NSZ • 2003. március 14. • Szerző: R. V.
Évente átlagosan 110 tűzesethez és műszaki mentéshez riasztják a Pilisvörösvári Önkéntes Tűzoltó Egyesületet. A 27 tagot számláló szervezet a város közigazgatási határán belül dolgozik, de ha szükség van rájuk, a 10-es úton, illetve az út mentén fekvő környékbeli településeken is segítenek. Dolgukat sokszor megnehezíti a hoszszú évek óta uralkodó áldatlan közlekedési állapotok.

A pilisvörösvári Lakatos Bélát 1999 decemberében annyira megrázta a Budapest Sportcsarnok katasztrófája, hogy a létesítmény leégésének másnapján önkéntes tűzoltónak állt. John Gábor mentőzött, mert ebben a munkakörben is embereken segíthetett. Payer Zoltán péket a tüzes mesterségek iránti rajongása motiválta, és Kovács Zsolt tűzoltóparancsnok sem tagadja: a tűznek varázsa van, amelytől az ember nem könnyen szabadul.

Az említettek valamennyien a Pilisvörösvári Önkéntes Tűzoltó Egyesület tagjai. Az 1908-ban alakult szervezet jelenlegi 27 tagja között van Grószné Krupp Erzsébet polgármester is; a vonulók létszáma (azok köre, akiket az esetekhez riaszthatnak) tizenkilenc. A társadalmi munkában tevékenykedő egyesületben van cégvezető, egyetemista, középiskolás, rendőr, hentes, karosszéria-lakatos – valamennyien alapfokú tűzoltóvizsgával. Habár az önkéntes tűzoltóegyesületeknek nem kötelező állandó ügyeletet tartaniuk, a pilisvörösvári szervezet mindig képes kiállítani a minimum négy emberből álló csapatot. Akár otthonról, akár munkából érkeznek, hat-hét perccel a riasztás után már teljes menetfelszerelésben hagyják el a szertárt – mondta el Kovács Zsolt tűzoltóparancsnok. Mindebben nagy segítségükre van a Pilis Security Kft., amelynek 24 órás ügyelete rögtön értesíti őket a történtekről.

Az egyesület vonulási területe Pilisvörösvár közigazgatási határáig terjed, de ha szükség van rájuk, egyes esetekben (pl. a mentők, a hivatásos tűzoltóság, a katasztrófavédelem felkérésére) a 10-es út más településekhez tartozó szakaszán szintén segítenek. Ilyen volt a februári nagy havazás, a perbáli kazaltűz vagy a piliscsabai szén-monoxid-mérgezés. A vörösvári önkénteseket évente átlagosan 110 tűzesethez, illetve műszaki mentéshez riasztják, de volt olyan nap, amikor kilencszer vonultak helyszínre. Az eszközállomány sajnos némileg elöregedett: hatezer literes Rába vízszállító autójuk 1980-as gyártású, Mercedes fecskendőjük több mint harmincéves, csak a Daewoo mikrobusz négyesztendős. Valamennyi eszköz az egyesület tulajdona, saját költségvetéséből vásárolta.

A szervezet legfőbb támogatója a pilisvörösvári önkormányzat, amely tavaly 6 millió forinttal járult hozzá az önkéntes tűzoltók munkájához. A többi 3 milliót a Biztonságos Magyarországért Közalapítványtól, a Belügyminisztériumtól, a Pest Megyei Közgyűléstől nyerték pályázaton; de helyi, illetve környékbeli vállalkozók is segítik az egyesületet. Az összeg legnagyobb részéből új eszközöket vásárolnak – mondta el a parancsnok.

A munkakörülményeket leginkább a Pilisvörösvár főutcájaként is szolgáló 10-es út rontja. A nagy forgalom miatt gyakoriak a balesetek, de sokszor éppen a zsúfoltság akadályozza a tűzoltókat, hogy minden gond nélkül a helyszínre érjenek. Az út keskeny, a 20-30 centiméter mély padkára viszont egyetlen átlagos személyautó sem húzódhat le a tengelytörés veszélye nélkül. A magyar sofőrök ráadásul nem is tudják, mi a teendő: ahelyett, hogy félreállnának, egyszerűen megállnak az út közepén. De előfordul, hogy a sziréna azért talál süket fülekre, mert a vezető elmélyülten mobiltelefonozik, vagy bömbölteti az autómagnót.

A félrehúzódást gyakran az út állapota is lehetetlenné teszi. Budapest és Dorog között zúdul át rengeteg kamionjával egy nagy iparterület egész teherforgalma – a nehézgépjárművek már valóságos teknőket vájtak az aszfaltba. Ilyen körülmények között a tűzoltók kilométerenkénti egyperces vonulási ideje akár meg is duplázódhat.