Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

December 31-éig kell kiállítani a tárgyévben kapott adományokról szóló igazolást, ami alapján a társasági adó alanyai adókedvezményt vehetnek igénybe közhasznú szervezetek számára juttatott adományaik után.

Néhány kérdésben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Milyen szervezeteknek kell igazolást adni?

A társasági adó alanyai csak közhasznú jogállású szervezetek számára juttatott adományaik után érvényesíthetnek adókedvezményt, így a közhasznú szervezeteknek ki kell állítani az adókedvezmény igénybevételére jogosító igazolásokat a kapott adományok után. 

A nem közhasznú jogállású szervezetek is kiállíthatnak ilyen igazolást, amely viszont csupán az adomány befizetését, juttatását igazolja, adókedvezmény igénybevételére nem jogosít, amely kitételt érdemes feltüntetni az igazoláson.

Milyen mértékű a kedvezmény?

Az igénybevehető adókedvezmény mértéke változó lehet, erről az alábbi Tudástár cikkünkben írunk.

Milyen adomány után jár kedvezmény, milyen adományról kell kiállítani igazolást?

Az adókedvezményt pénzbeli, szolgáltatás és tárgyi adomány után is igénybe lehet venni, ennek részletei is a fenti cikkben találhatóak. 

A szponzoráció (a vállalkozás szerződésben rögzített ellenszolgáltatást kap) nem adomány, így szponzorációs szerződés esetén adományigazolás kiállítása nem releváns.

Kinek a részére kell kiállítani az igazolást?

Minden, társasági adó alanya adományozó számára kötelező kiállítani az igazolást, ettől függetlenül bárkinek ki kell állítani, aki kéri, akkor is, ha ő nem tudja érvényesíteni az adókedvezményt.

Minek kell szerepelnie az igazoláson?

Az alábbi Tudástár cikkben részletezzük az igazolás tartalmát.

Mi történik akkor, ha az adományozó cég (vagy egyéb, társasági adó alanya adományozó) nem jelentkezik, nem kéri az igazolást?

El lehet tekinteni az igazolás kiállításától, ha az adományozó cég nem küldte el számunkra az igazolás kiállításához szükséges adatokat. Amennyiben elküldte, viszont kifejezetten nem kérte az igazolás kiállítását, a félreértések elkerülése és a bizalom megtartása érdekében érdemes kérés nélkül kiállítani.

Az adókedvezmény igénybevétele egy lehetőség, nem kötelező, így ha egy vállalkozásnak szüksége van az igazolásra, ezt általában az adományozási szerződésben jelzi, vagy ha kisebb adományról van szó, ahol nem születik szerződés, jelentkezni fog ha az éves záráskor szüksége lesz rá. Ha nagyon sok, kis tételű céges adományozója van a szervezetnek, adminisztrációs szempontból megfontolható, hogy csak annak állítja ki, aki kérte, ellenkező esetben - ahogy fentebb írtuk - a félreértések elkerülése érdekében célszerű kérés nélkül kiállítani.

Mikor célszerű kiállítani az igazolást?

Az adományigazolásokat célszerű az év folyamán akkor kiállítani, amikor azokat a szervezet valóban megkapta (az adomány könyvelésével járó adminisztratív feladatokkal együtt). Ha ezt a szervezet elmulasztotta, december 31-ig pótolhatja.

Mi a teendő, ha a cég kéri, hogy másról állítsunk ki igazolást, mint amire adományát adta?

Az igazolást arról kell kiállítani, ami az adomány célja volt. 

Kiállítható-e az igazolás a december 31-i határidő után?

Az igazolás dátuma az adott évben beérkezett adományok után legkésőbb a tárgyév december 31. lehet, ezért figyeljünk a határidőre!