Ellentmondó vélemények alakultak ki döntéshozók és civil szervezetek között a Thököly úti villamos visszaállításáról.
Míg az előbbiek szerint a 4-es metró megépülése és a vonal elvezetése a Bosnyák térig feleslegessé teszi a felszíni kötött pálya visszaépítését, környezetvédők és civil szervezetek úgy vélik, a Thököly út fellendítésére a hazai és nemzetközi tapasztalatok szerint is a villamos lenne a legjobb megoldás.

Pedig egyes szekértők szerint már biztos, hogy belátható időn belül nem állítják vissza itt az évtizedekkel ezelőtt megszüntetett rendet. Ez akkor vált véglegessé, amikor a Fővárosi Közgyűlés a 4-es metró Bosnyák térig - illetve a határozat szerint később egészen Újpalotáig - elvezetése mellett döntött. Tervek szerint az új metró 2008-tól közlekedik a Bosnyák térig, addig a nagyrészt föld alatt folyó építkezés miatt szó sem lehet felszíni villamosvágány-fektetésről. Azután is csak akkor lenne értelme a visszaépítésnek, ha a villamost már nem a Bosnyák térig, hanem a XV. kerületi Újpalotáig lehetne elvezetni - érvelnek.

Vagy villamos vagy metró

A kiépítést nehezíti, és igen költségessé teszi a két kerület - XIV. és XV. - között húzódó körvasúti töltés, amely felett a közúti forgalmat is felüljárón vezetik át. Az újraindítás ellen szól a megtérülési határidő is. A beruházásnak ugyanis csak akkor van értelme, ha a vonal legalább tizenöt-húsz évig üzemel. Ez viszont azt jelentené, hogy a XV. kerület leghamarabb 2030 körül gondolhatna ismét metróra. Legalábbis olyanra, amely eljutna a kerületig.

Az egykori 44-es villamos visszaállítása korábban megosztotta a közlekedési szakmát, a környék lakóit és a térségen átutazókat is. A Baross térre készült szabályozási terv egyeztetésekor Erzsébetváros illetékesei is kijelentették, nem szeretnének ismét villamos-végállomást e helyszínre, legfeljebb a felszín és a metróállomás közé süllyesztve tudják elképzelni a járműveknek kiépített fordulót. Ez azonban bonyolult, költséges és a megközelíthetőség szempontjából sem a legszerencsésebb megoldás - vélik a tervezők. Bár az önkormányzat nem kötötte feltételhez a metróépítés támogatását, jó néven vette, hogy villamos helyett a felszín alatt lehet majd eljutni a Bosnyák térig.
Megmentő lenne a 44-es
Rákospalota-Pestújhely-Újpalota önkormányzata hosszú évek óta harcol metróért, bár beérte volna a 3-as vonal meghosszabbításával is, ha a külső városrészeket - a XV., a XVI., esetleg a XVII. egy részét - is érintve vezetnék Budapest központja, de legalábbis az Örs vezér tere felé. Közlekedési szakértők azonban úgy vélik: ez a megoldás annyira megnövelné az utazási időt - nem beszélve a kiépítés költségéről -, hogy nem szolgálná az utasok érdekeit. Az igaz - vélik -, hogy a városrész és a centrum közvetlen közlekedési összeköttetése megoldatlan, Újpalotáról a 73-as buszjárat biztosítja, minden más irányban átszállással kell számolni. A kerület ezért érthetően ragaszkodik egy gyors kötött pályás megoldáshoz, vagyis a 4-es metróhoz.

Környezetvédők viszont úgy gondolják, a Thököly út megmentésére a villamos visszaállítása a legjobb megoldás. Szerintük a város számos főútvonalán - az Üllői úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Rákóczi úton - addig volt igazán élet, kereskedelem és megfelelő lakókörnyezet, amíg villamos is járt a felszínen. Úgy vélik: a Thököly út megmentésének nem az a módja, hogy minél nagyobb helyet biztosítsanak az autóknak, hanem a jó felszíni tömegközlekedés, amely kiszorítja a járműveket az útvonalról. Szakértők viszont hibának tartanák, ha ezt az elavult elvet követve a tömegközlekedést az autók kiszorítására használnák.

A négyes metró Bosnyák téri meghosszabbítása jóval több kérdést vet fel, mint amennyit megold - írták szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelükben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) képviselői. Úgy vélik, a Thököly úti tömegközlekedés jelenlegi forgalma korántsem indokolja a metróvonal Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszának megépítését, nem véletlenül zárkózott el az EIB eleve e szakasz finanszírozásától. Mivel a 4-es metró csak évtizedek múlva ér el Újpalotáig, a 'haszon', amelyet az itt lakók érezhetnek a zuglói elvezetésig, mindössze egy többletátszállásban fog kimerülni - érvelnek a civilek. A Thököly úti villamosvonal visszaépítése mellett szól az is - írják -, hogy a villamos, a metróval ellentétben, egy helyett több irányt is kiszolgálhat. Ezért úgy vélik, a villamos megtartása a földalattivonal mellett is ésszerű. Javasolják, a belső Thököly úti szakaszt felhasználva indítson a főváros egy villamost - a régi 67-est -, amely az újpalotai Erdőkerülő utcáig közlekedik, a 24-es vonalát pedig vezesse el a Mexikói úti földalatti-végállomásig. Így ugyanis olyan hálózatot kapunk, amely lehetőséget ad a centrum felé menő irányok jobb kiszolgálására, valamint a Mexikói útról induló földalattivonal tehermentesítésére is - írják.

A VEKE cáfolja azokat az érveket, amelyek szerint a Thököly úti úttest szűkös áteresztőképessége miatt alakulnak ki a forgalmi dugók a térségben. Véleményük szerint a Rákóczi út olyan mértékben telített, hogy bármilyen széles volna is a Thököly út, a Baross téri csomóponton a mostaninál több gépkocsi nem tudna áthaladni. Tévesnek tartják azt az elképzelést, hogy egy útvonal áteresztőkapacitása jelentősen növelhető a környező úthálózat átalakítása nélkül. Mivel a Thököly út környező úthálózatának kapacitását nem lehet - és nem is kívánatos - tovább bővíteni, kizárólag elkerülő útvonalak fejlesztése enyhítheti a térség zsúfoltságát. Úgy gondolják, az itteni problémák megoldására a Szegedi úti felüljáró és az M0-ás keleti szektorának építését kell szorgalmazni, nem pedig újabb, használhatatlan és riasztó 'városi autópályát' kialakítani.

Föld felett és alatt

A VEKE javasolja, hogy a főváros a lehető legrövidebb időn belül újítsa fel a Thököly úti és a Mexikói úti villamosvágányokat, alakítsa át a Mexikói úti végállomást, s indítsa el a 'hosszú 24-est' a Közvágóhíd-Mexikói út, FAV-végállomás között, a megnyújtott 67-est pedig a Keleti pályaudvar-Újpalota, Erdőkerülő utca irányában. Későbbre terveznék - a 4-es metró Bosnyák téri meghosszabbításának árából - a 44-es vonalának teljes kiépítését a Keleti pályaudvar-Újpalota, Pólus Center között.

A 4-es metró Bosnyák térig történő meghosszabbítását akkorra javasolnák, amikor az említett új villamosvágányok felújítására szükség van. Az újpalotai gyorsvillamosvonalat építésekor úgy célszerű kialakítani - premetrójelleggel -, hogy ekkor a külső, Bosnyák téren túli szakaszt minimális munkával metróüzeművé lehessen alakítani - írják a civil hozzáértők. Így Újpalotáig körülbelül ugyanakkor jut el a metró, mint jelenleg is tervezik, viszont 'arra a kis időre' és azután is jóval színvonalasabb megoldást nyerne a környék közlekedése - érvel a VEKE.