Vágner Mária: - Hányszor mondjuk egy-egy tragédia után, hogy mindez elkerülhető lett volna, ha akad egy olyan ember, aki nem fordítja el a fejét, amikor a szomszéd kékre, zöldre veri a gyerekét, ha nem megyünk el szótlanul az utcán fekvő ember mellett, ha nem nézünk félre, amikor a téren csépelnek egy embert. Lehet, hogy egy telefonhívás életmentő lenne és a hívásra működésbe lendülne egy gépezet, ami segítene. Néhány napja hallhatták műsorunkban dr. Gönczöl Katalin kriminológust, az Országos Bűnmegelőzési Bizottság elnökét, aki arról beszélt, hogy akkor lehet érdemben tenni valamit a krízishelyzetben lévőkért, ha a különböző hatóságok megtanulnak együttdolgozni. Én örömmel mondhatom, hogy már van ilyen. Nyíregyházán jött létre és Kelet-Magyarországon működik a Periféria Egyesület, amely összehangolja a különböző hatóságok munkáját a bajbajutottak érdekében. Veszprémi Erzsébetnek elmondták, hogy jelszavuk egy hívás, egy esély.
- Periféria Egyesület, diszpécser szolgálat Kokas Andrea diszpécser, jónapot kívánok.
Veszprémi Erzsébet: - Jónapot kívánok. Én érdeklődni szeretnék, hogyha bejelentést teszek egy családi erőszakkal kapcsolatban, akkor mi fog történni?
Kokas Andrea: - Hát először is az egyesületnél működik egy áldozatsegítő iroda, aminek van ügyfélfogása és amiben én dolgozom, úgyhogy én kapásból azt fogom ajánlani, hogy csütörtökön 1 órakor legyen szíves megjelenni az ügyfélfogadáson és megtörténik a jelzés és a megfelelő helyre, tehát a gyermekjóléti szolgálathoz vagy pedig a családsegítőhöz.
V.E.: - De nem én agyok a családi erőszak áldozata, hanem én tudom, hogy az utcánkban konkrétan hol történik nagyon súlyos bántalmazás. Akkor én azzal kapcsolatban tehetek bejelentést?
Kokas Andrea: - Persze. Nekünk is tehet bejelentést és mi tovább fogjuk küldeni a családsegítőhöz vagy a gyermekjóléti szolgálathoz, attól függ, hogy kit bántalmaznak, felnőttet vagy pedig gyereket.
V.E.: - És nekem kell utána valamilyen további szerepet vállalnom, tanúskodnom?
Kokas Andrea: - Semmi mást nem kell tennie, hiszen ez már hivatali szinten fog történni és ők már megtették a kellő lépéseket. Annyi fog történni esetleg, hogyha megadja nekünk az elérhetőségét, akkor visszajelzünk, hogy ilyen előrelépéseket történtek ez ügyben.
V.E.: - Akkor mostmár bemutatkozom, Veszprémi Erzsébet vagyok, a Nyíregyházi Rádió munkatársa.
- Jónapot kívánok, Kokas Andrea.
V.E.: - Tulajdonképpen kíváncsi voltam, hogy a gyakorlatban, a valóságban hogy működik a diszpécserszolgálat.
Kokas Andrea: - Május 1-jéig a diszpécser szolgálat elsősorban a hajléktalan területen működött. Május 1-jétől bővítettük ki ezt a szolgáltatást annak ellenére, hogy még elég kevés szóróanyagot tudtunk szétküldeni a megyében, de már minden nap 3-4 hívásunk már van eddig és még csak 1 hete működik ez a szolgáltatás és tudtunk hatékonyan segíteni. Tehát ezt az adminisztrációnkban is ki tudjuk mutatni. Csak azt remélem, hogy megfelelően, egyszerűen elég meggyőző vagyok és el tudom hitetni azt az emberekkel, ill. mindannyi kollégánk el tudja hitetni azt, hogy igen, tudunk segíteni.
V.E.: - Szoboszlai Katalinnal, a Periféria Egyesület vezetőjével nem is olyan régen beszélgettünk arról, hogy jön a tavasz, ami nagyon jó, csak félni lehet attól, hogy az a diszpécser szolgálat, amit nagy odafigyeléssel és odaadással megszerveztek, vajon nem fogy-e el alóla a pénz azzal, hogy a hajléktalanok már nincsenek olyan közvetlen veszélyben, mint télidőben. Jelek szerint itt a megoldás, így lehet a diszpécser szolgálatot tovább éltetni, sőt tovább fejleszteni.
Szoboszlai Katalin, a Periféria Egyesület vezetője: - Igen. Amellett, hogy nyilván a hajléktalanok sem maradnak ellátatlanok, az ő számukra is tovább él ez a telefonvonal. Nyilván ez a téli időszakban egy fokozottabb odafigyeléssel jár együtt. A diszpécserszolgálat jövőbeni munkája kiszélesedik, új célcsoportok számára kívánjuk elérhetővé tenni. Így pl. krízishelyzetben lévő családon belüli erőszak áldozatai vagy olyan állampolgárok, akik szociális ügyekben szeretnének információt kérni és nem tudják, hogy hova forduljanak, nálunk kaphatnak segítséget és hát amellett, hogy elérhető ez a telefonszám a célcsoportok számára, amellett a munka arról is szól, hogy közvetítjük őket, ill. összekötjük őket a szociális, gyermekvédelmi és egészségügyi intézményekkel, ahol majd adekvát segítséget kapnak a problémáikra.
V.E.: - E pillanatban melyek azok a szervezetek, amelyek ténylegesen összefogtak ennek az ügynek az érdekében?
Szoboszlai Katalin: - Benne van a Nyíregyháza megyei jogú város Önkormányzata, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat és a Szocioist Egyesület Városi Családsegítő Szolgálata, mint fő partnerek és hát emellett én azt gondolom, hogy mindazok az önkormányzati civil és egyházi szervezetek, akik ellátóként, szolgáltatóként működnek szociális, gyermekvédelmi és egészségügyi területeken, merthogy ez már így működött a hajléktalanok vonatkozásában is és ki kell, hogy emeljem, hogy az intézmények közötti együttműködés is példa értékű volt.
V.E.: - Deme Dóra, a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodájának a vezetője. El tudom gondolni, hogy a Szociális Iroda ügyfélszolgálatán is számos alkalommal állt elő olyan helyzet, hogy az ügyfél szeretett volna valamit, ami azonban nem itt intézendő és szükség volt arra, hogy amolyan közlekedési rendőr módjára útbaigazítsák a bajban lévő embert.
Deme Dóra, a Nyíregyházi Polgármesteri Hivatl Szociális Irodájának vezetője: - Így van. Ez egy nagyon fontos része a szociális munkának, ez az ún. diszpécserszolgálat, hogy kell a városban lenni egy olyan szervezetnek, aki végzi ezt az agymunkát, aki birtokában van az infomációknak és tud közvetíteni. Egész egyszerűen arról szól itt a történet, hogy mindazokat a szolgáltatásokat, fejlesztéseket és információkat egy helyen kezeljék, amelyeket a kliensek érdekében működtet a város és én itt nem teszek különbséget önkormányzati, intézményi vagy szolgáltató és civil szolgáltató között. Mindannyiunk érdeke, hogy ez jól működjön ez a diszpécserszolgálat, hiszen mindannyian a kliensek érdekében dolgozunk és én várom tisztelettel az egyházi szervezetek és a civil szervezeteknek a csatlakozását is a Periféria Egyesület kezdeményezéséhez, hiszen ez a nyíregyházi, ún. szociális térkép én úgy gondolom, hgoy színes és mindenki igényelheti ezt a szolgáltatást, aki valamilyen feladatot vállal az ellátások terén. Valamelyik szervezet foglalkozik egy akár ifjúsági, akár fogyatékkal élő célcsoporttal és fontosnak érzi, hogy azokkal a szolgáltatásokkal, amelyeket ő biztosít tudjon a városlakó, akkor természetszerűleg meg kell, hogy keresse a Periféria Egyesületet és csatlakozzon javaslom nyilván ehhez a programhoz.
V.E.: - Egyébként az ötlet hol született meg? A Periféria mondta azt, hogy itt vagyunk és képesek lennénk többre is?
Deme Dóra: - Így van, ugyanis ők abba a szerencsés helyzetbe voltak, hogy nyertek egy regionális pályázati lehetőséget, ahol kialakították a hajléktalanokra vonatkozóan ezt a szolgáltatást. Tudjuk jól, hogy az egyesület évek óta nagyon eredményesen dolgozik az utcán élő hajléktalanokkal és a Periféria Egyesület és a Hajléktalan Szolgálat vezetője ült le és gondolkodott el azon, hogy ne egymás mellett menjenek el ezek a szolgáltatások, hanem próbálják meg erőiket összpontosítani.
V.E.: - Hüse Lajos, a Gyermekjóléti Szolgálat igazgatója. Mi az, amit profitálni tud az Önök szervezete a diszpécser szolgálatból?
Hüse Lajos, igazgató, Gyermekjóléti Szolgálat: - A profizmus. Azt gondolom, hogy ez a legfontosabb. Tehát eljutottunk egy olyan társadalmi szintre, egy olyan elvárási szintre, hogy mostmár egy szociális szolgáltató sem engedheti meg magának az amatőr színvonalat. Egy intézményigazgatónak ez lehet a maximum, hogy amit csak tud, azt kihoz a szervezetéből, nyilván a célcsoport javára.
V.E.: - Milyen lesz ez az együttműködés? Valaki hívja az adott számot, mert mondjuk a szomszédban nagyon verik a gyereket, akkor a diszpécser odaszól Önökhöz, a Gyermekjóléti Szolgálathoz vagy egyáltalán hova kell ilyen esetben szólni?
Hüse Lajos: - Ebben az esetben pontosan a Gyermekjóléti Szolgálathoz. Eddig is működött egy kríziscsoport és a kríziscsoportnál lesz egy mobiltelefon, ill. a kríziscsoport tagjainál, ez jár kézről kézre ügyeleti időszakban és amikor erre a mobiltelefonra fognak beérkezni a riasztások és itt gépkocsival, adott esetben rendőrségi kísérettel tudunk nagyon gyorsan megjelenni.
V.E.: - Elhangzott az elmúlt fél évnek az értékelése is, az, hogy a diszpécser szolgálat révén valóban hatékony segítséget tudtak adni a hajléktalanoknak.
Hüse Lajos: - Elég kemény, hideg éjszakáink voltak a télen is és az nagoyn érdekes, hogy azért a hajléktalanság, mint olyan, pejoratív hangokkal van teletűzdelve, így a médián keresztül, de most bebizonyosodott az, hogy a tényleg az emberek és az állampolgárok azért odafigyelnek egymásra és hát sok esetben volt már úgy, hogy abszolút életmentő funkcióval működött a diszpécserszolgálat és ezen keresztül a krízis, ez mind siker. Nyilván hát nem fagyott meg senki.
V.E.: - Kik dolgoznak a diszpécserszolgálatban, kérdezem a csoport vezetőjétől Kiss Attilától?
Kiss Attila: - Diszpécser szolgálat munkatársai mind diplomás szociális munkás végzettségű szakemberek, akik nyilván gyakorlattal is rendelkeznek, ez ilyen alapfeltétel.
V.E.: - Ez azt feltételezi, hogy tisztában vannak a keretekkel, tehát az, hogy milyen törvényi előírások hatnak ebben az országban, milyen szociális ellátás működik, de nyilván megvan a helyismeretük, hogy konkrétan Nyíregyházán ez mit jelent, adott szolgáltatást hol lehet konkrétan elérni?
Kiss Attila: - Erre van egy nagyon jó kis adatbázisunk, ami egyrészt a hajléktalan programban tökéletesen működött, de emellett egyébként van egy mindenféle gyermekjólétis és családokat segítő szervezetről is mindenféle információnk, mégpedig milyen fajta szolgáltatásokat tudnak biztosítani, azokat hogy lehet elérni, milyen napokon, sokmindent. A hozzáférést és azoknak a feltételeit és el tudjuk mondani, plusz a jogszabály háttérnek az ismeretén keresztül pedig a pénzbeni, természetbeni juttatásoktól kezdve az összes olyan szolgáltatáshoz megpróbáljuk hozzájuttatni a telefonálókat vagy a bejelentőket, a sajtón keresztül a bejelentetteket, hogy mondjuk szégyen nélkül használják ezeket az egyébként lehetséges, hogy járó különböző juttatásokat.
V.E.: - Meg aztán szüksége van telefon mellett ülőnek egy olyan képességre is, hogyha olyan jellegű a hívás, akkor ott azonnal vonal adta lehetőséggel kezelje a krízist, szinte már-már a lelki segélynyújtás határait súrolja adott esetben, hogy mondjuk valaki éppen félpucéran menekül éjnek évadján valami nagyon nagy baj elől. Hát akkor őt először is talán jó megnyugtatni.
Kiss Attila: - Ez egyértelmű, természetesen a kollégáknak is megvan ehhez a képessége. Véleményem szerint az a nagyon nagy előnye ennek a telefonos segíteni tudásnak, hogy mivel hogyha egy pánikban lévő ember telefonál be, akkor elég objektív szemmel tudja nézni, aki fogadja a hívást. Nagy valószínűséggel sokkal jobban meg tudja nyugtatni. Éppen ebben van a szépsége egyrészt, hogy abban a pillanatban tényleg hogy tud dönteni az ember és képes-e arra, hogy jól döntsön és ez nagyon fontos, alappontja az egész rendszernek. De egyébként megpróbáljuk mindenképpen leszabályozni ezeket a dolgokat, hogy hogy lehet majdan az eseteknek utána követni, aztán hogy visszajelzéseket kaptunk a különböző intézményektől, az bármilyen bejelentéssel kapcsolatos reagálás kapcsán.
V.E.: - Hányan vannak?
Kiss Attila: - Most jelenleg 3 főállású dolgozó van.
V.E.: - 8 órás műszakokat figyelembe véve az pont lefedi a nap 24 óráját. Ez így is van a gyakorlatban is?
Kiss Attila: - Eddig 24-48-ban dolgoztunk. A 24 óra munka és 48 a pihenőidő, de most nem tudjuk, hogy hogy lesz, de az uniós jogharmonizációs, a Munka Törvénykönyv, stb. miatt ez nagy valószínűséggel változni fog.
V.E.: - De mindenesetre a személyi feltételeket, meg a nap 24 óráját valahogy össze tudják hozni, hogy mindig legyen ember, aki fölveszi azt a telefont.
Kiss Attila: - Persze, természetesen, hát ezért éjjel-nappal hívható egyértelműen. Igen, ezt mindenképpen meg tudjuk oldani.
V.E.: - Eddig a minisztérium pályázati támogatása volt a leglényegesebb finanszírozási forrás. Ezentúl hogy lesz?
- Ezután is számítunk a minisztériumi forrásra, hiszen a téli krízisidőszak a hajléktalanellátás területén igényli a támogatást. És remélhetőleg meg is kapjuk majd ezeket a lehetőségeket, de természetesen itt azokat az erőket is mozgósítani kell, ami az önkormányzat rendelkezésére áll, hiszen itt több önkormányzati intézményről is szó van és hát természetesen ebből valamilyen módon az önkormányzat is ki fogja venni a részét.
V.M.: - Kedves hallgatóink ne feledjék, egy hívás, egy esély. Az ingyenesen hívható nyíregyházi telefonszám: 06-42-504-618.