Az október 26-i adás vendégei voltak László Attila alapítványi elnök, Jávori Ildikó pszichopedagógus
vendég: László Attila alapítványi elnök, Jávori Ildikó pszichopedagógus
Hiperaktívnak, figyelemzavarosnak vagy egyéb pszichiátriai 'rendellenességgel' rendelkezõknek általában azokat a gyerekeket tekintik, akik például az iskolában, az órán nem tudnak nyugodtan megülni a helyükön, mással foglalkoznak, vagy nem képesek odafigyelni, így zavarják a tanárt vagy a többi gyereket.
A magatartási gondokkal küzdõ, nehezen nevelhetõ gyermekek problémáját sokan ismerik, de kevesen tudják kezelni. Speciális esetekrõl lévén szó, ezekkel a gyermekekkel helyesen kell tudni bánni: nem véletlen, hogy ilyen esetekben a pszichológus legalább annyit foglalkozik a szülõvel, mint annak csemetéjével. Megfelelõ bánásmóddal ezek a nyughatatlan gyermekek nemcsak nevelhetõkké válnak, hanem komoly teljesítményre is képesek lesznek. A fimóta gyerekekre jellemzõ tünetegyüttes a következõ:
A figyelmük pattog, össze-vissza csapong, de ezzel eredeti, újfajta megoldásokat képesek találni.
Jó az emlékezõképességük, de csak a számukra lényeges dolgokban. Évekre visszamenõleg emlékeznek apróságokra, de a számukra fontos dolgokat gyakran elfelejtik, például a lecke felírását.
Globálisan közelítik meg az adott problémát, ezért hamar átlátják a helyzetet, de hajlamosak a felületességre. Gyors a felfogóképességük.
Napi tevékenységben feledékenyek, más oldalról impulzívak, tehát gondolkodás nélkül cselekszenek. Ami a figyelem középpontjába kerül, az tapad... Szerencsés esetben ez a tananyag.
Állandóan izegnek-mozognak, és kontrollálatlanul, rengeteget beszélnek. A serdülõ vagy a felnõtt már képes nyugton maradni, de belsõ feszültsége így is megmarad.
Figyelmük nem köthetõ le hosszú ideig az õket nem érdeklõ dolgokban. De képesek megosztani a figyelmüket, olyannyira, hogy zenehallgatás mellett jobban megy nekik a tanulás.
Kiváló önmegfigyelõk! Meg tudják fogalmazni, hogy mire nem tudnak figyelni, és milyen segítségre lenne szükségük. Ki kell használni!
Érzelmileg infantilisak, kiszolgáltatottak. Csak annak dolgoznak, akit szeretnek. Ezek a gyerekek a tanárnak tanulnak, és a késõbbiekben is ilyenek maradnak. Ha megérzik, hogy valaki nem fogadja el õket, annak pokollá teszik a mindennapjait. Azt is mondhatjuk, hogy extrém módon extrovertáltak, szociálisan érzékenyek. A környezetük visszajelzéseinek túlságosan is kiszolgáltatottak. A tünetcsoportból következik, hogy a tanulással komoly gondjuk van, holott minimum átlagos intelligenciájúak, és gyakori közöttük a magas intellektus!
A kudarcélmény agresszívvá teheti õket, amely újabb problémát hoz elõ. Többnyire 6-7 évesen elküldik õket iskolába. Hiszen okos, kíváncsi és rendkívül nyitott már az óvodás fimóta is. A gond igazából akkor kezdõdik, ha a hiperaktív gyerek nem akar dolgozni, a szabályokat pedig nem tartja be, tehát nem iskolaérett. Átlagosan két évet késnek a beilleszkedéssel.
A hiperaktív gyermekek nem csak a türelmünket teszik próbára, hanem, a nevelési elveinket is. Ezek a gyerekek gyakrabban keverednek konfliktusokba a környezetükkel, mint nyugodtabb társaik. Nagyon sokat segíthetünk nekik, ha arra tanítjuk õket, hogy hogyan tudják inkább felhasználni az energiájukat a saját maguk és mások örömére. Mivel ezek a gyermekek az átlagosnál nehezebben viselik a szabályokat és a korlátokat, nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy hogyan igyekszünk mégis elérni náluk ezek betartását. A kitörõ életvágy könnyen letarolhat másokat, így fontos mások szempontjainak a figyelembe vétele is. Hangsúlyt kell fektetnünk az empátia, az együttérzés képességének kifejlesztésére. A sikerélmény szárnyakat ad nekik, a büntetés és a kudarc még jobban elkeseríti õket, mint másokat. Fontos, hogy azzal foglalkozhassanak, ami jól megy nekik. A nap során beszerzett tapasztalatok között a sikerélmények száma legyen több mint a kudarcoké. Náluk különösen fontos betartani azt az egyébként is fontos nevelési elvet, hogy: a büntetéssel ne fenyegetõzzünk! Ha a gyermek hibát követ el, vele együtt vonjuk le a tanulságokat, és tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy értse meg annak következményét. Legyen számára is világos az a viselkedés, amit szeretnénk nála elérni, és nyerjük meg õt szövetségesnek! Segítsük õt minden eszközzel abban, hogy ezt gyakorolhassa kis lépéseket téve a megvalósítás felé! Minden elért eredmény legyen neki is sikerélmény ezen az úton, aminek a végén õ is felnõtt lesz.
info: www.eleventeam.hu http.//hiperaktiv.lap.hu
1035 Budapest, Miklós u. 13. Tel: +36-20/267-2778 , Fax: +36-1/388-3059