Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

134. ülésnap (2011. november 15.)
általános vita megkezdése
T/4866 Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról

Részlet Szászfalvi László (KDNP) expozéjából:
„Tisztelt Képviselőtársaim! Az aggasztó valóság, amely tettre késztetett bennünket az, hogy a szférát meghatározó gazdálkodási, jogi környezetet jelenleg a túlszabályozottság, az átláthatatlanság, valamint a nehezen alkalmazhatóság jellemzi. A túlságosan magas adminisztrációs teher, az adatszolgáltatások felesleges párhuzamosságai, a széttöredezett szabályozás, az összhang nélküli nyilvántartások, valamint a bonyolult, soklépcsős pályázati eljárások mind-mind nagyban megnehezítik a civil szervezetek működését, ennek következtében azt, hogy a tényleges, társadalmilag fontos céljaiknak, rendeltetésüknek eleget tudjanak tenni.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=163&p_szoveg=&p_felszig=163

Részletek a vezérszónoki felszólalásokból:

Kővári János (Fidesz):
„A jelenleg közhasznú, illetve kiemelten közhasznú szervezetek nem képesség, hanem tevékenység alapján kerültek felsorolásra. Az eddigi közhasznúsági törvény felsorolt, ha jól emlékszem, tizenöt vagy talán több kategóriát - nyugodtan felsorolhatott volna még harmincat, ami egyébként közhasznúnak minősíthető. Ez tehát nem jó irány. Nyilván nem a tevékenységek felől szeretnénk megfogni a közhasznú tevékenységet, hiszen lehet bármi közcélú tevékenység. Az, hogy mi az, ami közhasznúvá minősíthető, az viszont attól függ, hogy megfelelő képességekkel rendelkezik-e az adott szervezet, hogy a tevékenységét kiemelt szinten, akár állami vagy önkormányzati feladat ellátásával végezze el. Ezeknek a feltételeit tartalmazza a törvény.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=185&p_szoveg=&p_felszig=185

Nyakó István (MSZP):
„Kedvenc íróm írja valahol, sokat nevettem rajta, Moldova György egy asztalhoz hasonlítja a történéseket, és ehhez hasonlítom most a tervezetet is, amely asztal minden földi jóval meg van pakolva, tényleg, mi szem-szájnak ingere, igen ám, csak az asztal sarkában ott van egy kis tányér, s azon romlott áru, s ettől a perctől kezdve az embernek elmegy az egész étvágya. Hozzáteszem rögtön, ha a törvényre nézek, nemcsak az asztal sarkán van egy kis romlott áru, hanem bizony bővelkedik ez a tervezet ebben a romlott áruban.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=187&p_szoveg=&p_felszig=187

Dr. Lukács Tamás (KDNP):
„Valamiféle módon, miután nagyon különböző szervezetek tartoznak ebbe a szférába, csak úgy, jellemző módon, hogy egy szélsőséges példát mondjak, Ausztriában például a civil szervezetek 94 százaléka egyesület. Nyilván ez egy jogfejlődési kérdés, hogy ki mit tekint civil szervezetnek, és ebbe a civil szervezeti kategóriába milyen kategóriákat fogad be, és milyen normatívával ruházza fel. Mégis azért fogadjuk el, hogy a közös gondolkodásnak legyen valami közös alapja: az Európai Unió gazdasági és szociális bizottsága a civil társadalomnak öt tulajdonságát határozza meg: nem profitorientált; nem azonos a szűkebben vett magánszférával, de az állami szervekkel sem; közéleti intézményhálózat; köztes helyzete miatt tartozik a nyilvánossághoz, de nem azonos azzal; láthatóvá teszi a társadalom pluralitását.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=189&p_szoveg=&p_felszig=189

Szávay István (Jobbik):
„Ezzel kapcsolatban ezért meg kell jegyeznem, hogy ha már itt végre születik egy új testület a nemzeti civil alapprogram helyett, amellyel mi egyébként, itt szeretném jelezni, hogy nem értünk egyet, a nemzeti civil alapprogram működésének volt számos problémája az elmúlt években, ezekkel lehetett volna mit kezdeni, 7-8 éve működik az NCA, azokat a tapasztalatokat fel lehetett volna használni. Semmiben nem látjuk indokoltnak, hogy itt egy új rendszert kellett volna létrehozni. Főleg nem úgy egyébként, hogy önök az elmúlt másfél évben teljesen elsorvasztották és kivéreztették a nemzeti civil alapprogramot, a korábbi 7 milliárdról most már csak 1 milliárd 400 millió alá vitték le az NCA támogatását.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=191&p_szoveg=&p_felszig=191

Szabó Timea (LMP):
„A törvénytervezet képtelen szakítani az elmúlt évtizedek rossz gyakorlatával. Folytatja azt a szemléletet, amelynek értelmében a köz tulajdonképpen az állammal egyenlő. E szemszögből nézve közhasznú az a szervezet, tevékenység, amely az állam szempontjából fontos. A törvényjavaslat értelmezésében a közhasznúság az állam bizalmának kiérdemlését jelenti, függetlenül attól, hogy az emberek támogatják-e az adott szervezetet. A törvényjavaslatból világosan kirajzolódik a kormány azon szándéka, hogy kiválogassa vagy felülről irányítsa a számára valamely okból kedves civil szervezeteket.”

Teljes szöveg: http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat?p_ckl=39&p_uln=134&p_felsz=195&p_szoveg=&p_felszig=195

További hozzászólások:
http://parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.ulnap_felszo?p_lista=f&p_nap=134&p_ckl=39