Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

OS - Brutális járatritkítás és jegyáremelés Miskolcon
Budapest, 2006. november 30., csütörtök (OS) - Miskolc Közgyűlése csütörtökön tárgyalja a tömegközlekedés brutális és végiggondolatlan leépítését. A VEKE önmagában is veszélyesnek és szakmailag megalapozatlannak tartja a lépést, ezen túlmenően azonban úgy látjuk: valójában a tervezett és egyes vezetők által már  lebegtetett budapesti járatritkítás főpróbája zajlik januártól Miskolcon.
   
A terv szerint 14%-kal csökkentik a buszok teljesítményét, és ez ráadásul 25, majd júliustól újabb 13%-os jegyáremeléssel párosul.

Miskolc minden részén jelentősen romlik a tömegközlekedés színvonala, számos járat megszűnik, egyes városrészekben 50%-kal csökken a buszok száma, pedig nem kihasználatlanok. A 40000 lakosú Avas lakótelepre például feleannyi busz, az eddig 6 járat helyett csak 3 fog közlekedni.
Romlik az egyetem kiszolgálása is: az eddigi 4 helyett mindössze két járat éri majd el. Szétdarabolják a várost átszelő hosszú járatokat, ami azért is érthetetlen, mert a több rövid járatra történő szétvagdosás önmagában épphogy növeli a költségeket és nem csökkenti. A javaslat szerint az utasok többletátszállásra kényszerülnek, az eddigi 65 ezer helyett naponta 108 ezer átszállás történik majd, elviselhetetlen kényelmetlenséget okozva ezzel.
Az alátámasztásra szánt cinikus ferdítések sorában a legkirívóbb, amikor azzal érvelnek, hogy a környezetszennyezés csökkenése szól a buszok ritkítása mellett. Azzal azonban nem számolnak, hogy az elriasztott utasok hatására az autóforgalom és így a szennyezés is nőni fog.
Miskolcon használják arányaiban a legtöbben a tömegközlekedést és itt üzemel az ország egyik legjobb városi hálózata. Épp ezért tartjuk igen károsnak a rombolást: ha meg is valósul a változtatás, néhány éven belül az utasok visszacsábításáról és az elviselhetetlen dugók csökkentéséről fognak majd a városvezetők álmodozni.
Kijelenthető tehát, hogy a várospolitikai rövidlátás mintapéldája az, ami Miskolcon történik.
Nem állítjuk, hogy nincsen szükség bizonyos járatok újragondolására.
A januártól életbe léptetni kívánt változtatás azonban nem átgondolt racionalizálás, nem indokolt átszervezés, hanem hentesmunka, a miskolci tömegközlekedés szándékos szétrombolása.
A tervezet elfogadásával a Közgyűlés a dugók, a zsúfolt és ritka buszok, a kényelmetlen átszállások, a növekvő környezetszennyezés, az elégedetlenség és az életszínvonal csökkentése mellett teszi le a voksát. Ezen felül pedig egy olyan leépülési folyamat veszi kezdetét a tömegközlekedésben, amit visszafordítani nagyon drága és teljes mértékben soha nem lehet. A terveket elfogadhatatlannak tartjuk, és ha a főpróba után Budapest is sorra kerülne majd, a fővárosban is fel fogunk lépni ez ellen.
Korábbi kérésünket megismételve arra kérjük a képviselőket, hogy szavazzanak nemmel a miskolci tömegközlekedés szétverésére. A VEKE sikeres fővárosi járatátszervezések során szerzett tapasztalatait felajánljuk, hogy az ésszerű kereteken belül a miskolci tömegközlekedés átalakítása megtörténhessen. Átgondoltan, az utasok és a város érdekeit szolgálva.
         
Kiadó: Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület