Budapest, Tardona (ÉM – FL) – A televízió és az írott sajtó – talán az én hibámból is – sok pontatlanságot közölt a tardonai rendezvénnyel kapcsolatban – jelentette ki Havas Henrik az Észak-Magyarország megkeresésére.

Legutóbb egy roppant szűk területen – amely a Havas Henrik tulajdonában van – off-road versenyt rendeztek, alig 15-20 résztvevővel. A helyszíntől látótávolságra van a nemzeti park. Az viszont tény, hogy az amatőrök tucatnyi autóját az erdőgazdaság valóban beengedte a saját területére, egy előre kijelölt útvonalon, amelyet szigorúan be kellett tartani, és ezt mindenki tiszteletben is tartotta. Az ötlet – Az ötletet, hogy Tardonán érdemes volna terepjáró pályát építeni a National Geographictól vettem – közölte Havas Henrik, aki elmondta, hogy ezen a csatornán látott egy filmet, ami a Pireneusi Nemzeti Parkban készült, és arról szólt, hogyan szerveznek terepjárós túrát azokra a területekre, amelyek gyönyörűek ugyan, de a közönség nem látogathatja. A terepjárókat természetesen csak konvojban, szigorú feltételek mellett engedik be a nemzeti parkba, és ezzel mindenki nyert. A látogatók ritka élményhez jutnak, a park pedig bevételhez és ismertséghez. Havas Henrik az elmúlt egy-két évben több mint kettőmillió forintot fordított arra, hogy terepjáró autók számára különböző nehézségű utak készüljenek. Ez azért is érdekes, mert az erdőgazdaság faszállító óriási teherautói engedélye nélkül jártak át a területen, tönkre téve az eddig elvégzett munka egy részét. Tőkeerős befektetőt találni – Egyetértek Tardona polgármesterével, ennek a falunak a jövője nem lehet más, mint az idegenforgalom, a turizmus, ezen belül is a terepjáró-turizmus. A példa adott: fejlesztés a környezetvédelmi, ökológiai szempontok figyelembe vételével. Különösebb terveim nincsenek a térségben, a dolgom mindössze annyi, hogy tőkeerős befektetőt találjak. Mert nem elég a pálya, ki kell építeni a vendégeket kiszolgáló infrastruktúrát – nyilatkozta Havas Henrik. Képaláírás: 1. IDÉZET (FOTÓ nélkül): Több mint kettőmillió forintot fordítottam arra, hogy terepjáró autók számára utak készüljenek. Havas Henrik vállalkozó keretbe I. Az idegenforgalom érdekében A tadonai polgármester, Tóth József elmondása szerint Havas Henrik az országban négy helyen rendez autóversenyt. Negyedévenként egyet-egyet, mindegyiket Évszakok címmel. Az utolsó esik Tardonára, ahol először tavaly volt verseny két kategóriában, személyautók és terepjáró gépkocsik részvételével. – Tardonán megszűnt az erdészet, megszűnt a bánya, nagy a munkanélküliség. Egyetlen kapaszkodónk az idegenforgalom lehet. Havas Henrik a vadász- és kirándulóturizmus fejlesztése mellé a nagyközönség előtt népszerű autóversenyzést is kitalálta, hogy mind többen megismerjék és hírét vigyék a tardonai tájak szépségének. A természetet a verseny nem károsítva, nem természetvédelmi területen zajlik, és remélhetőleg hasznot hoz Tardonának – nyilatkozta Tóth József, a település polgármestere. keretbe II. Újabb kihívással A környezetvédők felháborodva fogadták az ismert televíziós személyiség tervét. F. Nagy Zsuzsanna, az Ökológiai Intézet Alapítvány környezeti tanácsadója érdeklődésünkre elmondta, hogy az utóbbi időben egyre több problémájuk akadt a motorsportok képviselőivel, akik szintén védett területen hódoltak szenvedélyüknek, most pedig – úgy tűnik – újabb kihívással kell szembenézniük. – A tévés által vázolt terepjárós központ az említett természetvédelmi területen óriási környezeti károkat okozna – mondta F. Nagy Zsuzsa. – Ezek közé tartozna a talaj széthordása, a légszennyezés, növények, kisebb állatok elpusztítása, a zaj pedig menekülésre késztetne az ott élő állatokat. Aki ilyen tervet készít, nincs tisztában azzal, hogy ezek a védett területek valójában az élőlények, az élővilág bölcsőjét jelentik, ahol még háborítatlanul élhetnek, fejlődhetnek. A többi területét az országnak már felszántották, lebetonozták, csak ezek a kis zöld szigetek maradtak.