Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A Transparency International Magyarország (TI), a Társaság a Szabadságjogokért és a K-Monitor Közhasznú Egyesület arra kérte az alapvető jogok biztosát, a Kúria elnökét és a legfőbb ügyészt, hogy alaptörvény-ellenesség miatt kezdeményezze az információszabadságról szóló, módosított, egy hete hatályba lépett törvény megsemmisítését az Alkotmánybíróságon (Ab).

A TI csütörtöki, az MTI-hez is eljuttatott közleményében felidézték: Áder János köztársasági elnök május 9-én visszaküldte a parlamentnek megfontolásra az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény módosítását. Kifogásolta többek között, hogy a közfeladatot ellátó szerv túlságosan széleskörű mérlegelési lehetőséget kap annak megítélésére, mi az a tartalmi tájékoztatás, amely már egy ellenőrző szerv "kényszerjellegű" adatbetekintési körébe vonható.

A június 20-án hatályba lépett módosított jogszabályból kikerült az, hogy a közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítése nem eredményezhet a külön törvényben szabályozott ellenőrző szervek ellenőrzési jogosítványaival azonos mélységű és terjedelmű adatbetekintést és adatkezelést. Helyette az szerepel, hogy a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű, illetve tételes ellenőrzésére irányuló adatmegismerésekre külön törvények rendelkezései az irányadók. Ha elutasítják az adatigénylést, akkor az adatigénylő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) vizsgálatot kezdeményezhet.

A három civil szervezet szerint a törvény végleges változata "sem lett sokkal jobb, mint az államfő által megvétózott eredeti". Álláspontjuk szerint ugyanis továbbra sincs akadálya annak, hogy az adatkezelők önkényesen korlátozzák a közérdekű adatok megismerését. A közleményben azt írták, hogy a módosított infotörvény értelmében az állampolgárok nem kezdeményezhetnek a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű vagy tételes ellenőrzését megvalósító adatkérést. Ezzel az a gond, hogy a közérdekű adatot kezelő állami szervek döntik el, mi minősül átfogó, számlaszintű, tételes ellenőrzésnek - emelték ki.

Azzal kapcsolatban, hogy elutasított adatigénylés esetén a NAIH-hoz lehet fordulni, felhívták a figyelmet arra: ellentmondásosan fogalmaz a törvény azzal kapcsolatban, hogy be lehet-e perelni a kérelmet elutasító állami adatkezelőket mielőtt az érintett kimerítette a hatósági jogorvoslati utat. Figyelmeztettek: "fennáll a veszélye annak, hogy a hatóságnak nem kell mást tennie, mint a végtelenségig húzni az időt, és ebben az esetben elvész a hatékony jogorvoslat lehetősége."

Továbbra is adott a lehetőség, hogy az adatkezelők a maguk számára előnyös jogértelmezéssel korlátozzák a közérdekű adatokhoz való hozzáférést - írták.

A három civil szervezet nyílt levélben arra kérte az alapvető jogok biztosát, a Kúria elnökét és a legfőbb ügyészt, hogy az Alaptörvényben rögzített jogukkal élve kezdeményezzék az Alkotmánybíróságnál a módosított információszabadság törvény alaptörvény-ellenességének megállapítását és a jogszabály megsemmisítését.

forrás. hirado.hu