A civil szervezetek számára nagyon fontosak a személyes találkozások, de az esetek nagy részében mégis online kell kapcsolatot tartani a támogatókkal és elérni új embereket. Emellett a hétköznapi életünkben is egyre nagyobb szerepet kap a virtuális lét, ezért is kell minden szervezetnek megtalálnia a számára megfelelő kommunikációs csatornákat. Ha ez megvan, egy szerethető üzeneten keresztül az ügyüket is láthatóvá kell tenniük. 

Melyek a legfontosabb online platformok és hogyan használják ezeket hatékonyan a civil szervezetek?  Min múlik egy online kampány sikere? Ilyen és ehhez hasonló témákról beszélgetett Doró Viktória, a PET Kupa menedzsmentjének tagja és Ormándlaki Balázs, a Drive Online Marketing ügynökség tulajdonosa. A beszélgetést Porkoláb Anikó, a NIOK Alapítvány munkatársa moderálta.

Az online kampány alapkövei

Ormándlaki Balázs és Doró Viktória is határozottan egyetértettek abban, hogy a legfontosabb egy szerethető üzenet létrehozása. Egy olyan ügy, ami mellé szívesen odaállunk. Ha ez megvan, a kampány felépítése szinte másodlagos. Az emberek elsősorban az érzelmeikre hallgatnak, bármennyire is szeretnénk időnként hinni, hogy ez másképp van. Ezért nem a csak a szerethető ügy, de szervezet arcai is nagy szerepet játszanak egy kampányban, tőlük válik személyessé a történet és áthidalhatóvá az online tér ridegsége. A PET Kupa sikerében szerepet játszott még egy úgynevezett unfair advantage, olyan helyzeti előny, amivel más szervezetek nem rendelkeznek. Esetükben ez az alapító Molnár Attila Dávid személye, aki természetfilmes rendező, forgatókönyvíró és nem csak más szemszögből látta a Tisza problémáját, de egy természetfilmes csapatot is tudott mozgósítani, hogy láthatóvá tegyék az ügyet. 

Állandó kapcsolattartás és a kampányok

Ormándlaki Balázs szerint egy weboldal és egy Facebook oldal ma már olyan, mint egy névjegykártya, ezek alapvetőek. A weboldalon nagyobb lélegzetvételű anyagokat lehet közzétenni, a Facebook pedig alkalmas a mindennapi kapcsolódásra. Igaz ez annak ellenére is, hogy egy-egy poszt komolyabb költségek nélkül átlagosan mindössze a követők 1-10%-át éri el. Ezzel együtt az online marketingszakértő megjegyzi, hogy a szervezetek túl sok energiát és időt fordítanak a Facebook kezelésére, szerinte 2-3 naponta is elég lehet posztokat közzétenni. Az eléréseket pedig a szervezetek ellenőrizhetik a Facebook Page Insights felületén. Az állandó kommunikáció mellett fontosak az időszakos kampányok is. A PET Kupa Egyesület ezeket az alkalmakat arra használja ki, hogy a kevésbé ismert oldalát is bemutassák a szervezetnek. A nyári versenyeknek jó média visszhangjuk van és sokan ismerik, így a kampányok során igyekeznek bemutatni egész éves aktivitásuk egy-egy mozzanatát, például a szemétszedést a Tisza mellékfolyóin. Ilyen események köré Facebook vagy Adjukössze kampányt is szoktak szervezni. A kampányokban sokszor mutatják be önkénteseiket, hogy a leendő tagok lássák, milyen közösséghez csatlakozhatnak. Ez a személyesség egy adománygyűjtés során is fontos, ekkor azonban arra is figyelnek, hogy egy konkrét látható célt határozzanak meg.

A hírlevél nem ördögtől való

A hírlevél a beszélgetés résztvevői szerint is megosztó kérdés, valamiért senkinek sem fűlik hozzá a foga, a marketing szakértő szerint mégis megéri foglalkozni vele, ráadásul nem is olyan bonyolult, mint azt sokan gondolják.

...

Amennyiben kíváncsi vagy a cikk folytatására, azt ide kattintva tudod végigolvasni a Hive Mind oldalán.

Kapcsolódó tartalom:

Online kampány kurzus

Kapcsolatteremtés online - Hogyan maradjon látható egy civil szervezet? (podcast)