Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Egyre ismertebb tény, hogy tanulni az iskolapadon kívül és azon túl is lehet. Az önképzésnek ezt a formáját nevezik informális tanulásnak, ami nagyon hatékony módja lehet az ismeretszerzésnek. Európa számos országában felismerték már az ebben rejlő lehetőségeket, Magyarországon azonban van még mit tanulni ezen a téren. Pedig a tanulás lehetősége folyamatosan körülvesz bennünket, akkor is, amikor a pogácsa sütésének fortélyait magyarázza a nagymamánk, és akkor is, amikor az interneten egy számunkra érdekes téma után kutatunk. Tanulnunk kell szelektálni a ránk zúduló információk közül, és meg kell tanulnunk használni az általunk megszerzett ismereteket – tanárként, szülőként, munkatársként vagy barátként.

A tanulás jellemzően csoportos formában történik, de a közösségben rejlő erőt nem igazán tudjuk kihasználni. A Közösségi út a tanuláshoz – KÚT Program keretében ebben nyújtott segítséget a Tempus Közalapítvány. A programban résztvevők felismerték, hogy tanulni – vagyis az általuk fontosnak, érdekesnek tartott témáról több ismeretet szerezni –, leginkább a közvetlen környezetükben, a saját közösségükben lehet.
Közösségi út a tanulásért díjat olyan egyéni kezdeményezések, önszerveződő csoportok képviselői kaptak, akik egy egyszerű ötletből kiindulva mások számára is használható tudás átadásán munkálkodnak, és fontos társadalmi ügyeket karoltak fel.

Megosztott első díjat kaptak:
Rózsa Mónika – A „nehezen szerethető” gyerekek mosolyáért
Bajban lévő, bajt okozó, zárkózott vagy épp agresszív gyerekek és fiatalok problémáinak kezelését, beilleszkedésüket és sikeres felnőtté válásukat segíti a Pressley Ridge Magyarország Alapítvány projektje. A „nehezen szerethető” gyerekek és családjaik célzott viselkedés- és élményterápián vehetnek részt egyéni és csoportos formában. Nem csak hátrányos helyzetű családokról van szó, hanem például elitiskolai kollégiumba került gyerekek magatartászavarairól, amelyeket otthon nem tudnak kezelni. Az ERNYŐ – Terápiás központ a pozitív viselkedésváltozásért című projektben 25 családdal és további 36 fiatallal dolgoznak együtt, akik önismeretet tanulhatnak, valamint új viselkedésmintákat és problémakezelési módszereket ismerhetnek meg.

Horváth Zsuzsanna – Magzati kommunikációval a kiegyensúlyozottságért
A Perinatus Alapítvány szakemberei a magzati lét, a várandósság és a születés-szülés lélektani hatásait kutatják. Az alapítvány támogatja a születési trauma pszichológiai kutatását, új megelőző és gyógyító eljárások kidolgozását és bevezetését, továbbá a kutatások során megszerzett ismeretanyag oktatását, publikálását és társadalmi méretű felvilágosító terjesztését. Céljuk, hogy segítsenek a szülőknek hatékony kommunikációs csatornát találni a magzatuk, illetve gyermekük felé, s ezzel hozzájáruljanak ahhoz, hogy a babák jobb eséllyel induljanak el az életbe. A tanulástól az együttműködésig című projekt keretében szervezetfejlesztést, arculattervezést és az önkéntes hálózatuk megújítását állították a szakmai céljaik szolgálatába.

Tolnainé Szabó Beáta – Iskolában készül reformkenyér az egészséges életért
A VM DASzK Csapó Dániel Szakképző Iskola projektjében a mezőgazdaság és az élelmiszeripar különböző területei működnek együtt. Céljuk, hogy a diákok hagyományos módszerekkel, kétkezi munkával tapasztalják meg a föld megművelésétől a pékáru elkészítéséig tartó folyamatokat – többek között a kézi malom és a szabadtéri kemence használatával. Ősi búzafajtát, a ma már alig használt alakor nevű gabonát vetettek, amelyből kiváló minőségű liszt és a reformtáplálkozás hívei számára is alkalmas pékáru készíthető. Az „Értünk Kunság mezein ért kalászt lengettél”című projekt az egészséges táplálkozás mellett a fenntartható fejlődést és az ökológiai gazdálkodást támogatja.

Kovács-Gál Viktória – Összefogás a PKU-szindrómásokért
Egész életükben fehérjeszegény diétát kell tartaniuk a PKU-szindrómásoknak. A betegség szűrése még újszülött korban, a kórházban történik, de az érintett családokat nem tudják a megfelelő mértékben ellátni tanáccsal, információval és biztatással. Ebben nyújt segítséget a Magyarországi PKU Egyesület, amelynek alapítója maga is megtapasztalta a betegséggel járó nehézségeket. A diéta fontossága című projektjével segíteni szeretne azoknak a kétségbeesett családoknak, akik a fővárosi dietetikus tanácsadóktól messze próbálnak megoldást találni a problémáikra. Ezért országos hálózat kiépítésén dolgoznak, és céljuk, hogy minden megyében legyenek olyan családok és a szakértők, akik tapasztalataikkal és diétás ismeretekkel segíthetik a hasonló gonddal küszködőket.

Közönségdíj:
Nagyné Patkós Krisztina – Baba-mama kör a helyi közösségi élet erősítéséért
A XX. kerületben élő, Hársfa Játszótérre és Játszóházba járó mamák és babák önszerveződő körének célja, hogy a szülői hivatásban megerősítést nyújtson a környéken élő kismamáknak. Szabadidős programokat, foglalkozásokat, előadásokat szerveznek a gyerekeknek és az anyukáknak, hogy erősödjön a helyi társasági élet, a kerületi szülők támogató kapcsolatot építsenek ki egymással, és növekedjen a helyi közügyek iránti érdeklődés. A szülői hivatás és a helyi támogató közösségi élet megerősödésének elősegítése című projekt különdíjat kapott.

A Tempus Közalapítvány számos szakmai tevékenységgel támogatja az uniós oktatási célkitűzések és az egész életen át tartó tanulás hazai stratégiájának megvalósulását. A Közösségi út a tanuláshoz programban az egyéni tanulási utak, a személyre szabott fejlődési lehetőségek feltérképezése állt a középpontban. A díjazott projektek a Tempus Közalapítvány ingyenes képzésén vettek részt, amely a közösség egyéni tanulásban betöltött szerepének előmozdításához adott számukra a gyakorlatban hasznosítható eszközöket.
A program az Európai Bizottság támogatásával valósult meg. További információ:
www.kutprogram.tka.hu