Az Oktatási Minisztérium a jövő évtől mintegy 300-400 millió forintot szán a Soros Alapítvány önfejlesztő iskolai programjának alkalmazására, az erről szóló megállapodást Magyar Bálint oktatási miniszter, Pertl Gábor, a Pedagógus Továbbképző Központ vezetője és Belia Anna, az alapítvány igazgatója írta alá csütörtökön Budapesten.
 
A Soros Alapítvány 1996-ban indította útnak az önfejlesztő iskolák programját, amellyel a nemzeti alaptanterv bevezetése kapcsán kívánt segítséget nyújtani a közoktatási intézményeknek saját pedagógiai programjaik elkészítéséhez. A projekt ötletét egy Litvániában már sikerrel alkalmazott modell szolgáltatta.
 
Magyar Bálint hangsúlyozta: az oktatási kormányzatnak az az álláspontja, hogy az iskolák önrendelkezési lehetőségeit bővíteni kell. Hozzátette: a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok az iskolák stabilabbak és erősebbek, ahol az intézmény vezetői és a pedagógusok át tudják gondolni, milyen képzést is akarnak a gyermekeknek biztosítani.
 
Pertl Gábor jelezte: a programot szeretnék a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó intézmények és a szakiskolák munkájába is beilleszteni. A tervek szerint a program még idén hivatalosan pedagógus továbbképzési formává válhat, és jövőre el is indulhatnak a képzések. Hozzátette: a program a közoktatás minőségfejlesztésének alternatíváját is kínálhatja az intézményeknek.
 
Belia Anna elmondta: az elmúlt hat évben kialakult és letisztult a program módszertana. Tájékoztatása szerint a programba eddig 151 iskola több mint 500 pedagógusa kapcsolódott be. Az alapítvány a képzéseket az idei évet is beszámítva több mint 154 millió forinttal támogatta.
 
Az alapítvány tájékoztatójából kiderül, hogy idén elindították az önfejlesztő roma iskolai képzést is. A programban olyan általános iskolák tanárcsoportjai vettek és vesznek részt, amelyek fontosnak tartják a cigány gyermekek iskolai sikerességét biztosító integrált oktatásra irányuló pedagógiai modellek kifejlesztését és elterjesztését.