A Vörösmarty téri Vigadó Irodaház hamarosan eltűnik a föld színéről, helyét a holland ING pénzügyi csoport új irodaháza foglalja majd el. A Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány által értékesített ingatlanból már kiköltöztek a bérlők, közöttük több kulturális szervezet. Az elképzelések szerint a tízemeletes épület mögött lévő Pesti Vigadó felújítását is elkezdenék jövőre.  
A pesti köznyelvben csak „elizélt palotaként” emlegetett egykori ORI-székháznak már csak hónapjai vannak hátra
Az 1960-as évek végén találta ki a művelődési minisztérium akkori vezetése, hogy - más szocialista országokban alkalmazott modellt követve - létre kell hozni egy 'zenepalotát”, ahol otthonra lelhetnek a kor zenei életét meghatározó nagy állami intézmények. Végül a belvárosi Vörösmarty térre, a Pesti Vigadó épülettömbjére esett a választás. Az 1971-ben felépült irodaházba a többi között a hangversenyrendező Országos Filharmóniát, a Magyar Állami Hangversenyzenekart (ÁHZ), a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatot (Hungaroton), a könnyűzenei produkciók szervezésével foglalkozó Országos Rendező Irodát (ORI), illetve a magyar zenészek külföldi menedzselésére hivatott Interkoncertet költöztették be. A nyolcvanas évek elején a Pesti Vigadó történelmi szárnyát - amely a második világháborúban bombatalálatot kapott, s utána évtizedeken át használaton kívül volt - felújították, s 1982-ben a két épület közös igazgatás alá került. 1985-ben az Állami Énekkar (a mai Nemzeti Énekkar jogelőde) kivált az Állami Népi Együttesből, s ugyancsak a történelmi szárnyban kapott helyet.


A Pesti Vigadó felújítására még össze kell szedni a pénzt - fotók: Németh András Péter
A Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány (MSZA) 1993-ban alapítójától, a kulturális tárcától megkapta a Vörösmarty téri irodaépület és a hozzá kapcsolódó, az Állami Hangversenyzenekar próbatermét is magában foglaló épületrész tulajdonjogát, valamint a Pesti Vigadó kezelői jogát. Ezt a tranzakciót sokan azzal magyarázták, hogy az alapítvány kuratóriumában az Antall-kormány idején többségében konzervatív érzelműek ültek. A következő kormány vitatta az alapítvány vagyonának jogosságát, de az ügyben nem történt érdemi változás.


Kulturális szervezetek helyén brókercégek

Az alapítvány időközben az üzemeltetési feladatok elvégzésére létrehozta a Vigadó Irodaház Kft.-t, amely a korábban csak korlátozott mértékű költség-hozzájárulást fizető művészeti intézményektől is piaci bérleti díjat szedett. Ezt sokan - így a Hungaroton és számos zenei civil szervezet - nem tudták kifizetni, és elköltöztek: az ő helyüket fokozatosan profitorientált vállalkozások, köztük brókercégek, utazási irodák vették át. 2003-ra az eredeti 'lakók” közül már csak a több mint kétezer négyzetmétert bérlő, s ezért évente mintegy hatvanmillió forintot fizető Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Kht., valamint néhány szakmai civil szervezet maradt az épületben.
Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikus Kht. igazgatója kérdésünkre elmondta: mivel új otthonuk, a Nemzeti Hangversenyterem csak 2004 őszére készül el, átmeneti megoldást kellett találniuk. A zenekar és az énekkar ezt az évadot a Magyar Kultúra Alapítvány Szentháromság téri épületében tölti (az említett zenei civil szervezetek többsége is ide költözött), míg az együttesek menedzsmentje egy Váci utcai irodaházban bérel helyiségeket. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy ki kell költözniük a Vörösmarty téri épületből, a Vigadó Irodaház Kft. kártérítést ajánlott fel, először abban a formában, hogy ők végzik el a Szentháromság téri épületben szükséges átalakításokat. Erre azonban nem volt lehetőség, és végül abban egyeztek meg, hogy a Vigadó Irodaház Kft. készpénzben fizet kártérítést. A Filharmonikusok számára ez csak látszólag jó üzlet, mert - Kovács Géza tájékoztatása szerint - a Szentháromság téren szükséges beruházások összege a Vigadó által fizetett kártérítésnél jóval magasabb volt.


Vörösmarty térről a Vörösmarty utcába

Csonka András, az MSZA igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy az irodaház üzletrészként történő értékesítésére többször írtak ki pályázatot, végül a holland ING pénzügyi csoport magyar ingatlanfejlesztő cégével sikerült egyezségre jutni. Az ING Magyarország Ingatlanfejlesztő Kft.-vel történt megállapodás szerint az irodaház telkének beépítési lehetőségéért a létrejövő új épület egyharmadának tulajdonjoga (3,2 milliárd forint értékben) az alapítványnál marad, továbbá 1,3 milliárd forintot fizet különböző jogcímeken az alapítványnak annak érdekében, hogy az az építkezés ideje alatt is folytathassa működését. Ezenkívül félmilliárddal járul hozzá a Pesti Vigadó tervezett felújításához, finanszírozza az épület bontását, fizeti a bérlők kártalanítását. Csonka András közölte, hogy az új épületben továbbra is kiadnak majd irodákat, az ebből befolyó bevételből fedezik az alapítvány kiadásait. Az igazgató elmondta, az alapítvány 1997 óta nem kap állami támogatást, feladatait a vagyon hozadékából, vagyis az irodák bérbeadásából származó haszonból fedezi. Szerinte azért kényszerültek az irodaház értékesítésére, mert a korszerűtlen, gazdaságtalanul üzemeltethető irodaház már rövid távon sem biztosította volna tovább az alapítvány működéséhez szükséges forrást. Csonka András tájékoztatása szerint az új épület elkészültéig az alapítvány irodáit is elöltöztetik, ezért vásároltak egy ingatlant a Vörösmarty utcában, ahol helyet kap átmenetileg a Vigadó Galéria is, hiszen a Pesti Vigadó is egy-másfél évre bezár, mert az irodaház építésével egy időben 1,5 milliárd forintért felújítják az intézményt. Ehhez segítséget várnak a kulturális tárcától és magáncégektől is.
A tervek szerint a felújítás előtt a Pesti Vigadóban januárban rendeznek utoljára programokat. Arra a kérdésre, hogy kitől és mennyiért vásárolták a Vörösmarty utcai ingatlant, Csonka András nem kívánt válaszolni, mert még nem zárult le a tranzakció.
Elekes András, az ING Magyarország Ingatlanfejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója kérdésünkre közölte, hogy a héten adják be az új épület terveit engedélyeztetésre az V. kerületi önkormányzathoz. Ekkor egy építészekből álló zsűri is véleményezi a dokumentumokat, melyeket Fazakas György építész és munkatársai készítettek.


Építészeti tervek versenyeztetés nélkül

Arra a kérdésre, hogy miért nem írtak ki a tervezésre pályázatot, Elekes András elmondta, mivel magánberuházásról van szó, nem volt rá kötelezettségük, másrészt az időhiány miatt erre nem volt mód. Fazakas már régebben foglalkozott a Vörösmarty téri irodaház sorsával, ennek kapcsán ismerték meg az építész elképzeléseit, amely megnyerte tetszésüket. Az ügyvezető igazgató elmondta, az új épületben az utcaszintre és az alagsorba kereskedelmi egységeket terveznek. A hatemeletes házban irodák, a felső emeleten luxuslakások kapnak helyet. Amennyiben két-három hónapon belül megkapják az építési engedélyt, akkor január végén megkezdik az irodaház bontását. A beruházó tervei szerint az új épület 2005 végére készülne el.
Fazakas György közölte, 1996-ban került először munkakapcsolatba az ING csoporttal, amikor cége megbízást kapott az ING Bank országos bankfiókhálózata prototípusának generáltervezésére. Az ING csoport egyébként Jean Paul Viguier francia építészt, a Francia Építészeti Akadémia elnökét kérte fel a tervek konzulensének. Fazakas György szerint ez nem csorbítja a szakmai önállóságát.
Balogh Gyula, Retkes Attila