Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A NIOK Alapítvány legújabb podcastjában a civil szervezetek számára felajánlott adó 1%-áról beszélgettünk az idei legfrissebb eredmények után.

Évről évre több, mint 20.000 szervezet indul versenybe az adófizetők által felajánlható adó 1%-áért. Érdekesség, hogy idén több, mint 200.000-rel kevesebb adózó jelölt meg civil szervezetet és ajánlotta fel az amúgy kárba vesző 1%-át, mégis az előző évhez képest nagyobb összeg tudott eljutni a civilekhez, összesen mintegy 11 milliárd Ft. Ez soknak hangzik, ugyanakkor minden évben kb. ugyanennyi összegről nem rendelkeznek a magyar adózók, így nem jut el támogatásuk a civilek sokszínű tevékenységére. 

De vajon mi az oka annak, hogy csökkent a civilek részére nyilatkozók száma, míg az egyházi szervezeteknél növekedés tapasztalható? Mit tudunk az adófizetőkről? Vajon a felajánlók közt vannak-e már a legnagyobb adózók, vagy őket még sikeresen megszólíthatnák a civilek? Egyáltalán érdemes-e részt vennie egy kisebb szervezetnek abban a versenyben, ami az 1%-os gyűjtés kommunikációs zajában történik? Miért lehet hasznos a gyűjtés a civileknek azon túl, hogy tevékenységükhöz kisebb-nagyobb összeg érkezik a számlájukra szeptemberben? 

Meghallgatom!

A beszélgetést a NIOK Alapítvány igazgatója, Gerencsér Balázs vezette, beszélgetőpartnerei voltak: Scharle Ágota, a Budapest Intézet ügyvezető partnere, vezető kutatója, valamint Sczígel Andrea, a NIOK Alapítvány adománygyűjtési szakértője, az Adjukössze.hu programvezetője.

A témában érdeklődőknek az alábbi forrásokat ajánljuk figyelmébe:

Hírek - Közel 15%-kal csökkent az adó 1% felajánlók száma 2022-ben - nonprofit.hu

adjukossze.hu/1-szazalek

Gyakori kérdések és válaszok az SZJA bevallásról

https://adjukossze.hu/kereses/1-szazalek/relevans/

https://adjukossze.hu/indits-adomanygyujtest

A podcastot a Hive Mind közösséggel együttműködésben készítette a NIOK Alapítvány. A Hive Mind közösség célja a médiatudatosság fejlesztése: segít, hogyan ismerd fel a félretájékoztatást, hogyan szólítsd meg kritikus ügyekben is pozitívan az embereket, és hogyan legyél biztonságban a digitális világban. A Hive Mind közösség magyar és angol nyelvű podcastjait meghallgathatod ezen a Spotify csatornán.