Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Az alapítványokat és egyesületeket a szervezet székhelye szerinti illetékes törvényszék veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vételi kérelmet az alapítónak egy példányban, űrlapon kell benyújtani. Az űrlapok a www.birosag.hu oldalon találhatóak.

Az alapítványok és egyesületek (kivéve a szövetség, és egyes szervezetek, amelyek csak elektronikusan) papír alapon és 2015. január 1-jétől a www.birosag.hu oldalon az OBH-hoz elektronikusan is benyújthatják a nyilvántartásba vételi kérelmet.

(Amennyiben elektronikus utat választja a szervezet, akkor kizárólag a biztosított űrlapon keresztül lehet benyújtani a kérelmet, és vagy minősített elektronikus aláírással kell ellátnia és azt a rendszerbe bevinnie, vagy a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályai szerinti biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybe vételével kell benyújtani.

Kizárólag elektronikusan lehet bejelentkezni, ha jogi képviselővel jár el a szervezet, ha az egyszerűsített nyilvántartásba vételt kéri, illetve a közhasznúvá minősítés iránti kérelem is csak elektronikus úton terjeszthető elő.

Ha elektronikusan nyújtotta be a szervezet a nyilvántartásba vételi kérelmet, akkor a papír alapú okiratokat meg kell őrizni.)

Az egyszerűsített eljárás 2015. január 1-jétől akkor választható, ha mintaokirat alapján készült a létesítő okirat. Ekkor a hiánytalan kérelem benyújtása esetén legfeljebb 15 napot kell várni a szervezet bejegyzésére illetve a szervezettel összefüggő változás bejegyzésére.

(Ha a szervezet a beadványt elektronikus úton nyújtja be, akkor a törvényszék az eljárás során elektronikus úton kommunikál a kérelmezővel, ha pedig papír alapon nyújtotta be, akkor a kommunikáció is papír alapon zajlik. A jogszabály lehetővé teszi az áttérést a papír alapú eljárásról elektronikus útra – és fordítva.)

frissítve: 2022.10.18.