Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A problémás fiatalok társadalomba történő visszavezetésének legnagyobb problémája, hogy a reintegrációs programokban részt vevők kétharmada lemorzsolódik. Az FSZK Dobbantó programja első tanévének statisztikái azonban bebizonyították: van megoldás a problémára!

A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (FSZK) Dobbantó programja olyan előkészítő szakiskolai (kilencedik évfolyami) fejlesztés tartalmának kidolgozását és megvalósítását jelenti, amely egyéni ütemterv mentén, személyre szabott foglalkozások megszervezésével segíti a 15-24 éves, az oktatási rendszert képzettség nélkül elhagyó fiatalokat.
Bár sok hasonló célt szolgáló kezdeményezés működik Magyarországon, komoly problémát jelent, hogy az e felzárkóztató és reintegrációs programokban részt vevő tanulók lemorzsolódása jelentős, akár 60%-os is lehet. Márpedig ezeknek a fiataloknak érdemi segítséget csak azzal nyújthatunk, ha visszavezetjük őket a tanulás, ezt követően pedig a tudatos pályaválasztás útjára. A Dobbantó program első lezárt tanévének statisztikái szerint a lemorzsolódás nálunk kevesebb, mint 3 százalék, ami jobb eredmény, mint amire bárki is számított volna – mondta el Szauer Csilla, az FSZK ügyvezető igazgatója.
A Munkaerőpiaci Alap Képzési alaprészének 850 millió forintos támogatásából öt fővárosi és tíz vidéki szakiskolában megindult Dobbantó program számítógépekkel felszerelt osztálytermeiben a megszokott padsorok helyett körben ülnek a diákok. A tantermekhez az iskolák konyhát, a csoportkohézió elősegítése érdekében pedig beszélgető sarkot, csocsót, pingpongasztalt és szobabiciklit biztosítanak. A Dobbantós osztályokkal egész éven át ugyanaz a maximum négy tanár foglalkozik, a tananyagot modulokban tanulják tantárgyak helyett.
A programban nagy hangsúlyt fektetnek a szakmacsoportok bemutatására annak érdekében, hogy elősegítsék a megalapozott, tudatos szakmaválasztási döntést, hiszen a szakiskolai lemorzsolódás egyik legfőbb oka a nem megfelelő szakmaválasztás.
A Dobbantó évfolyamok talán legfontosabb célja, hogy az érintett fiatalok a későbbiekben szakképzettség birtokában hagyják el az iskolát, aminek birtokában lehetőségük nyílik a hosszú távú foglalkoztatásra. Ezért a programban részt vevő szakemberek tervezési szempontjai között elsődleges volt, hogy a tanév végén egyénre szabott kimeneti lehetőségeket kínáljon a program, aminek birtokában a diákok új esélyt kapnak egy sikeres életre.
 
 
 
 
 

Háttéranyag:

 
A Dobbantó program elindítását és megvalósítását a Munkaerőpiaci Alap Képzési alaprésze 850 millió forintos támogatása tette lehetővé. A projekt működési időszaka 2008-2011, megvalósító szervezete a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány.
A program kapcsán az FSZK szakmai fejlesztése két feladatra koncentrál. Az első a szakiskolai képzést (a képzés világához visszavezető) előkészítő 9. évfolyam szakmai kereteinek és tartalmának elkészítése. A második szakiskolák pedagógusainak és vezetőinek felkészítése és folyamatos szakmai támogatása. E támogatás nélkülözhetetlen ahhoz, hogy saját intézményi kereteikhez igazítva, magas szakmai színvonalon valósíthassák meg a (korai iskolaelhagyó) fiatalok visszavezetését az oktatás és képzés világába.
Az egyéni ütemterven alapuló oktatás, illetve a kiemelt egyéni támogatás lehetőséget nyújt a korábban gyakran tanulási kudarcokat elszenvedett fiatalok pozitív énképének kialakításához, ami feltétele a sikeres szakmatanulásnak és a későbbi munkahelyi sikernek.
Az első igazi „dobbantós” tanév a 2009/10-es volt. Ekkorra készültek el a tanulásszervezést támogató modulok, alakultak ki az iskolákban az ún. „dobbantó-termek”, és felkészültek a pedagógusok a diákok fogadására. A tanév statisztikája a diáklétszámok szempontjából példa nélkülien kiemelkedő, mert más hasonló felzárkóztató és reintegrációs programokban részt vevő tanulók lemorzsolódása jelentős, akár 60%-os is lehet.
 
Létszámadatok, a dobbantós diákok évközi mozgása a 2009/10-es tanévben
Diákok száma Induló létszám %-ában Dobbantót befejezők %-ában
Induló létszám
174
100,00
91,10
A létszám nőtt
47
27,01
24,61
tanév közben kapcsolódott a Dobbantóba
47
27,01
24,61
A létszám csökkent
30
17,24
15,71
más képzésbe ment át
11
6,32
5,76
munkába állt
9
5,17
4,71
ismert indok miatt szakította meg a Dobbantót
5
2,87
2,62
lemorzsolódott
5
2,87
2,62
A Dobbantót befejezte
191
109,77
100,00
 
A kerettanterv akkreditációt nyert a közoktatás rendszerében. A program a hosszú távú foglalkoztathatóság megalapozásához nélkülözhetetlen területek fejlesztése mellett (pl. önismeret, a tanulás fontosságának felismerése és technikáinak fejlesztése, kommunikáció, együttműködés, felelősségvállalás) az életpálya-építési és munkavégzéshez kapcsolódó kompetenciák fejlesztését is hatékonyan támogatja. A program hazai viszonylatban egyedülálló elemei, mint például a munkahelyi megfigyelés (job shadowing), és hozzá kapcsolódóan a valódi munkahelyeken szerzett tapasztalatok tudatos, tervszerű feldolgozása a tanulók érdeklődésének felkeltését, illetve fenntartását szolgálják, közvetlen kapcsolatot jelentve az iskolai tanulás és a későbbi életpálya között. Ezáltal gyakorol ösztönző hatást a tanulás és/vagy képzés folytatására, szakképesítés megszerzésére.
 
A 2009/10-es tanévet befejező dobbantós diákok továbbhaladása
Diákok száma
Végzettek %-ában
Végzettek összesen
191
100
Iskolarendszerű nappali tagozatos képzésben maradt
164
85,86
9. szakiskolai osztályban
60
31,41
10. szakiskolai osztályban
19
9,95
felzárkóztató 10 hónapos képzésben
10
5,24
felzárkóztató 20 hónapos képzésben
2
1,05
megismétli a Dobbantót*
8
4,19
előre hozott szakképzésben
29
15,18
8. osztályra épülő szakképzésben
21
10,99
érettségit adó középiskola 9. osztályában
15
7,85
Felnőttképzésben vesz részt
6
3,14
OKJ-s szakmát tanul
5
2,62
érettségit adó középiskola 9. osztályában
1
0,52
Nem tanul tovább
21
10,99
munkába állt
13
6,81
nincs munkája
8
4,19
*A tanév utolsó hónapjaiban kapcsolódtak be, a programban eltöltött idő esetükben még kevés volt a megkapaszkodáshoz.
A Dobbantó program a diákok személyre szabott, egyéni fejlesztésének intézményi kereteit teremti meg, lehetőséget adva az oktatást korán elhagyó fiataloknak tanulmányaik befejezésére és a munkaerő-piaci kompetenciák megszerzésére. A már nem tanköteles korú fiatalokra is tekintettel a kizárólag hazai forrásokból, a magyar adófizetők pénzéből finanszírozott program eddigi eredményei más területeken is hasznosíthatóak, elősegítik a felnőttképzésbe és munkába való átlépés lehetőségeit.
 

A résztvevő diákok is értékelték tavalyi első tanévüket, véleményük itt olvasható:
http://www.fszk.hu/dobbanto/hirek/dobbantok1.pdf
 
Hogyan is néz ki egy Dobbantós tanterem?
http://www.fszk.hu/dobbanto/resztvevo-iskolak-kepekben/index.htm
 
A program bemutatása:
http://www.youtube.com/watch?v=ji0lAt1R3xU