Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A több mint 60 ezer szervezetet számláló hazai nonprofit szektoron belül 2011-ben 8000 osztott adományokat más, nemcsak nonprofit szervezetek számára összesen több mint 121 milliárd forint értékben a KSH adatai szerint. Mivel ezek közül mindössze 1142 nyújt évente 5 millió forintnál nagyobb értékben támogatásokat, egyértelmű, hogy arányaiban nagyon szűk a köre azoknak a klasszikus civil szervezeteknek, alapítványokat amelyek képesek részt venni a különböző társadalmi ügyek finanszírozásában.

Míg számos európai országban jelentős magán- és vállalati tőke áramlott főleg alapítványokon keresztül a nonprofit szektorba a II. világháborút követő évtizedekben, addig Magyarországon még napjainkban is tőkehiány jellemzi a civil szférát. A II. világháború után a hazai alapítványi vagyonokat államosították vagy megsemmisültek és 1959 után jogilag is megszűntek az alapítványok. A civil szektor csak a rendszerváltást követően kelt új életre a politikai, jogi és gazdasági környezet kedvező változásainak köszönhetően, bár a nonprofit szektor anyagi forrásainak biztosítását ez önmagában még nem volt képes megoldani.

A hazai magánvagyonok, egy-két kivételtől eltekintve, még 20 év elteltével sem játszanak jelentős szerepet a civil szervezetek és a lakosság támogatásában, így a napjainkban is jelentős külföldi támogatások mellett, elsősorban a vállalati szektor jelent meg fontos finanszírozóként Magyarországon.

A 90-es évek elején a CSR, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának fogalma ugyan még ismeretlen volt, de az, hogy a vállalatok szerepvállalása a kultúra, az egészségügy, a sport és az oktatás területén lényegében a rendszerváltás előtti és utáni időszakban is megmaradt, természetessé tette, hogy az újonnan megalakuló alapítványok, egyesületek egyik fontos támogatójává a hazai cégek váltak. Emellett számos vállalat- részben a kedvező adótörvények hatására- maga is alapítványokat hozott létre, akár más vállalatokkal is közösen.

Mivel a máig fennmaradt és aktív vállalati alapítványokról csak korlátozottan állnak rendelkezésre információk, ezért a Magyar Adományozói Fórum legfrissebb, „Vállalati alapítványok támogatásai Magyarországon” című kiadványában ezúttal kifejezetten a vállalatok által létrehozott, támogatási tevékenységet végző hazai alapítványok tevékenységére vonatkozó legfontosabb tudnivalókat gyűjtötte össze, hogy a kötetben szereplő hazai vállalati alapítványok céljai, elért eredményei és programjai szélesebb körben is ismertté és hozzáférhetővé válhassanak.

A MAF hazai alapítványokat bemutató sorozatában ezúttal a Budapest Bank, a CIB Bank, a Holcim, a K&H Csoport, a MOL, a TVK és a Vodafone alapítványai mutatkoznak be támogatási programjaikkal.

A kiadvánnyal kapcsolatos további információk: http://www.donorsforum.hu/hu/publikaciok/vallalati-alapitvanyok-tamogatasai-magyarorszagon-2012