Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Tarlós István és Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke aláírja az gyüttműködési megállapodástfotó: budapest.hu

A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomáson.

A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezés után végzik majd el, legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-éig születhet.

Tarlós István a megállapodás aláírása előtt azt hangsúlyozta: a főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsák a mozgásukban korlátozottaknak a tömegközlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget.

Elmondta, az eredeti elképzelések szerint a 3-as metró 12 állomása lett volna akadálymentes: a Kőbánya-Kispest, valamint az Árpád-híd metróállomások már akadálymentesek. Az Újpest-Városkapu állomásnál a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítésének keretében oldják meg az akadálymentesítést. További 9 állomásra elkészültek az engedélyezési tervek és megvannak az építési engedélyek.

Tarlós István közölte, a főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a MEOSZ-szal az akadálymentesítés ügyében, és a megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést.

A megállapodás lényege, hogy a már említett 12 állomáson felül a főváros további 6 állomáson - Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák - vállal akadálymentesítést a rekonstrukciós projekten kívül, de azzal egy időben.

Mint ismertette, a Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, a becslések szerint nettó 640 millió forintból. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.

A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.

Tarlós István közölte, az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás liftek kiépítése.

Ezen szerkezetek előnyei között sorolta, hogy a mozgáskorlátozottak önállóan használhatják, nem igényelnek költséges, csak kockázatos építési módszerekkel kialakítható liftszerkezeteket, valamint a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók.

Emlékeztetett, a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén döntött arról, hogy a metróállomások speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére 5,6 milliárd forintot biztosít.

Közölte, a megállapodás alapján a főváros munkacsoportot hoz létre a MEOSZ-szal, és ez a testület részt vesz majd az 1-es metróvonal, a kisföldalatti tervezett felújításakor megvalósítandó akadálymentesítés előkészítésében is.

Tarlós István elmondta, hogy a peronokról akadálymentesen lehet majd bejutni a szerelvényekbe, amelyek végig átjárhatók lesznek. Az akadálymentesítés fennmaradt kérdéseit majd a munkacsoport tárgyalja meg, és várhatóan ez esetben is megállapodás írnak majd alá.

Kijelentette: az 1-es metró is teljes mértékben akadálymentes lesz a felújítás után.

A főpolgármester kitért arra is, hogy szigorúbbá fog válni az igazolványok ellenőrzése, mert a mozgáskorlátozottak "kárára és kontójára" olykor visszaélések tapasztalhatók. A mozgáskorlátozottak lehetőségeit szeretnék nagyobb mértékben biztosítani azzal, hogy a visszaélések lehetőségét korlátozzák.

Kovács Ágnes kijelentette: a megállapodás megkötése mérföldkő a mozgássérültek számára. A közösségi közlekedés akadálymentes használata talán az egyik kulcs ahhoz, hogy az élet minden területe hozzáférhetővé váljon minden mozgássérült ember számára - mondta. A beruházás segít a mozgássérülteknek, az időseknek, a babakocsival és a nehéz csomaggal közlekedőknek egyaránt - tette hozzá.

forrás: webradio.hu