Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért (CNNy)
 
Összefoglaló – céljaink
 
Jelen kiadvány a Civilek az NFT Nyilvánosságáért (CNNy) munkacsoport júniusban kiadott első jelentésének folytatása. A CNNy egy nem jogi személyiségű, laza „akciócsoport” jellegű szerveződés, amelyben jelenleg 16 országos civil (környezetvédő, szociális, közösségfejlesztő stb.) szervezet működik együtt. Célja a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) és az ahhoz kapcsolódó nemzeti szintű stratégiai anyagok társadalmi egyeztetésének nyomon követése és elemzése, valamint a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) és az előkészítő intézmények számára a társadalmi egyeztetés konkrét végrehajtására vonatkozó javaslatok kidolgozása, de nem az NFT tartalmi elemeibe való beleszólás.
Fél éves tevékenység nyomán, az ország jövőjét hosszú távon meghatározó stratégiai dokumentumok előkészítésének és társadalmi egyeztetésének állandó csúszását, az ezzel kapcsolatos nyilvános információk hiányát érzékelve, a CNNy úgy határozott, hogy a tervezési folyamat végéig negyedévente készít beszámolót az előrehaladásról, illetve a feltárt problémákról. A második, mostani jelentés tehát a 2005 júniusa és szeptembere között történteket foglalja össze és értékeli, míg a következő, harmadik kiadvány megjelenése jövő év elején esedékes.
A jelentés célja nem az öncélú bírálat, hanem a tanulságok levonása révén a folyamat jövőbeli segítése. A társadalmi egyeztetés eddig lezajlott eseményeinek elemzésével, és a továbbfejlesztésre vonatkozó konkrét javaslatok megfogalmazásával szeretnénk egy eszközt adni mind az illetékes hivatalok, mind a civil szervezetek kezébe annak érdekében, hogy a tervezési folyamat további állomásain kialakulhasson az a valódi partnerség, amelyet nemcsak az Európai Unió által elvárt, hanem minden hazai szereplő által is szorgalmazott alapvető szempont. Csak ennek érvényesülésével remélhető, hogy a második NFT (2007-13), legújabb nevén a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK) a társadalom minél szélesebb rétegei által elfogadott és támogatott, ebből eredően hatékonyan végrehajtható programmá váljon.
A jelentés által felölelt időszak kétségkívül fontos fejleményeket hozott. Hosszú várakozás után nyáron végül lezajlott az első országos stratégiai dokumentum, a 2020-ig szóló Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció (OFK) társadalmi egyeztetése – így a CNNy elemzése természetszerűleg erre a folyamatra összepontosít. Az első jelentéshez hasonlóan, az események kronologikus felsorolása, értékelése és a javaslattétel mellett függelékben közzé tesszük az elmúlt időszakban született levelezést és dokumentumokat, beleértve a folyamat későbbi lépcsőfokain egyre fontosabbá váló regionális szintű egyeztetéssel kapcsolatos eddigi tapasztalatokat is. Mivel az OFK végső, az Országgyűlés elé benyújtott változata a jelentés írásakor még nem került nyilvánosságra, az egyeztetés eredményességét, a civil társadalom véleményének beépülését még nem lehet értékelni, de maga a folyamat is számos tanulsággal szolgálhat.
Az OFK társadalmi egyeztetése kétségtelenül komoly előrelépést hozott a korábbi hónapokra jellemző működésmódhoz képest: a dokumentum strukturált formában történő véleményezése, annak elektronikus alapokra helyezése lehetővé tette mind szélesebb körű részvételt, mind az észrevételek fogadását és beépítését. Ennek ellenére, sajnos a folyamat több tekintetben továbbra sem felel meg a sikeres társadalmi egyeztetés alapelveinek, számos hiányosság továbbra is kimutatható. Ezért nagy vonalakban megismételhetjük első jelentésünkben összefoglalt javaslatainkat:
• A Nemzeti Stratégiai Referencia Keret (NSRK), az Operatív Programok (OP-k) és a tervezés alatt álló további stratégiai programok társadalmi egyeztetésének forgatókönyvét (az Egyeztetési Tervet) mihamarabb nyilvánosságra kell hozni – nem csak a tervezési folyamat egy-egy dokumentumára, hanem ezek egymás utániságára vonatkozóan is. A forgatókönyvnek a várható időbeli ütemezésen túlmenően tartalmaznia kellene az egyes állomásokon alkalmazandó módszereket, eljárásokat, az észrevételek beépítését, valamint a felelős állami szervek és kapcsolattartó személyek elérhetőségeit. Csak egy ilyen, teljes körű információkat tartalmazó terv tudná eredményesen segíteni a partnerek felkészülését, hatékony és eredményes bekapcsolódását a folyamat bármely pontján.
Mivel ezek az információk még az NSRK esetében sem állnak rendelkezésre, félő, hogy megismétlődnek majd az OFK véleményezése előtt és alatt elkövetett hibák.
• A tényleges partnerség, részvétel megvalósítása – a tervezési folyamat nyitottá tételével annak kezdeti lépéseitől, a kétoldalú kommunikáció (pl. Internetes fórumok) előtérbe helyezésével, a partnerek folyamatos és rendszeres bevonásával minden további lépésnél, az egy-egy dokumentumra vonatkozó esetleges és korlátozott véleményezés helyett (mellett).
Ide tartozik a menet közbeni változtatások lehetőség szerinti kerülése, illetve megfelelő időben való előrejelzése is.
• Megfelelő határidők meghatározása és betartása – a partnerekre vonatkozóan ésszerű, tartható és az adott dokumentum súlyának megfelelő véleményezési határidőket kellene megadni, a hivataloknak pedig mindenkor be kell tartaniuk a rájuk érvényes államigazgatási határidőket (30 nap), a partnerekkel való kommunikációt lehetőség szerint fel kellene gyorsítani, pl. a levelekre, megkeresésekre való mihamarabbi válaszolással.
• Rendszeres információszolgáltatás, felhasználóbarát technikai megoldásokkal – a dokumentumok, események meghirdetése a lehető leghamarabb kerüljön fel az NSRK esetében a www.nfh.hu és a www.fejlesztespolitika.gov.hu oldalakra, az OP-k esetében pedig a minisztériumok illetve regionális ügynökségek honlapjára, olyan formában, ami a régebbi technikával rendelkező illetve kevésbé tapasztalt felhasználók számára is könnyen hozzáférhető. A honlapokat és tartalmukat naprakészen kell tartani és a rendelkezésre álló eszközökkel minél szélesebb körben népszerűsíteni (bannerek, linkek más kormányzati honlapokon, regisztrált felhasználók számára elektronikus hírlevél az új információkról, média-megjelenések a konzultációs lehetőségekről stb.).
• Visszajelzés – az OFK véleményezésében részt vevő szervezetek az egyeztetés lezárulta után közel egy hónappal sem kapták kézhez az ígért visszajelzést. Az OFK partnerségi véleményekkel javított változata az NFH honlapján nyilvánosságra került, de erről az egyeztetésben részt vevőket nem értesítették. Az OFK ezután még határozat-tervezet formájában az Országgyűlés elé kerül - ennek szövegét információink szerint szeptember végén véglegesítették a TOB ülésén, de nyilvánosságra nem hozták. A társadalmi egyeztetés eredményeit feldolgozó egyeztető üléseken civil megfigyelő eddig részt nem vehetett. Mindennek hiányában az OFK társadalmi vitájának értékelése még nem történhetett meg.
 
A teljes anyag hozzáférhető Összefogás oldalunkon