Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.
Még az ősszel a parlament elé kerülhet az egyházügyi törvény módosítása – értesültünk. A fideszes Gulyás Gergely lapunknak azt mondta, nem új jogszabály születik, hanem a jelenlegin változtatnak. A finanszírozási kérdéseket azonban ez egyelőre nem érintené, arról külön rendelkezés születik.

Miután valamennyi parlamenti párt frakciója támogatásáról biztosította az egyházügyi törvény tervezett módosításának fő irányait, annak részleteiről hamarosan ismét egyeztet az egyházakkal az előterjesztést összeállító Igazságügyi Minisztérium – tudta meg lapunk. Amint azt megírtuk, a 2011-es, részben már módosított törvényben a legfontosabb változást az jelentené, hogy nem „elismerésről”, inkább „nyilvántartásba vételről” lenne szó az egyházak esetében, a döntés joga pedig visszakerülne az Országgyűléstől a bíróságokhoz. Az eddigi kettő helyett három kategóriát állítanának fel, így lennének vallási egyesületek, valamint nyilvántartásba vett és bejegyzett egyházak. Utóbbiak esetében támasztanák a legszigorúbb feltételeket, például a minimum húszéves hazai hitéleti tevékenységet, ugyanakkor velük úgynevezett partnerségi megállapodást kötne az állam.

Gulyás Gergely, a parlament fideszes alelnöke lapunknak megerősítette, ez utóbbi kérdésben továbbra is az Országgyűlésé lenne a döntés, mindez az alaptörvényből következik. Kiemelte, az egyházak státusának kérdését különválasztják a finanszírozási szabályoktól, ezekről külön határoz a Ház. Rámutatott, az elmúlt időszak jogi konfliktusai, így a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának hazánkat elmarasztaló döntése is ezt, vagyis a bejegyzés kérdését érintette, amelyet most rendezne a változtatás. Gulyás hangsúlyozta, nem új törvényt hoznak, hanem a jelenleg hatályosat módosítják. Úgy tudjuk, ez kifejezetten a KDNP kérése volt.

A kormánypárti politikus leszögezte: eddig sem korlátoztak senkit abban, hogy a lelkiismereti és vallási szabadságával szervezett keretek között éljen. Kikötés lett azonban, hogy az egyházi státusz ne a megélhetést szolgáló cél legyen. Tehát bármilyen nemzetközi kifogás és néhány esetben jogos panasz adódott is a 2011-ben elfogadott, új egyházügyi törvénnyel kapcsolatban, a jelenlegi helyzet még mindig jobb, mint a korábbi, amikor több száz bizniszegyház részesült komoly állami kedvezményekben és támogatásban, bármiféle valós vallási tevékenység nélkül.

Trócsányi László igazságügyi miniszter korábban arról beszélt, a jogszabály átmeneti rendelkezései között rendeznék azoknak a korábbi egyházaknak a törvényi helyzetét, amelyek vallási tevékenységet végző szervezetté váltak az elmúlt években.


Következetesen büntetnék a bizniszegyházakat

Kész a szaktárca koncepciója

Az új egyházi szervezetrendszerre vonatkozó elképzeléseket, az együttműködésre és a visszaélések kiszűrésére vonatkozó javaslatokat is tartalmazza a törvény módosításának koncepciója, amelyet az Igazságügyi Minisztérium tett közzé.

Nyilvánosságra hozta honlapján az egyházügyi törvény módosításának koncepcióját az Igazságügyi Minisztérium. A koncepció a Gulyás Gergely által lapunknak vázolt lényegi elemek mellett részletesen tartalmazza a tárca javaslatait és elképzeléseit, idézve egyben konkrét törvényszöveg-tervezeteket.
A minisztérium hangsúlyozza, hogy a koncepcióban képviselt egyházügyi szabályozási modell követi a magyar egyházügyi hagyományokat, rögzíti az állam és a vallási közösségek elválasztását, egyszersmind a velük való együttműködés fontosságát. Kiemelik, hogy a vallásszabadság jogának gyakorlásával összefüggésben a lehető legszélesebb körű jogosítványokat kell biztosítani a vallási közösségek számára, hatékony garanciális szabályok és ellenőrzési rendszer mellett. Megemlítik azt is, hogy az egyházügyi szabályozásnak nyitva kell hagynia minden, tárgyilagos és ésszerű feltételeknek megfelelő vallási közösség számára is a sajátos jogállás megszerzésének lehetőségét. A koncepció részletesen taglalja az egyházak „elismerését” felváltó nyilvántartásba vételt, valamint az új egyházi szervezetrendszerre vonatkozó elképzeléseket.

A finanszírozás, állami támogatás kapcsán arra mutatnak rá, hogy a vallási közösségek elsősorban maguk biztosítják a hitéleti célú működésükhöz szükséges anyagi eszközöket, és a híveik számára végzett közfeladataikat is elsősorban maguk finanszírozzák. Ám ehhez az állam hozzájárul, részben a hitéleti tevékenység, különösen pedig a közfeladatok ellátásában való részvétel támogatásával. Az új szabályozás alapján az állam – szuverén döntése szerint, tehát nem alanyi jogon – dönthet arról, hogy mely vallási egyesületekkel vagy egyházakkal köt megállapodást. Ennek mérlegelésénél figyelembe veheti az adott egyház társadalmi beágyazottságát (beleértve az átvenni kívánt közfeladat-ellátó intézmény helyszínét is), nagyságát, szervezettségét, anyagi erőforrásait – írják a koncepcióban.

A javaslat kitér a visszaélésekre is, amelyek leginkább az úgynevezett „bizniszegyházak” működésében öltöttek testet korábban. A koncepció utal arra, hogy az Alkotmánybíróság a jelenleg hatályos egyházügyi szabályozásról szóló álláspontjában is elismerte a sajátos jogállással való visszaélés lehetőségét, és az ezek elleni hatékony fellépés szükségességét. A most közzétett elképzelés a visszaélések szűrésére elsősorban nem a nyilvántartásba vétel feltételeinek szigorúságát, hanem a jelenleg is hatályos garanciális szabályok és szankciórendszer következetes végrehajtását tartja alkalmasabbnak, ami erős ügyészi szervezetet és határozott bírói eljárást feltételez. A javasolt szankciók között említik a többletjogosultságok megvonását, végső esetben pedig a nyilvántartásból való törlést. 

forrás: magyarhirlap.hu