Mv: - A Balatonnál az illegális partfeltöltések, a nádas egységét megbontó csónakkikötők és bejárók építései évek óta komoly gondot okoznak a vízügyi és környezetvédelmi szakemberek számára. Megoldást jelenthet erre a Balaton-törvény által előírt partvonalrendezés, ami komoly vitát váltott ki.

R: - A Balatonon 1970-ben kezdődtek a nagy partfeltöltések. Az évek során aztán gyakorlattá váltak az illegális feltöltések, a nádasok egységét megbontó bejáró, illetve csónakkikötő helyek létesítései, melyek elsősorban az üdülőtulajdonosok kényelmét szolgáltk. A Balaton-törvény ezeknek akart gátat szabni és ez bizony olykor ütközik a tulajdonosok egyéni érdekeivel.

- Ha valakinek egyéni érdekből vezéreltetve van gondja és problémája, akkor azt is meg lehet érteni, azt is lehet valamilyen módon kezelni, vagy nem lehet semmilyen módon kezelni.

R.: - A civil szféra egyes képviselői szerint bármilyen furcsán is hangzik, a tulajdonosok rá voltak kényszerítve a feltöltésekre.

- Én is úgy tudom, hogy 250 kisebb-nagyobb feltöltést tartanak nyilván, ezekre a vízügy kényszerítette mindenkoris a tulajdonosokat, legyen az állami, vagy ők maguk építették ki a partvonalakat, Club Aligánál, vagy bizonyos strandokon és kényszerítették is. Ha a megadott vonalig, ez általában a jogi partvonalig valóban kinyúlik, nem építették meg, akkor, mert sajnálta a nádat, vagy nem volt pénze rá, vagy azt mondta, hogy ezt nem igényli, akkor ők maguk elvették.

R. - A vízügy által nemrégiben elkészült partvonal rendezési terv nemcsak az illegális feltöltéseket teszi lehetetlenné, hanem gondoskodik a még megmaradt nádasok védelméről is.

- Nádas területen semmilyen műszaki létesítmény, semmilyen bármilyen egyéb létesítmény nem végezhető, illetve nem kivitelezhető. Most hatóság szempontjából ez egyszerűbb, hiszen ott a nádas, ott a terv, nem. Viszont sok esetben olyan meglévő létesítményeknek a legalizálását, vagy esetleg bizonyos olyan fejlesztéseket tesz ez egyértelműen lehetetlenné, amelyek bizonyos tekintetben talán indokoltnak is tűnhetnek.

R. - A partvonalszabályozási terv csak az első lépcső a Balaton-part új arculatának kialakításában.

- Erre alapozottan kezdődhet el a vízpartrehabilitációs tanulmánytervek készítése, ennek a vonatkozó kormányrendelet szerint július 15-ig kell elkészülnie, amit akkor tudunk teljesíteni, ha 31-én megkapjuk a parvonalszabályozási terveket rögzítő, tehát a partvonalat rögzítő vízügyes jogszabályt és a tanulmánytervek alapján kezdhetik a településrendezési terveiknek a véglegesítését az önkormányzatok. Ugye az ú számukra a törvény határozta meg a határidőt 2003. december 3-mal.

R. - Korántsem biztos azonban, hogy az önkormányzatok a kiírt határidőre elkészülnek a településrendezési tervekkel.

- Erre azért is sor kerülhet, mert az önkormányzatok nem tudtak támogatást kapni teljeskörűen a településrendezési tervükhöz, ugye itt a források nem voltak egészen biztosítottak és ha egyszer befejezték a tervezésüket, akkor már nem is kaphatnak.

R. - Egyelőre tehát még sok a nyitott kérdés és a megoldandó feladat a tervek kivitelezéséig, végrehajtásáig. Egy dologban azonban minden oldal egyetért. Nemzeti kincsünk, a Balaton megóvása mindannyiunk közös érdeke, még ha ez az egyén számára áldozatokkal is járhat.

Mv: - Stúdiónk vendége Zsigovics Edit, a Balaton védelmére alakult civil szövetség ügyvivője, illetve a telefonvonal másik végén Gerzanics Annamáriát köszöntöm, a Miniszterelnöki Hivatal területrendezési főosztályvezetőjét, jó reggelt kívánok! Ön Sopronban egy konferencián tartózkodik, azért vállalta csak telefonon a beszélgetést. Kezdeném önökkel, mármint a civil szervezetekkel, önök levelet, egy 13 pontos levelet írtak Medgyessy Péter miniszterelnökhöz, mi a legfontosabb céljuk, amit el szeretnének érni. Néhányat emeljen ki, hiszen mind a 13-ra nyilván nem lesz időnk.

Zsigovics Edit (ügyvivő, Balatonért Civil Egyesület): - Mi népi kezdeményezéssel ötvenezer aláírást próbálunk összegyűjteni és a 2000-ben elfogadott, tehát mondjuk a Fidesz-kormány beterjesztette, parlament megtárgyalta és főleg az ő hatásukra elkészült Balaton-törvénynek az újratárgyalását és a legdurvább pontoknak a kiemelését.

Mv: - Akkor néhányat emeljünk ki azok közül, amelyet önök a legdurvábbnak tartanak.

Zs. E.: - Három elemet vennék ki, tudniillik ez a Balaton-törvény megrendelésre készült. Tettenérhetően olyan igényeket szolgál ki, hogy a minőségi turizmust bele kell tenni a Balatonba, a Balatonparton és a Balaton-felvidéknek a hegyeibe. Tehát azok a...

Mv: - Most önmagában az nem baj, hogy a minőségi turizmusnak nyilván teret szeretnének...

Zs. E.: - A minőségi turizmust én azt mondom, hogy valóban kell, viszont ott kellene megvalósítani, miért ne lehetne ötszáz méterre a Balaton vizétől. Tehát ott alakítottak és ez zajlik. Tehát a főosztályvezetőnő nem tudja pontosan, mert a törvény szerint is és valóságban is a vízügy elkészítette december 31-ével a maga térképét, rajzát, felmérte azokat a területeket, amit mesterségesen...

Mv: - Ezt közben láthatjuk is.

Zs. E.: - Ez például egy kis öböl és majd megmutatom, hogy mi mennek tönkre, az a löszfal ott mögötte.

Mv: - Az a háromszögekkel jelölt terület az a nádas és mögötte van az a fekete vonal, az a jelenlegi partvonal, ugye?

Zs. E.: - Igen, a ... tehát amit meghúztak, 80 centi vízhiánynál felmérték októberben, amikor a nulla ponthoz 35 centi volt a víz.

Mv: - Most egy kicsit arra kérem, hogy segítsen, hogy értsék a nézők is, hiszen nyilván ez egy szakmai vita is úgy tűnik számomra. A legfontosabb pontjai, mit szeretnének elérni, hogy mindenképpen ne történjen meg, ahogy én olvasom az önök levelét.

Zs. E.: - Ne építsék be a Balaton partját úgy, mint a déli parton, az északin is. És azt is meg kell akadályozni, hogy a balatoni hegyeken ötszáz és ezer négyzetméteres lakóparkok és kastélyok épülhessenek gátlás nélkül. Mert ezt lehetővé teszi a törvény...

Mv: - A gátlás nélkül, ez mit jelen ön szerint?

Zs. E.: - Akármennyit felépíthet, akárki, akinek összegyűjtött öt hektár területe van bárhol, részterületek is, vagy pedig gyümölcsöse, vagy pihentetett területe, az a Káli-medencében, a Tapolcai-medencében, a Gulács, Haláp, Baladony hegyoldalában ezeket a hatalmas építéseket végrehajthatja, borturizmus címszó alatt.

Mv: - A partvonal problematikájának mi a lényege? Azt szeretnék elérni, hogy ne töltsék fel a Balatont, mert eddig is voltak illegális feltöltések, ezt nem vitatta meg senki.

Zs. E.: - Én nagyon szépen megkérném azt, ha főosztályvezetőnő elmondaná, mert ugye partrehabilitáció ennek az egésznek a címe. Hol történik rehabilitáció? A rehabilitáció javítást jelent, tehát azt jelenti, hogy visszanyitom, erdősítek, hol van erdősítés kijelölve? Most nagyon lényeges és ezt a vízügy, ugye most elkezdte ezt a vízpótlást, mesterségesen megcsinálták ezt az alacsony vízszintet.

Mv: - De ezt ön mire alapozza?

Zs. E.: - Itt van tessék, ez a vízügynek a jelentései, csak azért mondom, hogy Szabó Mátyás...

Mv: - Nyilván ezt nem tudom eldönteni, azt jelenti, hogy csapolták volna a Balaton vizét menet közben?

Zs. E.: - Így van, bizony.

Mv: - Hova?

Zs. E.: - Hát a SIón leengedték a Dunába. Iszonyatos mennyiséget, 98-99-2000-ben is és még az elmúlt két száraz nyárban is, képzelje el, hogy egyfolytában ment 25 centi a Sió-torkollatnál, azt jelenti, hogy kinyitották és valamikor júliusban 40 centi magas a víz, amikor zárva van, öt centi a Sió-csatornában.

Mv: - Elnézést, adjunk lehetőséget a főosztályvezető asszonynak, már azért, mert sokminden elhangzott eddig.

Zs. E.: - MÉg egy lényegeset, ha csakhogy teljes legyen a kép, mert ő erre tud válaszolni. Ez egy vízügyes dolog, a Kóródi Mária kellene, hogy erre válaszoljon, a Nagy SÁndor pedig az ő elöljárója, arra kellene nekem választ adni, hogy elfogadtak 500 nagy beruházást, tehát ezek olyanok, hogy vitorláskikötőtől kezdve lakópark, ezek az elmúlt két évben, másfél évben ezek megpályázott, elfogadott pályázatok. Hol lehet ezeket a pályázatokat megtekinteni, hova tervezik? Tudniillik előbb megpályáztatták és utána megcsinálják most a Balatonban a helyet neki.

Mv: - Akkor erre reagáljon mindenképpen Gerzanics Annamária.


Gerzanics Annamária (terület-rendezési főosztályvezető, MIniszterelnöki Hivatal): - Az, hogy csak erre reagáljak-e, vagy a Fidesz-hatásra elkészült törvényről beszéljek-e, arról a 1957 óta tartó figyelemről beszéljek-e, ami a Balatont övezi. A Balatonnak mindig igen kiváló regionális tervei voltak, függetlenül kormányoktól.

Mv: - Jó, beszéljünk most a felvetett ügyekről. Például a feltöltésekről, hogy lehet ezt rendezni, hogy nyilván mindenkinek az érdekét gondolom nehéz lesz megtalálni, de hogy lehet ezt úgy rendezni, hogy a legkevesebb érdeksérelemmel járjon és nyilván környezetvédelmi szempontból a leginkább megfeleljen az elvárásoknak.

G. A.: - Jó, hát először is ez a vízpart rehabilitációs terv nem azért készült, hogy a feltöltéseken építéseket, vagy beruházásokat valósítsanak meg. Ennek a vízpartrehabilitációnak az a célja, hogy a természetes partszakaszok megőrzésével, a jelenleg tapasztalható túlzsúfoltság csökkentésére egy az országos településrendezési és építési követelmények szigorúbb területfelhasználási szabályok megállapításával jelölje ki azt a bizonyos harminc százalékot, amiről itt az előbb nem volt szó, de a törvény ír róla.

Mv: - MI az a harminc százalék, csakhogy értsük mindannyian.

G. A.: - Ez azt jelenti, hogy a törvény előírta, hogy a belterületi partszakaszokon, tehát a külterületit nem számítva, a belterületi partszakaszok 30 százalékán közhasználatú parti sétányt kell kialakítani. Most ezt kialakítani vagy önkormányzati tulajdonú területek bevonásával, állami tulajdonú területek bevonásával, vagy feltöltéssel, vagy kisajátítással lehet. Ugye magától értetődő, hogy a magánérdeket legjobban a kisajátítás sértené. Tehát marad az első három lehetőség, ahol erre nincs mód, tehát ott esetleg kisajátítással is élni fog ez a terv. Most...

Mv: - Csak kérném röviden, mert kevés az időnk és még lenne kérdésem ezzel összefüggésben.

G. A.:- Akkor kérdezzen.

Mv: - Például itt elhangzott az, hogy ugye olyan pályázatokat fogadtak el több, mint ötszázat, amely gyakorlatilag már hamarabb elfogadásra kerültek, mint ahogy a partvonal meg lett rajzolva. Magyarán azt feltételezik a civil szervezetek, hogy először úgymond eldöntötték, hogy mi épüljön és ehhez igazítják a partvonalat, hogy nagyon egyszerűen fogalmazzam meg ezt a kérdést.

G. A.: - Hát a vitapartnerem nem beszél arról, hogy hol fogadták el ezt az 500 nagyberuházást, ugyanis én ezekről nem tudok. Mert ahhoz, hogy egy beruházás megvalósuljon, ahhoz az kell, hogy építési engedélyt kapjon. Építési engedélyt kapnia úgy lehet, hogy megegyezik a településrendezési tervekkel. Ezek a településrendezési tervek, ahogy az elöljáró riportokban hallottuk, nem készültek el, december 3-áig készülhetnek el és a közvetlen vízparton meg kell, hogy egyezzenek azokkal a tanulmánytervekkel, amelyeket jelenleg csináltatunk.

Mv: - Elnézést...

G. A.: - Igen?

Mv: - Fejezze be a mondatot, majd utána kérdezem.

G. A.: - Egyébként a vízpart szabályozási terveket március 31-én adta át a vízügy, nem december 31-én.

Mv: - Ezeket meg lehet tekinteni, ezek a tervek nyilvánosak, például a szervezetek megnézhetik, hogy milyen elképzelések mentén módosítanák a partvonalat?

G. A.: - Hogyne, van egy egyeztetési folyamat, tehát most a vízpart rehabilitációs tervek birtokában elkészülnek a tanulmánytervek, ezeket egyeztetésre bocsátjuk. Jogszabályok írják elő, hogy kiknek kell anyagot küldenünk, ebbe a listába jelentkezhetnek a civil szervezetek akkor, ha a környezetvédelmi törvény 98 és 100-as paragrafusa szerint ugye bejelentkeznek szabályosan a tervek, jogszabályok egyeztetésére és kielégítik az egyesülési jogról szóló törvény szerinti társasági kritériumokat. Tehát bejegyzett szervezetek a cégbíróságnál, van állandó tagságuk, tagdíjuk, költségvetésük...

Mv: - Világos, elvileg módjuk van arra...

G. A.: - ...vezetőségük, szervezeti működési szabályzatuk.

Mv: - Elnézést, egy rövid kérdés és lezárjuk, módjuk van akkor arra, hogy betekintsenek azokba a tervekbe és ha nyilván kifogásuk van, azt jelezzék valamilyen formában.

G,. A.: - Így van, most akinek nincs cégbírósági bejegyzése, az is láthatja ezt, mert az önkormányzatok ki fogják függeszteni ezeket a terveket.

Mv: - Nagyon szépen köszönöm, hogy rendelkezésünkre állt. Élnek-e ezzel a lehetőséggel, csak rövid választ kérek, márcsak azért is, mert az időnk lejárt.

Zs. E.: - A főosztályvezetőnő 22-én Füreden közölte, hogy március 31-ével ezek a VÁTI által elkészített pályázatok készek, nyilvánosak, szeretném tudni, hogy például az interneten hol található ez meg egészében.

Mv: - Az önkormányzatoknál elvileg ennek utána lehet járni.

Zs. E.: - Nincsenek az önkormányzatoknál, nincsenek kifüggesztve, nincs egyelőre senki és egy összefüggő kép kellene, hogy kialakuljon ehhez, tudniillik a kormányrendeletben minden nádrendeletet, mindent felülmúlott, minden beépíthető.

Mv: - Elnézést, még egy mondatra Gerzanics Annamáriának adjuk vissza a szót, mert mintha jól hallottam volna, erre reagált.

G. A.: - Igen, március 31-ével a vízügynek a partvonalszabályozási terveket kellett leszállítani. A mi határidőnk ennél későbbi.

Mv: - Értem, nagyon szépen köszönöm, a vita folytatódik...

Zs. E.: - December 31. volt a törvényes határidő és el is készültek.

G. A.: - Nem, az a partvonal szabályozásra volt. Mi viszont egy vízpart rehabilitációs tanulmánytervet készítettünk.

Mv: - Nagyon szépen köszönöm, hogy rendelkezésünkre állt ön telefonon, ön pedig személyesen. égy tűnik, ez a vita még folytatódik, nyomon kísérjük, köszönöm szépen.

Zs. E.: - Mi gyűjtjük az aláírásokat.