2008. március 19. 14:50 | Forrás: STOP

Népszerű az új akció

Ruhagyűjtő akcióval jelentkezett a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a tisztítószereket gyártó Reckitt Benckiser Magyarország Kft. "Foltmentes adomány" címmel a két cég három hete országos ruhagyűjtő kampányt indított, országszerte közel ötven ponton várják a jó állapotban lévő használt ruhákat - szépséghiba, hogy a Magyar Vöröskereszt már évek óta folytat ugyanilyen karitatív akciót. Immár az adományozásban is választanunk kell, hogy melyik szervezet gyűjtőládáját preferáljuk.
A jótékonysági program különlegessége, hogy a felajánlott ruhákat a kampány támogatója jóvoltából kitisztítják, és a Szeretetszolgálat juttatják el a rászorulókhoz. A mosást a Máltaiak hajléktalanokat foglalkoztató mosodájában végzik, kampányuk mellé pedig megnyerték a Barátok közt-ben szereplő Deutsch Anitát.

Az ügy pikantériája, hogy a 125 éves Magyar Vöröskereszt hosszú ideje folytat lényegében ugyanilyen gyűjtést és van olyan hely, ahol a két szervezett ládái egymás mellett kaptak helyet. Ha tetszik, ha nem, a leendő adományozók kénytelenek választani a két szervezet között. Felvetődik a kérdés, hogy a június 30-ig tartó akció keretén belül milyen koncepcióval kötött szerződést a tisztítószer gyártója és a Máltai Szeretetszolgálat. Szerettük volna elérni a cég marketingvezetőjét, hogy az akcióról felvilágosítást kérjünk, de többszöri megkeresés után sem kaptunk érdemi választ.

A Magyar Vöröskereszt központi irodájában viszont megtudtuk, hogy saját konténereiket hetente legalább háromszor ürítik és innen kerülnek a használt ruhák egy raktárba. Õk nem tudnak arról, hogy a saját gyűjtőpontjuk mellett a konkurens cég konténerét is kihelyezték volna valahova. A STOP talált ilyen helyet: a fóti bevásárlóközpont bejáratánál például csak néhány méter választja el egymástól a két gyűjtőedényt.

A Magyar Vöröskereszt több mint tíz éve kiemelten közhasznú szervezetként működik, gyűjtésük nem egy jól bevált reklámkampány és ilyenben nem is vesznek részt. Nem adnak névhasználati jogot senkinek, nem bíznak meg külsős céget, mint azt a máltaiak tették ez esetben.

Egy probléma azonban folyamatosan felmerül a Vöröskereszt kapcsán az adományozók elmondása szerint. Sokszor visznek személyesen a központi irodákhoz használt ruhaneműt és van, hogy keresetlen szavakkal utasítják őket vissza. Vagy a hozott textíliák minőségével és mennyiségével van gond, számtalan esetben egyáltalán nem érdekli őket a "rossz minőség". Van, akit egy leszakadt gomb miatt utasítottak vissza és olyan is akad, akit a mosatlan ruha miatt "zavartak el". A Vöröskereszt visszautasítja ezeket a vádakat.

Kozma Imre, a máltaiak nevében örömmel reagált megkeresésünkre. Elmondta, hogy ez a fajta adománygyűjtés immár tizenhat éve folyik, csak most a mosószergyártó cégnek köszönhetően nagyobb lett a visszhangja. A visszajelzések is rendkívül pozitívak. Mivel folyamatosan kutatják a leendő támogatókat, örömmel vették, hogy kölcsönös megkeresések után felbukkant a Vanish.

Amellett, hogy mosószereket biztosítanak a tisztításhoz, anyagilag is támogatják a szervezetet. Szükségük is van erre, hiszen az országban működő számtalan mosodájukat jelenleg is ötvenezer forint körüli összegből élő kisnyugdíjasok látogatják. Ez havonta akár tízezer forintos megtakarítást jelenthet számukra. Azzal, hogy a mosószergyártó cég kiemelt támogató lett és bekapcsolódott a programba, lényegesen jobb helyzetbe kerültek.

Kozma atya elmondása szerint az akció lejárta után is támogatóik között tudhatják majd a vegyipari céget, amelyik vállalta, hogy minden eladott termékük után 10 forintot visszaforgat a programba.

A válasz tehát látszólag egyszerű arra a kérdésre, hogy az adományozni szándékozó polgár mely konténerbe dobja megunt, viselt ruháját. Ha minden a kampány szerint meghirdetetteknek megfelelően történik, akkor a rászorulók tisztára mosott ruhákba öltözhetnek. Persze nem csak ők járnak jól, hiszen az okosan kigondolt adakozásnak óriási a reklámértéke. Ezt tudták a mosószergyártónál is, mikor megbízták egy PR-ügynökséget az akció megszervezésével. A döntés az adakozni vágyó emberek kezében van és itt nem kell X-elni, mint egy szavazáson. Következménye úgysem lesz, hiszen soha sem tudjuk meg, hogy kire "szavaztunk".