Négyszáznyolcvanötezerszer próbálkoztak, mégis csupán százkilencezer esetben jártak sikerrel azok a fiatalok, akik a Magyar Gyermek- és Ifjúsági Telefonos Lelkisegély-szolgálatok Országos Szövetsége számait tárcsázták 2002-ben. Bár a szervezet tizennyolc városban működtet telefonvonalat és országos lefedettségű, a 06-80-as számaikat nem mindig lehet mobilról elérni. 
 
A Mesélj magadról telefonos lelkisegély-szolgálat legnagyobb sikerei között emlegetik azt a történetet, amikor egy fiatal egy tízemeletes ház tetejéről tárcsázta az ügyeletest. Pár perces beszélgetés elég volt ahhoz, hogy még egy esélyt adjon az életnek. Nem ugrott le.
A tizenévesektől a fiatal felnőttekig minden korosztállyal volt már dolga a magyar Gyermek- és Ifjúsági Telefonos Lelkisegély-szolgálatok Országos Szövetségének. A legfiatalabbak elsősorban súlyproblémáik, szüleikkel való konfliktusok, illetőleg a pályaválasztás ürügyén tárcsázzák a szolgálatot. A középiskolások jellemző kérdése a drogokkal, használatuk következményeivel kapcsolatos, orvost, a leszokást segítő szakembert keresnek. Az egyetemisták pedig főleg a tanulás okozta stressz és a szülők irányította, nem kedvükre való pályaorientáció miatt fordulnak a lelkisegély-vonalak munkatársaihoz, sok esetben az öngyilkosság gondolatával küszködve.
Farkas Imre, a szövetség elnöke külön kiemeli a televízió negatív hatását: amikor leszbikus párok vagy Madonna és más sztárok csókolóznak, nem csoda, hogy egy tizenöt éves lány azzal a kérdéssel fordult ügyeletesükhöz: normális dolog-e, hogy neki nem volt gusztusa megcsókolni a barátnőjét? Öngyilkosjelöltekkel, családon belüli erőszak áldozataival szintén volt dolguk az ügyelőknek.
Amióta a vonalak működnek, a fiatalkori öngyilkosságok száma évente 15-20 százalékkal csökkent. Győrben például, mielőtt 1995-ben elindították a lelkisegély-vonalat, a térségben tizenhárom-tizenöt öngyilkosság történt, azt követően ez a szám évi egy-háromra esett vissza. Farkas kiemelte, hogy amikor három hónapon át kénytelenek voltak szüneteltetni működésüket, újabb öt öngyilkosság történt. 'Igény tehát mindenképpen van a szolgáltatásra, azonban sok fiatal számára továbbra is elérhetetlen.' Az elnök a Matáv adatai alapján azt a 376 ezer próbálkozást említi, amelynek többségét mobilról kezdeményezték a fiatalok. Többségük saját készülékéről hívta a számot, azonban a szövetségnek nincs pénze, hogy a hívószámaikat mobilról is ingyenesen elérhetővé tegye. Bár próbálkoztak, a mobilcégek döntéshozóit nem sikerült meggyőzniük az ügy támogatásáról.
- Jelenleg még mobilról is ingyenesen lehet minket hívni: az iskolakezdéssel kapcsolatos gondok miatt elérhetővé tettük a szolgáltatást. De fennáll a veszélye, hogy december közepétől szüneteltetnünk kell működésünket, mert addigra elfogy a pénzünk - mondta a szakember. A tizennyolc telefonvonalon jelenleg hatszáz önkéntes várja a rászorulók hívásait, kiképzésük egyenként százezer forintba kerül. A csapat összetétele vegyes: bolti eladó, óvónő, pszichológus egyaránt van a gárdában. Sikerük kulcsa: a fiatalok között az idősebbek is átveszik azt a közvetlen stílust, ami a telefonos segélynyújtás alapja. Van olyan ügyelő, aki korábban maga is krízisben volt, és a lelkisegély-vonal révén oldotta meg a problémáját. Az egyik munkatárs Zsuzsanna néven mutatkozott be.
- Középiskolai tanulmányaim során kerültem válságba. Egy fiú az osztályból járni szeretett volna velem, de visszautasítottam. Végül zaklatni kezdett, telefonon hívogatott és az osztálytársaimat ellenem uszította. Mélyen érintett az ügy, és nem volt kitől tanácsot kérnem. Végül tárcsáztam a lelkisegély-vonal számát. A beszélgetéseknek köszönhetően sikerült is kilábalnom a krízishelyzetből.
Zsuzsanna egy évre rá egy újsághirdetésben fedezte fel, hogy ügyelőket keresnek, akkor jelentkezett. Ma már ő is napjában többször sikeresen alkalmazza a módszert, amivel őt is átsegítették a nehézségeken: beszéltetni kell a rászorultat, rá kell vezetni, hogy megértse, gondja nem olyan súlyos, mint ahogy látja, és akár önállóan, akár segítséggel túlléphet rajta. 
 
Gombás Bálint