Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A pályázat célja: olyan ígéretes programokat karolunk fel 2017-ben, amelyek segítik a gyermekek és a fiatalok sikeres felnőtté válását

Stratégiánk részeként a United Way Magyarország támogatási céllal most olyan ígéretes programokat, kezdeményezéseket keres, amelyek hozzásegítik a gyerekeket és a fiatalokat ahhoz, hogy társadalmi, kulturális és vallási hovatartozásuktól, illetve egészségi állapotuktól függetlenül, az őket megillető esélyegyenlőség és méltányosság elve alapján, olyan készségeket és képességeket sajátíthassanak el, amelyekkel sikeresen győzik majd le a XXI. század kihívásait és független, önfenntartó felnőttekké válhatnak.

Milyen konkrét területeket támogatunk?

A United Way Magyarország ezen pályázata azt a célt szolgálja, hogy segítséget és támogatást nyújthasson olyan szerveződések, közösségek, civil szervezet számára, amelyek valódi társadalmi szükségletekre adnak választ és pozitív változásokat idéznek elő az alábbi területek valamelyikén:

  1. Értő olvasás (7-14 éves általános iskolás gyerekek)

Az értő olvasás a tanulás és a felnőtt életben való boldogulás alapja. Aki nem képes értő olvasásra, az nehezen igazodik el a társadalomban, nem képes értelmezésre, kritikai észrevételekre, élete végéig függ másoktól, nem tud kommunikálni és csökkennek a munkavállalási esélyei. A magyar felnőtt népesség 20–25 százaléka feltételezhetően funkcionális analfabéta valamilyen mértékben, és napjainkban az olló nyílni látszik. Az olvasás hiánya vagy alacsony szintje egyes, hátrányos helyzetű rétegek leszakadását eredményezi, esélyegyenlőtlenséghez, megosztottsághoz vezet, tragikus állapotokat okoz a műveltségi állapotokban és az információhoz jutás területén. Ezért a United Way Magyarország Könyvforgató programjának továbbfejlesztéseként olyan, a 7-14 éves korosztályt – különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekeket- megcélzó programokat várunk támogatásra, melyek elősegítik a fenti korosztály olvasási és szövegértési készségeinek fejlesztését, olvasási szokásaik, olvasáshoz való viszonyuk megváltozását.

  1. Digitális írástudás (7-18 éves gyerekek és fiatalok)

Ma az Internet és az informatikai eszközök használatának ugyanolyan természetesnek kell lennie, mint korábban az írás-olvasás, nemtől és kortól függetlenül: aki nem rendelkezik ezzel a képességgel, az nagy hátrányban van, ennek hiánya a közösségtől való teljes leszakadást eredményezheti.

Magyarországon a digitális írástudatlanság rátája rendkívül magas. Ennek javítása létfontosságú a digitális írástudás sokoldalú hatása miatt. Az általános és középiskolás korosztály esetében korreláció mutatható ki az infokommunikációs eszközök használatának mennyisége és a matematikában elért PISA eredmények, valamint más országos tanulmányi felméréseken elért eredmények között.[1]

Az infokommunikációs technológiák terjedése emellett lehetővé teszi az izolációban élő emberek társadalomba történő visszatérését, elősegíti a közösségi élet fejlődését, a vidéki területek integrálódását, az életminőség javulását és mindez különösen igaz a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esetében.

Az általunk keresett kezdeményezések célja a digitális írástudás és az internet hozzáférés hiányából adódó digitális kirekesztődés mérséklése, a szociálisan hátrányos helyzetűek digitális esélyegyenlőségének megteremtése, a digitális szakadék csökkentése.

  1. Tehetséggondozás ( 14-18 éves, középiskolás fiatalok)

Olyan, szociálisan hátrányos helyzetben élő 14-18 év közötti, középiskolás fiatalok (egyének és csapatok)  tehetséggondozásához szeretnénk hozzájárulni, akik valamilyen területen már bizonyították elhivatottságukat, tehetségüket, az adott területen jövőképpel rendelkeznek és saját erejükből nem, vagy csak nagyon nehezen tudják kibontakoztatni tehetségüket és a továbbfejlődéshez most támogatásra van szükségük. Olyan programokat keresünk támogatásra, amelyek iskolai oktatási rendszeren belül, vagy nonformális oktatási keretek között illetve akár tanítási szünetben valósítják meg a tehetségsegítést, gondozást. A pályázat elbírálásának során előnyt élveznek azok a programok, amelyek a családot is bevonják, illetve mentor komponenst tartalmaznak. 

  1. Tudatos karriertervezés (10-25 éves gyerekek és fiatalok)

A 10-25 éves korosztály számára szeretnénk segítséget nyújtani a pályaorientációhoz, hogy a gyerekek és a fiatalok kibontakoztathassák a bennük rejlő tehetséget, megvalósíthassák álmaikat vagy éppen merjenek nagyobbat álmodni. Szeretnénk hozzájárulni a sikeres felnőtté válásukhoz, továbbtanulásukhoz valamint a munkaerőpiacon való eredményes boldogulásukhoz.

Mindehhez szükségesnek látjuk egyik oldalról a szakmákkal kapcsolatos ismereteik bővítését, másik oldalról pedig az önismeretük és önértékelésük, önmenedzselési képességeik javítását, fejlesztését.

Keressük tehát azokat a kezdeményezéseket vagy programokat, melyek a szakmák és azok sikeres művelőinek megismerési lehetőségeit bővítik, illetve amelyek készségfejlesztő tréningeken, foglalkozásokon keresztül segítik a célcsoportként megjelölt korosztályt saját képességeik feltérképezésében és egészséges értékelésében, jövőbe és önmagukba vetett hitük javításában.

  1. Pénzügyi tudatosság (7-14 éves általános iskolás gyerekek)

A pénzügyi tudatosság alatt a megszerzett pénzügyi ismeretek és képességek alkalmazását értjük, melyek segítenek abban, hogy hatékonyan és tájékozottan tudjuk meghozni a pénzkezeléssel kapcsolatos döntéseinket. Ezen kompetencia a XXI. század társadalmában kiemelkedő fontosságú, melyben a hazai felnőtt korosztály is komoly hiányosságokat mutat. Ahhoz, hogy a felnövekvő generáció képes legyen megfelelő módon kezelni, kézben tartani pénzügyeit, már kora gyermekkortól szükség lenne a gyermekek pénzügyi ismereteinek fejlesztésére. Magyarországon azonban a szülők nagy része nem részesíti gyermekét pénzügyi nevelésben, ezért nagyobb szerep hárul az iskolákra és más intézményekre ezen a területen.

Ezért szeretnénk felkarolni azokat a programokat, kezdeményezéseket, melyek különböző fórumok és eszközök segítségével a 7-14 éves korosztály igényeihez, tudás és készségszintjéhez igazodva segíti pénzügyi és gazdasági ismeretei bővítését.

  1. Vállalkozóvá nevelés (16-25 éves fiatalok).

A vállalkozószellem felszabadítása, erősítése a munkaerőpiacra történő könnyebb beilleszkedés érdekében. A XXI. század gazdaságában való helytálláshoz a fiataloknak komplex képességkombinációval kell rendelkezniük, mely magába foglalja a képzettségen túl, a foglalkoztathatóságot, a vállalkozói készségeket, a csoportban való együttműködésre való alkalmasságot és vezetői kompetenciákat. Célunk a középiskolai vagy főiskolai/egyetemi végzettséggel rendelkező korosztály munkaerő piaci esélyeinek, foglalkoztathatóságának javítása, problémamegoldó képességük, kommunikációs, motivációs és személyközi kapcsolatokra, csoportmunkára való alkalmasságuk, vállalkozói készségük fejlesztésén keresztül. Jelen pályázat azokra a programokra fókuszál, amelyek hozzásegítik a 16-25 éves fiatalokat ezeknek a képességeknek az elsajátításához, készségfejlesztő tréningek, szakmai előadások, tanirodák, mentori programok, sikeres vállalkozók bemutatásán, munkaerő piacra való felkészítésükön keresztül. Emellett támogatjuk azokat a programokat, melyek segítik a célcsoport karrierlehetőségeinek feltérképezését, elhelyezkedésüket vagy önálló vállalkozás indítására való alkalmasságukat.

Elnyerhető támogatás összege

A pályázatra benyújtott projekt teljes költségvetése 500.000 – 3.000.000 HUF között lehet, amelyből a pályázónak a megvalósításhoz legalább 5% önrész vállalása szükséges.

Kik pályázhatnak?

  • A pályázó Magyarországi székhelyű nonprofit szervezet (civil, nem kormányzati és nem egyházi fenntartású) alapítvány és egyesület lehet, amely a támogatást teljes egészében Magyarország területén megvalósuló projektre fordítja.
  • Már kidolgozott és működő projektek továbbfejlesztésének, bővítésének támogatására, valamint új projektek elindítására teljes és részprojekt támogatásra egyaránt lehet pályázni, a projekt fenntarthatóságát azonban mindkét esetben demonstrálni kell.

Az elbírálás szempontjai

Az értékeléskor előnyt élveznek olyan projektek, amelyek pilot programok kifejlesztésével, vagy jelentős növekedési és hosszú tavú fenntarthatósági potenciállal rendelkeznek,vagy innovatív elemeket tartalmaznak, illetve a pályázó a kedvezményezettek körét is bevonja a projektterv véglegesítésébe.

Mit kapnak a pályázat nyertesei

A beérkezett pályázatok közül a United Way Magyarország szakmai zsűrije kiválasztja a legígéretesebb projekteket, amelyeket a meglévő források mellett beilleszt a 2016-2017 forrásgyűjtési tevékenységébe és szándéknyilatkozat aláírásával igazolja, hogy az adott projekt megvalósulását a költségvetés szerinti pénzügyi és ezen túlmenően, a projekt jellegétől függően akár még további in-kind forrásokkal is támogatja.

A támogatást nyert projektek leghamarabb 2017 január 1-én indulhatnak el.

Átláthatóság, elszámoltathatóság

Az átláthatóság és elszámoltathatóság biztosítása érdekében a támogatás folyósításának alapfeltétele, hogy minden támogatásra kiválasztott szervezet hozzájárul ahhoz, hogy a pályázat összegének felhasználásába betekekintést enged és részletesen beszámol. A beszámolónak tartalmaznia kell többek között azt is, hogy hány ember életében hozott pozitív változást az adott projekt és milyen konkrét eredményeket ért el. A monitorozás menetét a United Way Magyarország és a nyertes szervezet közötti támogatási szerződés tartalmazza majd.

A pályázat benyújtásának módja és ideje

pályázatokat elektronikusan az anna.pasztor@unitedway.hu címre, 2016. augusztus 31-ig kérjük benyújtani.

Kötelező mellékletek

  • 2015 és 2014 évi pénzügyi beszámolók[2]
  • A projektben résztvevő szakemberek önéletrajzai
  • A szervezet alapító okiratának másolata

Kapcsolat

Amennyiben bármilyen kérdése merül fel a pályázattal kapcsolatban, érdeklődjön az anna.pasztor@unitedway.hu e-mail címen vagy a +36 1 6277 994-es telefonszámon.

[1] European Schoolnet (2006) The ICT Impact Report, A Review of Studies of ICT impact on schools in Europe

[2] 2 évnél fiatalabb szervezetek esetében kérjük a meglévő pénzügyi és felelős működést igazoló dokumentumok másolatát beküldeni.

A United Way Magyarországról

A United Way Magyarország egy olyan világot álmodott meg, amelyben a színvonalas oktatáshoz való hozzáférés, a pénzügyi stabilitás és az egészséges életkörülmények egyaránt biztosítottak ahhoz, hogy az egyének és a családok megvalósíthassák életcéljaikat, a gyerekek és a fiatalok kibontakoztathassák a bennük rejlő tehetséget.

Annak érdekében, hogy ez a jövőkép a magyar társadalom bármely tagja számára elérhető legyen, szervezetünk felkutatja a társadalom égető oktatási, pénzügyi és egészségügyi problémáit és arra törekszik, hogy széles társadalmi összefogással, a civil, az állami és az üzleti szféra erőforrásainak mozgósításával mély és tartós pozitív változásokat segítsen elő Magyarországon.