Tíz évvel ezelőtt indult a kezdeményezés, s 2003. december 15-én vált valósággá azzal, hogy dr. Lévai Katalin esélyegyenlőségi tárca nélküli miniszter megnyitotta a Budapesti Nőházat a VII. kerületben a Városligeti fasor 47-49. szám alatt. Egy évtizednyi idő kellett ahhoz, hogy az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal támogatásával létrejöjjön Magyarország első Nőháza.
 
Ismert és elismert nőszervezetek és nőbarát szolgáltatásokat nyújtó civil szervezetek azért fogtak össze és hoztak létre egy új, közös szervezetet, hogy felajánlják egyedülálló szolgáltatásaikat az érdeklődőknek és az esélyegyenlőségi politika végrehajtásán dolgozó állami és önkormányzati szerveknek.
A Nőház konzorciumának 12 tagja – a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Női Programja, a Civil Ombusdnő Program Iroda Alapítvány, az ESZTER Alapítvány, az Esztertáska Alapítvány, a Feminista Hálózat, a Kismamaház Alapítvány, a Közéleti Roma Nők Egyesülete, a NaNE Egyesület, a MINők, Magyar Internetező Nők Egyesülete, a MONA, Magyarországi Női Alapítvány, a MÚOSZ “Nők a médiában” Szakosztálya és a Szociális Innováció Alapítvány - közös munkához közös helyszínt kívánt teremteni. A Nőház nyitott házként működik majd egy szélesebb közönség számára nem titkoltan szemléletformáló célzattal is. A felajánlott szolgáltatások mindegyike a nemek közötti esélyegyenlőség megteremtését szolgálja, az egyenlőtlenségek különféle formáinak módszeres felszámolását, és a fennmaradó vagy újratermelődő egyenlőtlenségek enyhítését célozza.
 
A Nőház által felajánlott szolgáltatások két nagy csoportba oszthatóak.
Az egyik csoportba olyan, széles értelemben vett társadalmi szolgáltatások tartoznak, amelyek a központi esélyegyenlőség politikák már elfogadott, és hamarosan kiteljesedő céljait szolgálják. A szolgáltatások ügyfelei és címzettjei elsősorban nők, de a konzorcium szelleme nem engedi meg az érdeklődő, illetve rászoruló férfiak kirekesztését a szolgáltatások nagy részéből.
A másik csoportba tartozó szolgáltatások közvetlen módon segítik a Kormány, illetve a Fővárosi Önkormányzat különféle társadalompolitikai tevékenységeit és célkitűzéseit úgy, hogy ügyfelei egyik részről az állampolgárok, másrészről a kormányzati döntéshozók. Ezeket a szolgáltatásokat a konzorcium tagjai önállóan, eddigi tapasztalataikra és szakértelmükre építve végeznék, a döntéshozókat (testületeket, osztályokat) pedig közösen feldolgozott és rendszerezett empirikus információval és kritikai szakértelemmel látnák el.
 
A „Nőház” által nyújtandó szolgáltatások hálója
 
A Nőházat létrehozó szervezetek szerint bár a férfiak és nők közötti alapvető egyenlőség elvét elméletben sokan hajlandók elismerni, férfiak és nők viszonyát sokszor jellemzi a rejtett - vagy nagyon is kendőzetlen - egyenlőtlen hatalmi helyzet akár a család, akár a közélet különféle színterein. A paternalizmus sokszor a férfiakat is olyan szerepbe bújtatja, amelyben nem feltétlenül érzik jól magukat, az egyenlőtlenség különféle és gyakran összekapcsolódó formái azonban jóval nagyobb valószínűséggel sújtják a nőket, mint a férfiakat. E gyakorlatok módszeres felszámolása érdekében sajátos figyelemmel és szakértelemmel kell a jogaikban sérelmet szenvedőkhöz fordulni, a tehetségeseket felkarolni, az átmeneti válságot megélőket megfelelő ismeretekkel ellátni, valamint a diszkriminatív gyakorlatok kialakulásának megelőzésére tájékoztatást és képzést nyújtani.
 
I. Széles értelemben vett társadalmi szolgáltatások:
 
1. Nyitott közösségi ház
·         nőbarát környezet, önképzőkörök, szolidaritás alapú társulások, közösségépítő tevékenység számára
·         újszerű alkotótevékenységek segítése irodalmi, képzőművészeti és filmes kultúra területén
 
2. Közbeszédet és viselkedéskultúrát alakító tevékenységek
·         antidiszkriminációs kampányok más állami, nonprofit és profitérdekelt szervezetekkel, kezdeményezésekkel összefogva
·         iskolák számára tájékoztató, ismeretátadó programok szervezése
·         médiakampányok, műsorok készítése (országos, helyi írott sajtó, TV és rádió)
·         felnőttképzés (az élethosszig tartó tanulás jegyében)
 
3. Empirikus kutatások, innovatív közpolitikai elemzések
·         a ház által végzett szolgáltatások napi tapasztalatainak rendszerezése és elemzése, folyamatos párbeszéd a hazai tudományos kutatóműhelyekkel
·         a fővárosi és az országos törvénykezés/döntéshozatal számára közpolitikai elemzések készítése
 
4.       Mintaadó civil kezdeményezés
·         Az intézmény létrejötte és együttműködési módja modellt kíván nyújtani akár a fővárosban, akár más településen megszerveződő hasonló házak létrejöttéhez, valamint egyéb civil szervezetek összefogásához is
·         Kapcsolatot tartani és tapasztalatokat cserélni a más országokban működő nőházakkal, nemzetközileg is ismertté tenni a budapesti “Nőház” tevékenységeit.
 
II. Közvetlen társadalompolitikai szolgáltatások:
A nemek közötti esélyegyenlőség biztosítása, illetve a diszkriminációs sérelmek orvoslása a szolgáltatások olyan formáira teremt igényt, amelyeket lassan mozduló, bürokratikus szervezetek nemigen tudnak ellátni. Eme szolgáltatások speciális szakértelmet, érzékenységet, és állandóan finomított módszereket követelnek, valamint többféle szolgáltatás szinergikus együttműködését, amelyekre egyre inkább alkalmasnak látszanak a megerősödő és professzionalizálódó civil szervezetek. Az emberközeli szolgáltatások egyre inkább elfogadott elve arra készteti a kormányzatokat és az önkormányzatokat is világszerte, hogy arra alkalmas civil szervezetekkel szerződjenek bizonyos közszolgálati feladatok ellátása.
 
  1. Speciális, közhasznú szolgáltatások állampolgárok részére
·         tanácsadás sajátos munkaerőpiaci helyzetben lévők, diszkriminációt elszenvedők számára
·         tanácsadás sajátos családi problémával, válsággal küzdők számára
·         segélyszolgálat erőszakot, bántalmazást elszenvedők számára
·         tanácsadás többszörösen hátrányos helyzetben lévő csoportok tagjai részére (például roma nők, állami gondozott nők)
·         tanácsadás és felvilágosítás életkori sajátosságokból következő válsághelyzetekben lévőknek
 
2.       Közszolgálati feladatokat ellátó központi kormányzati, önkormányzati szervek segítése módszertani tanácsadással
·         alkalmi megkeresés alapján (például közgyűlés vagy annak bizottságai)
·         rendszeres együttműködéssel (például családsegítők, gyermekjóléti szolgálatok)
 
A Budapesti Nőház elérhetőségei:
 
1071 Budapest, Városligeti fasor 47-49.
Telefon: 1 – 350-1311 (ideiglenese)
Fax:  1 – 329-8755 (ideiglenes)
E-mail: nohaz@rentahost.net
 
A Nőház Konzorcium elnöke: Dalos Rimma, Magyarországi Női Alapítvány
Telefonszám: 20 – 9375-315
 
 
A “Nőház” konzorciumának jelenlegi tagjai és képviselői:
 
1.       Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Női Programja, megbízott képviselője: Földvári Éva
2.       Civil Ombusdnő Program Iroda Alapítvány, képviselője: Adamik Mária
3.       ESZTER Alapítvány, képviselője: dr. Virág György
4.       Esztertáska Alapítvány, képviselője: dr. Pécsi Katalin
5.       Feminista Hálózat, képviselője: Elekes Irén
6.       Kismamaház, képviselője: Kozma Emese
7.       Közéleti Roma Nők Egyesülete, képviselője: Kozma Blanka
8.       NaNE, Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen, képviselője: Nógrádiné Wirth Judit
9.       MINők, Magyar Internetező Nők Egyesülete, képviselője:  Csapó Ida
10.   MONA, Magyarországi Női Alapítvány, képviselője: Zentai Violetta
11.   MUOSZ Nők a médiában Szakosztály, képviselője: dr. Szegő Krisztina
12. Szociális Innováció Alapítvány, megbízott képviselője: dr. Szabó Szilvia