberhez.
  • Figyelj a saját tartalmakra! Minden közösségi média felület kitűnően alkalmas - a híradáson túl - a szervezeted brandjének erősítésére is. Pl. saját fényképeket láss el logóval, feliratoknál használd mindig ugyanazt/ugyanazokat a színeket, betűtípus.
  • Célközönségedet figyelembe véve válassz kommunikációs stílust! A közösségi média felületek alapvetően a rövid, lényegretörő, könnyen értelmezhető szövegek világa, izgalmas vizuális tartalmakkal. Mindemellett fontos eldöntened, hogy tegeződsz-e vagy magázódsz, használsz-e szakszavakat, megosztasz-e hosszú személyes történeteket a szervezetedről vagy épp erre indítasz blogot?!
  • Ha online gyűjtesz adományt akkor ne feledkezz el a Facebook “Adakozás” gombjáról sem, melyet minden nonprofit oldal beállítható, és a Facebook profilotokra látogatók pár kattintással máris adományozhatnak szervezeteteknek.

Istangram profilt akkor érdemes csinálnod szervezetednek, hogy ha tudtok izgalmas, kedves, vagy cuki képeket posztolni. Kifejezetten jól működik az Instagram story, hiszen nagyon gyorsan és egyszerűen, egy telefon segítségével lehet már képeket, információkat közölni a közönségetekkel. Amennyiben épp eseményt készíttetek elő vagy bonyolítotok le, hosszabb programot tartotok, érdemes 2 óránként egy-egy képet posztolni a story-ba, mert akkor mindig előre kerül a sorban az oldalatok követőinél.

Legyen szó Facebook vagy Instagram profilról, minden esetben érdemes bejáratott hashtageket (pl. #adnimenő) használnod, hogy minél több emberhez eljussatok.

Ha nem érzed magad még teljesen otthon a Facebook vagy épp az Instagram világában, akkor érdemes először szakértői támogatást kérni, hogy a lehető leghatékonyabban végezd munkádat, és szervezeted kommunikációja valóban tömegekhez szóljon!

Az alábbi esettanulmányokban jó példákat ismerhetsz meg arra, hogyan ismerheted meg és építheted támogatói közösségedet.

Patent-NANE - Feminista mémektől a Lázadó Lányok táborig – Hogyan építsünk közösséget 25 év alattiakkal?