A CSR az angol Corporate Social Responsibility kifejezés elterjedt rövidítése, amely a vállalatok társadalmi felelősségvállalásaként fordítható le. A Braun & Partners a közelmúltban nemzetközi szabványok alapján elemezte, hogy a 26 legnagyobb árbevételű hazai cég és az 5 legnagyobb mérlegfőösszegű bank milyen mértékben tartja fontosnak a társadalmi, gazdasági, környezeti kihívások hatékony kezelését.
Az első globális értékelésre 2004-ben került sor” – mondja Fertetics Mandy, a Braun & Partners tanácsadója. – 'Idén először a Fortune magazinban megjelenő világlista mellett három helyi rangsor is készült, Magyarországon, Oroszországban és a Dél-afrikai Köztársaságban.” A nemzetközi metodológiát az AccountAbility nonprofit szervezet és a csr-network dolgozta ki, így mód volt arra is, hogy a magyar vállalatok rangsorát összehasonlítsuk a globális lista helyezéseivel. A hazai rangsor élére a Magyar Telekom Nyrt. került 52 százalékos eredménnyel. Ez kifejezetten jó helyezésnek mondható, amellyel a globális listán a tizedik helyen lenne a társaság. (A 31 magyar nagyvállalat átlagos teljesítménye 17 százalékos volt.)
'A magyarországi vállalatok társadalmi felelősségvállalása az elmúlt két-három évben került előtérbe, különösen azóta, hogy a társaságok üzleti értékelésénél is figyelembe veszik a független elemzők, hogy milyen mértékben járul hozzá az adott cég a környezet fejlesztéséhez” – nyilatkozta Nagy Bálint, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója. – 'Mi nemcsak első helyezésünkre vagyunk büszkék, hanem arra is, hogy több mint egy évtizede ez a gondolkodás beépült az üzleti filozófiánkba. Nálunk 1997-től már külön osztály foglalkozik a társadalmi szerepvállalással. Mintegy fél évtizeddel ezelőtt felismertük azt is, hogy ez a tevékenység túlnyúlik a hagyományos támogatás keretein” – fogalmaz Nagy Bálint. Kifejtve: 'Már nem csak arról van szó, hogy mennyire járulunk hozzá a kultúra, a tudomány, a sport fejlesztéséhez, hanem fontos az is, hogy mint munkáltatók mennyire vagyunk toleránsak munkatársainkkal, hogyan biztosítjuk az egyenlő esélyeket a foglalkoztatásban, milyen a viszonyunk környezetünkhöz.”
'A CSR-tevékenység világszerte terjed, Magyarországon az elmúlt években kapott nagyobb hangsúlyt. Az állam mindinkább kivonul a kultúra, a sport támogatásából, tehát egyre nagyobb szerepe lesz a civil társadalom felelősségvállalásának ezeken a területeken” – mondja Nagy Bálint.
B. Zs.