Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Alapvető cél és háttér információ

A KSH 2001-es népszámlálási adatai alapján 1990 és 2001 között majdnem a duplájára emelkedett a regisztrált fogyatékos személyek száma (2001-ben 577 000 fő), miközben közel a felére csökkent a foglalkozatási mutatójuk (14%-ról 9%-ra), és ezzel párhuzamosan az inaktivitási mutatójuk közel 20%-kal (57,5%-ról 76,7%-ra) nőtt.

Emellett ugyanakkor a társadalom elöregedési üteme tovább gyorsul és a társadalom közel egyharmada lesz időskorú (60 év feletti) belátható időn belül.
A fogyatékos és az időskorú vagy megváltozott munkaképességű emberek esetében a társadalom többségétől való elszigetelődést erősíti az akadálymentesítettség hiánya, a komplex, illetve a szociális rehabilitáció szakmai hátterének kialakulatlansága.

Annak érdekében, hogy az akadálymentesítésre fordítandó források felhasználása hatékony, gazdaságos és eredményes legyen, és a különféle fogyatékossággal élő csoportok közszolgáltatásokhoz, közigazgatáshoz, munkahelyekhez való hozzáférését érdemben segítse, valamint hogy a fogyatékos és megváltozott munkaképességű emberek társadalmi és munkaerő-piaci integrációja sikerrel megvalósítható legyen, szükséges megfelelő szakmai, módszertani és szakértői háttér kialakítása, valamint a társadalmi szemléletváltás.

Miközben az elmúlt években az akadálymentesítést több program is céljául tűzte ki, a témához kapcsolódó ismeretek továbbra sincsenek beágyazva a hazai oktatási, képzési rendszerbe.
Az egyenlő esélyű hozzáférés eredményes és hatékony biztosításához alapvető jelentőségű az elérhető magas színvonalú tudásbázis, a megfelelő képzési háttér rendelkezésre állása a szakemberek (mérnökök, építéstervezők, belsőépítészek, formatervezők, közlekedési szakemberek, informatikusok, közszolgáltatásokban dolgozók, stb.) és megrendelőik számára éppúgy, mint az átlagember számára (középfokú és felsőoktatás, felnőttképzés).

Fentiek szükségesek ahhoz is, hogy hosszabb távon ne csupán utólagos és esetleges módon biztosított akadálymentesítés révén váljon hozzáférhetővé a környezet a fogyatékos személyek, valamint az időskorúak, megváltozott munkaképességűek és nem utolsósorban a kisgyermekesek számára, hanem már eleve hozzáférhető, biztonságos környezet és közszolgáltatások jöjjenek létre.

A támogatási konstrukció célja az egyenlő esélyű hozzáférés eredményes és hatékony biztosításához szükséges – a TÁMOP 5.4.5. kiemelt projekt keretében kialakított és akkreditált – felnőttképzési és felsőoktatási képzési programok/modulok, tananyagok országos elterjesztése a felkészített képzők segítségével, a pályázó akkreditált felnőttképzési és felsőoktatási intézményeken keresztül.

A TÁMOP 5.4.5-ös kiemelt projekt során alapvetően olyan hiánypótló tananyagok, tematikák és képzési programok jöttek létre, amelyek korábban nem léteztek Magyarországon. Annak érdekében, hogy a létrejött tudásanyag hosszú távú hasznosulását biztosítani lehessen, szükséges a különböző képző intézmények ösztönzése a tudásanyag átvételére, és az 5.4.5 konstrukcióban létrehozott képzési programok lebonyolítására. Az 5.4.5-ös konstrukció és a jelen konstrukció együttes indítása garantálja, hogy valamennyi létrejött képzés megjelenhessen a hazai képzési palettán, valamint országos szinten biztosít lehetőséget az új képzések igénybe vételére.

A TÁMOP 5.4.5 konstrukció közvetlenül is hozzájárul jelen kiírás sikeres megvalósításához azáltal, hogy a felkészült oktatói létszám növelésével elősegíti a pályázói kör szélesítését, valamint a nyertes projektekben megvalósuló képzések módszertani kísérésével biztosítja a képzések szakmai minőségét.

forrás, bővebben: NFÜ