A légimentés fehér foltjai címmel jelent meg újságcikk a múlt héten a Népszabadságban, telefonvonalban Györfi Pál az Országos Mentőszolgálat szóvivője, jó napot kívánok!
Györfi Pál: - Jó napot kívánok!
Rip: - Köszönjük szépen, hogy rendelkezésünkre áll, annak ellenére, hogy tudjuk, hogy éppen egy megbeszélésről kellett emiatt kijönnie, csak a kíváncsiság miatt, ugye nem a légimentésről tartanak tárgyalást?
Györfi Pál: - Nem, bár elképzelhető, hogy a légimentésről is zajlanak ma egyeztetések, hiszen ez a téma, hogy úgy mondjam terítéken van, és a szaktárcánál tudomásunk szerint továbbra is zajlik az a tervező munka, amely a légimentés jövőjéről szól, és amely meghatározza azt az irányt, amelyen Magyarországon a mentésnek ez a különleges szegmense fejlődni fog.
Rip: - Ez, hogy terítéken van, és mi is úgy gondoljuk, és tulajdonképpen ezért is gondoltuk azt kolleganőmmel, hogy beszélgetünk ma erről a helyzetről, illetve arról az esetlegesen várható ideális helyzetről, ami majd lesz, ehhez képest az egészségügyi tárcától nem vállalta senki, hogy itt üljön velünk a stúdióban, és hasonló választ kaptunk az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól is.
Rip: - Sajnos pont a tervezésre és a jövőre való tekintettel pedig itt lehetett volna erről beszélgetni.
Rip: - Még hogyha konkrétumokat most esetleg nem is lehet elmondani, azért azt meg tudtuk, hogy olyan költségvetési tétel, hogy légimentés nincsen, hanem olyan van, hogy mentés, tehát tulajdonképpen az Országos Mentőszolgálat feladata finanszírozni a légimentést?
Györfi Pál: - A légimentés valóban része az Országos Mentőszolgálat tevékenységének, és mint ilyen nincs külön költségvetési soron elhatárolva a finanszírozásban az egyéb mentési tevékenységtől, hanem annak integrált része, tehát, ah úgy tetszik az Országos Mentőszolgálat költségvetéséből, amely egy évben meghatározott összeg, költjük azt a pénzt légimentésre, amelyet az a tevékenység abban a tárgyévben igényel. Ez most így egy kicsit körmönfont meghatározás volt, de azt kell látni, hogy a mentési tevékenység és így az Országos Mentőszolgálat tevékenysége egy rendszer működését jelenti, amelyben szervesen összekapcsolódik az operatív napi irányítás szintjén és az üzemeltetés szintjén is a földi, illetve a légi mentőerők irányítása, tehát így nem választható szét ez a két tevékenység.
Rip. - Ugyan mi egy kicsit ál-naiv kérdést tettünk fel azzal, hogy van-e szükség légimentésre, de talán önt sem lepi meg a kérdés, hiszen évek, de talán mondhatom azt is, hogy évtizedek óta szinte évente valamilyen hír, valamilyen légimentési finanszírozási probléma napvilágra kerül.
Györfi Pál: - Bizony nem lep meg a kérdés, és rögtön hadd köszönjem meg, hogy itt az alapoknál kezdtük, mert akkor ezzel picit lehetőségem lesz néhány dolgot tisztázni, vagy legalábbis megpróbálni tisztázni, tehát természetesen szerintem a kedves hallgatókban sem kétséges a dolog, ma hogyha korszerű mentésről beszélünk a világban, akkor beszélnünk kell a légimentésről is, hiszen ha mondhatjuk ez a legkorszerűbb mentési forma. Ugyanakkor a helyén kell kezelni a dolgot, és ezt nagyon fontosnak tartom leszögezni ezt a beszélgetés elején, hogy természetesen ez nem azt jelenti, hogy akivel jót akarunk tenni, ahhoz helikoptert küldünk, tehát, hogy az a beteg járhat csak jól, az kapja meg a korszerű ellátást, akit helikopter szállít kórházba, ez több okból sem igaz, tehát a helyén kell kezelni a dolgot. Vannak olyan esetek és ezt szigorú szakmai szempontok alapján kell eldöntei, amelyekben a mentőhelikopter bevetésétől valódi előnyt lehet remélni, és én most itt nem beszélek a finanszírozás kérdéseiről, holott azért ezt sem lehet megkerülni, álszent dolog lenne nem beszélni arról, hogy a légimentés egy rendkívül drága mentési forma, tehát lényegesen, nagyságrendekkel nagyobb költségekkel jár a légi úton történő szállítás, mint a földi úton történő szállítás.
Rip: - Önök minden, minden részére az országnak repülnek? Tehát vannak esetleg olyan területek, ahova netán nem jut el a légimentő, bár elindulhatna?
Györfi Pál: - Öt légibázisunk van az ország területén. 1998-ban még csak három helyen, azóta már öt helyen létesült légibázis, ha megengedik gyorsan fel is sorolnám ezeket. Tehát Debrecen, Budapest, Balatonfüred, Pécs, illetve Miskolc azok a helyek, ahol az Országos Mentőszolgálat légimentő állomást működtet, természetesen ezek a helikopterek bárhol bevethetők az országban, hogy necsak a levegőbe beszéljek, hogy egy hétköznapi kifejezést használjak, hadd mondjak rögtön egy konkrétumot, talán még emlékeznek a kedves hallgatók arra a tragikus esetre, amely múlt héten történt, egy olyan robbanás történt Bács-megyében, Kunadacs nevű településen, ahol az első bejelentések alapján arra kellett számítanunk, hogy sok égett sérültet kell majd ellátni, az égési sérülés, még hozzá a testfelület nagy részére kiterjedő égési sérülés, egy olyan speciális eset, ahol valóban a legmagasabb szintű segítségre, kíméletes szállításra és általában hosszú szállításra van szükség, hiszen úgynevezett égési centrumban kell elhelyezni a beteget.
Rip: - Nem akarom elvenni szegedi kolleganőnk kenyerét, de itt van egyébként a vonalban, rövidesen majd megszólal, és ma reggel beszélt a Honvéd Kórház főorvosával, hiszen ezeket a betegeket odaszállították és azt a választ kapta, hogy a betegek jól vannak, és valószínűleg az állapotuk javulásában nagy szerepe volt a gyors segítségnek, konkrétan a mentőhelikopternek.
Györfi Pál: - Így van, tehát ez volt az az eset, ami kristálytiszta szakmai példája annak, hogy a mentőhelikopter bevetésének melyek az ésszerű szempontjai, ebben az esetben is, és hát tulajdonképpen azért hoztam fel ezt a példát, hogyha megengedi még gyorsan befejezném, hogy az Országos Mentőszolgálat képes volt arra, hogy gyakorlatilag a bejelentés fogadása után összehangoltan, ugye a különböző irányítási központok tevékenységét, mind az öt mentőhelikopterünket levegőbe emeltük, és tulajdonképpen a kunadacsi helyszínre tudtuk irányítani. Egy másik kérdés, hogy sajnos három emberen már nem lehetett segíteni, ugye ők a helyszínen az életüket vesztették és mindössze két olyan életveszélyes sérült volt, akiket valóban helikopterrel kellett a Honvéd Kórházba szállítani, de a rendszer bebizonyította, hogy működik, tehát én ezt azért érzem fontosnak, mert valóban, ahogy ön is említette mostanában nagyon sok újsághír lát napvilágot, azok, akik nem hozzáértők, ugye ezekből a hírekből valami káoszra következtetnek. Arra gondolnak, hogy a légimentéssel valami nagy baj van, szeretném leszögezni, hogy nem, működik a rendszer, öt mentőhelikopterünk, öt bázison rendelkezésre áll, sőt üzemképes tartalék-helikopterünk is van.
Rip:- Ez az Országos Mentőszolgálat bázisa, ez az öt. A kérdés az ,hogy az Országos Mentőszolgálat ezzel az öt bázissal le tudja-e fedni az ország területét vagy nem? Ezt most csak azért kérdezem, hiszen korábban volt egy úgynevezett alternatív mentési pályázat, ahol mint alternatív mentők beléphettek és így kerültek aztán különféle gazdasági társaságok alapítványok is a képbe, mert ugye az volt akkor a kiindulópont, hogy az OMSZ nem tudja teljesen ellátni ezt a feladatot. Tavaly májusban aztán az alternatív pályázatból már kikerült a légimentés, ez azt jelenti számomra, hogy akkor az Országos Mentőszolgálat tavaly május óta már a teljes országot le tudja fedni?
Györfi Pál: - A szegedi mentőhelikopter, amiről most beszélünk, és amelyet valóban alapítvány működtetett, augusztus óta szüntette be a működését, úgy ahogy mondja megszűnt a finanszírozás, illetve a szerződésük lejárt. Az Országos Mentőszolgálat, mint a mentés rendszeréért felelős állami intézmény, ugye természetesen észlelte azt ,hogy ott egy mentéskapacitással kevesebb van azon a környéken. Mi annyit tudtunk tenni, ugye a meglévő kapacitásunkkal, és eszközeinkkel, hogy egy plusz esetkocsit állítottunk forgalomba, azon a napon, tehát augusztus 1.-től, hogy pótoljuk a kieső kapacitást. Hogy ott az Országos Mentőszolgálat légibázist létesíthessen Szegeden, ez már egy olyan kérdés, amelyben mi, mint szolgáltatók, mint intézmény, nyilván nem fogunk döntést hozni, nem hozhatunk döntést, hiszen ez a légimentés fejlesztésére vonatkozó kérdés, erre vonatkozó tervező munka folyik a tudomásunk szerint, hiszen itt a finanszírozás kérdésén kívül egy csomó más dolgot kell tisztázni. Hogy csak egy példát mondjak konkrétan, az, hogy egy légibázist, hol létesítsünk és mekkora legyen az optimális bevetési sugara, nagyban függ a típustól. Nyilvánvaló, hogy egy kevésbé korszerű, elavult gép, elavult, talán ez nem szerencsés kifejezés, de repülési tulajdonságaiban nem a legkorszerűbb gép, kisebb hatósugárban vethető be optimálisan, mint egy új, modern, a mai kor követelményeinek megfelelő helikopter.
Rip: - Lehetett arról, bocsánat, hogy a szavába vágok, de ennek az átszervezésnek a kapcsán lehetett arról is hallani, hogy az egész légimentés struktúráját kívánják átalakítani, és olyan hírek is szárnyra keltek, hogy esetleg amerikai partnereket kell bevonni ahhoz, hogy a finanszírozás, a biztos repülés valóban biztos legyen.
Rip: - Hogyha konkrétan kell idézni, akkor szakemberek szerint egy gazdasági társasági formában működő szervezet, rugalmasabb mentést ígérhet, mint egy állami fenntartású rendszer.
Györfi Pál: - Hát nézze, ez az a kérdés, amire én valószínűleg nem is tudnék jól válaszolni, de talán nem haragszanak meg érte, hogy nem is nagyon akarok, hiszen ez egy olyan egészségpolitikai kérdés, amiben én nem hiszem, hogy kompetens lennék. Az Országos Mentőszolgálat két dolgot tud tenni. Az egyik az, hogy a meglévő rendszerét jól működteti a betegek érdekében, a másik pedig az, hogy a tervező munkában a döntéshozók segítségére van, tehát kidolgozza azokat az anyagokat, rendelkezésre bocsátja azokat az adatokat,a melyek alapján döntést tud hozni. Egyébként, mi az egészségügyi tárcával folyamatos kapcsolatban vagyunk, ezeket az anyagokat a rendelkezésükre bocsátjuk és bocsátottuk. A cikkekben megjelent vélemények, tervek készítésében mi nem működtünk közre.
Rip: - Györfi Pál az Országos Mentőszolgálat szóvivője, köszönjük szépen.
(Zene)
Rip: - 2002 október 18.-án Makóról a koradélutáni órákban tartottam Hódmezővásárhely felé, az úton ahogy haladtam egy őz kiugrott elém, megijedtem, elrántottam a kormányt és egy nyárfának ütköztem frontálisan. A legutolsó kép, ami előttem van, az negyedórával a baleset előtti kép, és innentől kezdve elveszítettem a fonalat, a legelső pedig már egy hónappal később a kórházban az ébredés pillanata. Semmire nem emlékeztem, a bátyám mesélte el, hogy valójában mi történt. Nagoyn nehéz volt feldolgozni. Rendkívül súlyos sérüléseim voltak, mindkét combcsontom eltörött, a comb artériái szintén elszakadtak, az összes vérem elfolyt, az egyik mentő helikopteren dolgozó orvossal, akivel már beszéltem azóta, mondta, hogy ami szert tettek belém, hogy a szerveimet életben tartsák, az folyt ki a lábamon. Megérkeztek a mentők, akkor még megvolt rá a lehetőség, hogy hívják a mentőhelikoptert. És a mentőhelikopter hatalmas szerepet játszott itt ennél a balesetnél, mert ahogy megérkeztek, tíz percen belül én már bent voltam a kórházban, Szegeden, az orvosommal utána megbeszéltük és az ő, az ő szaktudása mellett hasonló fontosságúnak érezte a mentőhelikopter jelenlétét, a rossz utak, a hatalmas forgalom, mennyi balesetet okoz, helikopter és az akkori ügyeletes orvos, ennek a két teamnek köszönhetem az életemet.
Rip: - Hány éves?
X: - 23.
Rip: - Ahogy ígértem, vonalban kollegáink a szegedi stúdióban Szlavkovics Rita, Miskolcon B. Tóth Erika. Szombathelyen pedig Kránitz Balázs. Egy gyors körkérdéssel, hogyha kezdhetjük. Szegeden ma mennyire megoldott a légimentés? Ugye beszéltünk arról most az Országos Mentőszolgálat szóvivőjével, hogy augusztus óta nem száll fel egy alapítvány helikoptere és itt újságcikkek arról írnak, hogy egymilliónégyszázezer lakó nem számíthat ilyen segítségre.
X: - Így van, pedig rengeteg itt a tanyás település, amelyek természetesen nagyon rosszul megközelíthetőek. Ma reggel én beszéltem Kárpáthy Zsuzsával az Egészségügyi Bizottság tagjával, aki azt mondta, hogy jó remények vannak arra, hogy mégis február végén, március elején újra lesz légimentés Szegeden. Megkérdeztem, hogy miben bízik? Hát ő egyelőre annyit mondott, hogy az egészségügyi bizottságnak van egy ellenőrzési albizottsága, akik vizsgálják az ügyet, hát azt nem tudom, hogy ez mennyire megnyugtató.
Rip: - Miskolci stúdió, B. Tóth Erika?
B. Tóth Erika: - Hát én igazából jó hírekkel tudok szolgálni.
Rip: - Annak örülünk. Az nem baj.
Györfi Pál: - Ugyanis nekem dr. Beltenbach Géza a Miskolci Mentőhelikopter Szolgálat vezetője elmondta, hogy Miskolcon 2001 decemberétől működik a mentőhelikopteres szállítása, tavalyi évben összesen 132-szer szálltak fel, 84 esetben légimentést végeztek, és 48 esetben ilyen súlyos betegszállítást, és elmondta, hogy nincsenek gondjaik a finanszírozással sem, mint ahogyan hallottuk Györfi Páltól valóban az Országos Mentőszolgálat finanszírozza a működésüket, és itt Miskolcon sokak szívügyüknek tekintik, ugyanis két leszállópályával is rendelkezik a helikopter mentőszolgálata, az egyik a repülőtéren van, amelyik egyébként a bázisuk van, és a Borsod-Abaúj-Zemplén -megyei Kórház biztosított még neki egy leszállópályát, amit egy alapítvány segítségével ez év végén, éppen karácsony előtt adtak át, kivilágították és ez azt jelenti, hogy most már éjszaka is végezhetnek fel- és leszállást, ez természetesen szervkivételeknél nagyon fontos, ezt mondta még el nekem a doktor úr, és még az tis hozzátette, hogy húszan dolgoznak a Mentőhelikopteres Szolgálatnál, mármint, hogy húsz mentő, vagyis, hogy ebben a húsz emberben benne van a mentőtiszt, az ápoló, az orvos, hiszen speciális kiképzést igényelnek, ugye nemcsak egy egészségügyi szaktudást, hanem a légimentésnek vannak bizonyos más feltételei is.
Rip: - Szombathely, Kránitz Balázs?
Kránizt Balázs: - MI pedig itt Vas-megyében még várunk, hosszú-hosszú évek óta várunk. Tervek már régóta léteznek és a Vas-megyei Mentőszolgálat nagyon sokáig szorgalmazta is, hogy létrejöjjön egy helikopterállomás egy új helikopterrel, a Győr - Celldömölk - Zalaegerszeg tengelyen és Celldömölk azért lenne kifejezetten ideális, mivel két évvel ezelőtt ott kialakítottak egy repülőteret Tokorcson, ahol nagyon-nagyon ideális feltételek lennének, tehát minden irányban azonos időben lehetne megközelíteni a településeket. Hát előrelépés nem történt, azóta pedig fejleményeket épphogy csak hallottunk.
Rip. - Ugye a légimentés, tehát a mentőhelikopter az egy dolog, tehát az is fontos, hogy le is tudjon szállni. Szlavkovics Rita, ugyan már el kellett mondanom, ha már szóba került a Honvéd Kórház esete, de azért van ehhez még kiegészítés, ami a leszállást érinti.
Szlavkovics Rita: - Így van, mert reggel, amikor én beszéltem az ügyeletes orvossal, aki biztosított minket afelől, hogy jól vannak a sérültek, a kunadacsi robbantás sérültjei, azt mondta, hogy az ideális azért mégis csak az lenne, hogy ha az ellátó centrumok közvetlen közelében lennének leszállópályák, hát ez a Honvéd Kórház esetében sem így van, és én úgy tudom, hogy itt Szegeden az új klinika mellett sincsen leszállópálya, csak nagyon régóta tervezik, tehát sokba kerül.
Rip: - Kránitz Balázstól kérdezném, hogy ha ti hosszú évek óta, vagyis, hát nem ti, hanem az ottani egészségügyi vezetés és hosszú évek óta szeretne, meg tervezne légimentő ellátó-egységet, ilyen bázist, akkor ma ezt hogyan oldják meg?
Kránitz Balázs: - Hát természetesen, ugye mivel a veszprémi helikopter van hozzánk a legközelebb, indokolt esetben az jön át a megyébe, 15-20 perc alatt elérik a megye bármelyik főútját, hogyha éppenséggel ott történik baleset, egyébként a leszállással a Markusovszki Kórház környékén, Szombathelyen nálunk is problémák vannak, ugyanis a beteggel csak a szomszédos focipályán tud leszállni jelenleg a helikopter, mert onnan kell áthozni vagy mentőautóval, vagy gyalogosan, de hát inkább mentőautóval az utca túloldalán lévő komplexumba. Ami most bizonyosnak tűnik, hogy a múlt év végén az egészségügyi miniszter, amikor itt járt bejelentette, hogy a szombathelyi sürgősségi központot is fejleszteni fogják és nagy valószínűséggel az épületkomplexum tetején alakítják ki ezt a bizonyos pontot, ezzel is csökken majd az ellátási idő.
Rip: - Most nem akarom elviccelni, de megkérdezem, hogy mit csinálnak akkor, hogyha meccs van éppen a focipályán?
Györfi Pál: - Ez már használaton kívüli focipálya ilyen szempontból.
X: - Azt hadd mondjam el, hozzád kapcsolódva Balázs, hogy én Budapesten a Városliget mellett lakom és sokszor látom azt, hogy itt Budapesten is a Városligetben száll le a helikopte rés odamegy a mentőautó és így a városban így tud közlekedni.
Rip. - Igen, ez biztos, hogy probléma. Azt mondtad, hogy Veszprémből ugye 15-20 perc?
X: - Nekem a helyiek még azt mondták ott a nyáron, hogy 15, legrosszabb esetben 20 perc alatt ideérnek mondjuk a nyolcas főúton.
Rip: - Na, de hát az alatt odaér a rohamkocsi?
X: - Hát attól függ, hogy honnan rendelik ki a rohamkocsit, és ugye itt már beszélgettünk már arról, hogy milyen sérülései vannak az illetőnek, tehát, hogyha mondjuk Győrbe kell szállítani az Égéscentrumba, akkor automatikusan csak a veszprémi helikopter jöhet számításba.
Rip: - Világos. Szlavkovics Rita, nemrégen megszólalt beszélgetőtársa arról beszélt, hogy tulajdonképpen a mentőhelikopternek köszönheti az életét. Mit tudtál meg még a fiatalemberről? 23 éves, ezt hallottuk.
Szlavkovics Rita: - Hát újjászületett, október 18.-án volt ez a balesete, és hát tulajdonképpen az igazi születésnapját áttette október 18.-ra. És hát készségesen állt a rendelkezésére annak a lelkes kis csapatnak, akik Hódmezővásárhelyről kiindulva kezdték el szervezni a Légimentésért nevű akciójukat, hát majd meglátjuk, hogy milyen sikerrel.
Rip: - Ugye Szegeden és a térségben egy alapítvány működtette eddig a helikoptert és hát te próbáltál velük is beszélni, arról, hogy mi történt, ők hogyan látják, de hát ne jártál több sikerrel, mint mi.
Szlavkovics Rita: - Hát sajnos nem, valahogy olyan zavaros ügyek kezdenek így napvilágot látni az alapítványok körül, egyébként nemcsak a mentés a jövőért alapítvány foglalkozott ezzel, ugye ez az elmúlt évekre igaz, mármint a légi mentéssel, hanem nyilván nem véletlenül szegedről indult egy kezdeményezés, 1989-ben már, ami hát elég csúfos véget ért, mert volt egy egészen jó időszakuk a kilencvenes évek elején, amikor 'rengeteg' pénzük akadt cégektől, pénzintézetektől, magánszemélyektől, amiből vettek két gépet, aztán kaptak kettőt az oroszoktól, ötöt a németektől, de hát a kilencvenes évek közepén ez is kudarcba fulladt. Tehát ez egy nagyon régi probléma itt a dél-alföldön, de hát gondolom az egész országban.
Rip. - Köszönjük szépen, folytatni fogjuk, abban a reményben, hogy majd a minisztérium illetékesei is elmondják, hogy milyen lesz a légimentés a jövőben? Köszönjük szépen.