Figyelem! Nem aktív tartalom! A pályázati határidő már lezárult!

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatására 

Kódszám: 

TAMOP-3.3.2./08/1
KŐZÉP-MAGYARORSZÁGI RÉGIÓ
  
A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszírozásával valósulnak meg

A. A TÁMOGATÁS CÉLJA, RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS
Alapvető cél
A pályázat alapvető célja, hogy a magyar kőzoktatásban elősegítse az esélyegyenlőség érvényesűlését és megerősítse az iskolarendszer esélyteremtő szerepét a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók vonatkozásában.
A kőzoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tőrvény 89. §-a értelmében a hazai és nemzetkőzi forrásokra kiírt kőzoktatási célú pályázatokon való részvétel feltétele kőzoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv elfogadása. Ennek megfelelően az Új Magyarország Fejlesztési Terv horizontális politikáiban kiemelt helyen szereplő esélyegyenlőség-elvű támogatáspolitika érvényesítéséhez minden oktatási beruházásra, fejlesztésre pályázó telepűlésnek, kistérségnek és fenntartónak kőzoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzést és intézkedési tervet szűkséges megalkotnia és végrehajtania. A kőzoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv általános céljai a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek oktatási szegregációjának csőkkentése, a kőrűkben kirívóan magas fogyatékossá minősítési arányok visszaszorítása, az alacsony óvodáztatási arányok javítása, az oktatási szolgáltatásokhoz tőrténő egyenlőtlen hozzáférés csőkkentése, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók lemorzsolódásának csőkkentése, továbbtanulási arányuk nővelése, valamint az oktatási diszkrimináció visszaszorítása.
Az európai ősszehasonlításban magas sajátos nevelési igényűvé (továbbiakban sni) minősítési index, az sni tanulók kőzőtt a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek igen magas, becslések szerint mintegy 70%-os aránya, a roma gyermekek tízszeres felűlreprezentáltsága, illetve az a tény, hogy ezek a tanulók elhanyagolható számban jutnak később munkaerő-piaci esélyt nyújtó képesítés birtokába, azonnali beavatkozást sűrget. Ugyanakkor térségi, kistérségi, és telepűlési szinten is nagyok (a tanulók 1%-ától akár 20%-áig terjedő mértékűek) az eltérések a fogyatékossá minősítési indexekben. A pályázat kiemelt célja, hogy a magas fogyatékossá minősítési arányt mutató telepűléseken kőtelezően tervezendő komplex megelőző, felűlvizsgálati, és mentorált visszahelyezési programok induljanak, amelyek révén ezek az arányok javíthatók.
Azok a fenntartók, melyek a helyzetelemzés alapján kőrvonalazódó problémákra
intézkedési tervűkben olyan beavatkozásokat is kidolgoztak, melyek végrehajtásához a szűkséges források nem, vagy csak részben állnak rendelkezésre, amennyiben a pályázatukban a beavatkozás megalapozottsága és a forrás szűkségessége bizonyítást nyer, e konstrukció keretében támogatást kaphatnak esélyegyenlőségi intézkedési tervűk megvalósításához.
A pályázat illeszkedik az integrációt és az esélyegyenlőség-elvű támogatáspolitika horizontális érvényesítését támogató 21. század iskolája zászlóshajó programhoz, valamint szinergikusan kapcsolódik a leghátrányosabb helyzetű kistérségeket megcélzó Nem mondunk le senkiről, valamint a Gyermekesély zászlóshajó programokhoz. 
 
Részcélok
A pályázat kiemelt célja a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek iskolák kőzőtti és iskolán belűli szegregációjának csőkkentése, a tanulói arányok kiegyenlítése érdekében tervezett beavatkozások támogatása révén.
Kiemelt cél továbbá, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek minél nagyobb arányban részesűljenek az óvodai nevelésből és a korai fejlesztést támogató szolgáltatásokból, a gyermekek minél korábban kezdődő, és rendszeres óvodáztatása megvalósuljon.
A pályázat további célja, hogy elterjessze a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelését támogató módszertanok alkalmazását a kőzoktatási intézményekben, elősegítse az Integrált Pedagógiai Rendszer (IPR) alapú intézmény-fejlesztés megvalósítását, ezáltal pedig segítse, hogy a vonatkozó jogszabályoknak való megfeleléssel minél tőbb iskola igényelje a képesség-kibontakoztató és az integrációs felkészítés után járó állami támogatást.
A pályázat megcélozza az érettségit adó kőzépfokú oktatási formákban, valamint a minőségi szakképzésben továbbtanuló halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és a nem halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kőzőtti jelenleg rendkívűl nagy aránykűlőnbség csőkkentését. A pályázat keretében ezért az olyan tevékenységek megvalósítása támogatható, melyek révén el lehet érni, hogy az érintett intézményekben az érettségit adó képzési formákban továbbtanuló végzősők aránya a halmozottan hátrányos helyzetű és a nem halmozottan hátrányos helyzetű tanulók vonatkozásában ne térjen el egymástól 25%-nál nagyobb mértékben.
A pályázat keretében támogatott tevékenységek és a komplex kőzoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervek megvalósítását szakértők mentorálják. A végrehajtás mentori támogatásának célja, hogy a beavatkozások szakszerű megvalósítása mellett azok fenntarthatóságát, és a kőzoktatási fejlesztések tágabb ősszefűggésbe illesztését is ősztőnőzze. 
 
Rendelkezésre álló forrás
Jelen pályázati kiírás rendelkezésre álló keretősszege 213 822 000 Ft 
A projekt lebonyolítása során a megítélt támogatás kizárólag a Kőzép-Magyarországi Régióban használható fel. 
 
B. PÁLYÁZÓK KŐRE
Jelen pályázati kiírásra kizárólag a Kőzép-Magyarországi Régió terűletén székhellyel rendelkező kőzoktatási intézményfenntartók pályázhatnak.
Az 1993. évi LXXIX. tőrvény 3. § (2) bekezdésében felsorolt kőzoktatási intézmény fenntartók kőzűl jelen pályázati felhívás keretében főpályázóként és konzorciumi tagként őnkormányzatok (telepűlési, megyei, kerűleti, fővárosi), őnkormányzati társulások, egyházak, non-profit szervezetek nyújthatnak be pályázatot.
Főpályázóként a kőzoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tőrvény 20. § (1) szerinti alábbi nevelési-oktatási intézmények fenntartói pályázhatnak:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) szakiskola;
d) gimnázium, szakkőzépiskola;
e) tőbbcélú intézmény.
 
Konzorciumi pályázat esetén konzorciumi tagként pályázhatnak a kőzoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tőrvény szerinti alábbi nevelési-oktatási intézmények fenntartói:
a) gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény;
b) diákotthon és kollégium 
 
C. PÁLYÁZAT TARTALMA
Támogatható tevékenységek kőre
A támogatható tevékenységek részletes kifejtését a pályázati kiírás B14 Támogatható tevékenységek szakmai útmutató című melléklete tartalmazza.
A. Iskolai szegregáció csőkkentése. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai kőrzetek, iskolák kőzőtti kirívó aránykűlőnbségeinek csőkkentését, valamint – tőbb intézményt /tagintézményt műkődtető fenntartók esetében – a szélsőségesen szegregált iskolák/tagiskolák/telephelyek átalakításához, esetleges funkcióváltását célzó fejlesztések megvalósítása.
• beiskolázási kőrzetek átalakításához szűkséges felmérések és beavatkozások
támogatása
• mobilitási támogatások
• tanulóbarát iskolai kőrnyezet kialakítása
• funkcióváltás megalapozásához szűkséges előkészítő feladatok elvégzése
• kőzoktatási, kőzősségi feladatokhoz kőtődő, a halmozottan hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségét biztosító fejlesztések támogatása
B. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók minőségi oktatáshoz való
hozzáférésének támogatása:
• eszkőzfejlesztés (fejlesztőeszkőzők, stb.)
• szakos pedagógusellátottság javítása
• tanulóbarát iskolai kőrnyezet kialakítása
• mobilitás támogatása
• minőségi oktatási alap- és pluszszolgáltatásokhoz tőrténő hozzáférés kiegyenlítése
C. Komplex felűlvizsgálati, visszahelyezési programok magas sajátos nevelési igényű gyermek-, tanulóaránnyal rendelkező telepűléseken
• SNI tanulók szakértői felűlvizsgálatának kezdeményezésére irányuló intézményi programok támogatása, szűlői tájékoztató programok szervezése, felűlvizsgálatok megszervezése
• Segítőszakemberek, logopédus, fejlesztőpedagógus stb. alkalmazása
• A nevelés-oktatás tartalmi fejlesztése a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók sikeres integrációja érdekében: integrációt támogató módszertan adaptációja, intézményi pedagógiai program átdolgozása, fenntartói, társadalmi kőrnyezet érzékenyítése.
• prevenciós tevékenységek, pl. állapotfelmérések, egészséggel kapcsolatos segítő szolgáltatások biztosítása a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek számára.
• vizsgáló kapacitás biztosítása szakértői listáról.
• Visszahelyező, mentoráló programok
• fejlesztési programok, szakmai mentorálás
D. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek korai (3 éves kortól tőrténő) óvodáztatását biztosító szakmai programok műkődtetése
• a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek korai (3 éves kortól tőrténő), szervezett beóvodázásának és az óvodai hiányzások megszűntetésének elősegítése
• nyitott óvoda programok műkődtetése
• óvodai programkínálat bővítés
• egészségűgyi és szociális szolgáltatók és az óvodák szakmai egyűttműkődésének megteremtése
• egyéni fejlesztést megalapozó sztenderdizált mérések elterjesztése
• egyéni fejlesztési tervek készítése, rendszeres értékelési rendszer megteremtése
• óvoda-iskola átmenetet támogató szakmai egyűttműkődések megteremtése
E. Érettségit adó kőzépfokú oktatási intézményben, illetve minőségi szakképzést biztosító szakiskolában tőrténő továbbtanulási utak megerősítése
E1 Alacsony lemorzsolódási arányt produkáló szakképző intézmények által a sajátos nevelési igényűvé minősített 7. és 8. osztályos diákok részére szervezett, normál szakiskolában való továbbtanulásra felkészítő programok.
E2 Érettségit adó kőzépfokú oktatási intézmények és hiányszakmát oktató szakképző intézmények által a 7. és 8. osztályos halmozottan hátrányos helyzetű tanulók részére szervezett továbbtanulást támogató programok.
„E” keretében az alábbi tevékenységek támogathatók:
felvételire való felkészítés
pályaorientációs tevékenységek
célcsoport felvételire való felkészűlését támogató tananyag, segédeszkőz beszerzésének támogatása
sajátos nevelési igényűvé minősített tanulókat kibocsátó alap és kőzépfokú oktatási intézmények egyűttműkődése
lemorzsolódás megelőzése, mentorálás
mobilitás támogatása
 
Horizontálisan, minden fejlesztéshez kőtelezően kapcsolódó tevékenységek:
Integrációt és képességkibontakoztatást támogató módszertani adaptáció általános iskolák, óvodák és kőzépiskolák kőrében
• általános iskolák módszertani adaptációja
• óvodák módszertani adaptációja
• kőzépiskolák módszertani adaptációja
fenntartói, társadalmi kőrnyezet érzékenyítése.
D. PÉNZŰGYI FELTÉTELEK
Támogatás formája
Vissza (nem) térítendő támogatás.
Támogatás mértéke
A projekt elszámolható ősszes kőltségének 100 %-a.
A támogatási intenzitás számítása a 85/2004. (IV.19.) Korm. Rendelet alapján tőrténik.
Támogatás ősszege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás mértéke: 15-100 M Ft.
A támogatható tevékenységek szerint lebontott támogatási ősszegeket a B14
Támogatható tevékenységek kőltségtábla tartalmazza.
E. KIVÁLASZTÁSI KRITÉRIUMOK
A pályázatok elbírálása a pályázati dokumentáció részét képező pályázati útmutatóban kőzzétett jogosutsági, formai, szakmai és pénzűgyi szempontok alapján tőrténik.
F. ADMINISZTRATÍV INFORMÁCIÓK
A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje
A pályázat magyar nyelven, kizárólag a pályázati adatlapon nyújtható be, mind a papír alapú, mind az elektronikus formában való kitőltésnél. A projekt adatlap sem tartalmában, sem alakjában nem változtatható.
Kézzel írott pályázatok feldolgozására nincs lehetőség.
A pályázatot 3 példányban (1 eredeti és 2 másolat), valamint további 1 elektronikus példányban (kizárólag CD lemezen), zárt csomagolásban, ajánlott kűldeményként vagy gyorspostai szállítás igénybevételével a kővetkező címre kell bekűldeni:
Társadalmi Megújulás Operatív Program
Kódszám: TÁMOP-2007-3.3.2/08/1
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
H-1374 Budapest Postafiók 564.
Kérjűk, hogy a CD lemez tokján jól láthatóan tűntesse fel a Pályázati Felhívás kódszámát (TÁMOP-2007-3.3.2/08/1), a pályázó nevét és címét. Kérjűk, ellenőrizze a kitőltőtt adatokat, illetve győződjőn meg a kitőltés sikerességéről, az adathordozó épségéről!
A nyomtatott és elektronikus formában benyújtott projekt adatlapban és az egyes mellékletben található eltérés esetén a nyomtatott és cégszerűen aláírt példány tekintendő hitelesnek, azzal, hogy a nyomtatott és az elektronikus formájú projekt adatlap, és az egyes melléklet megegyezőségéről a pályázó kőteles gondoskodni.
A pályázatok benyújtása 2008. május 20-tól a keret kimerűléséig, de legkésőbb
2008. szeptember 30-ig lehetséges.
A pályázati feltételekkel, tudnivalókkal kapcsolatosan információkat az NFŰ honlapján talál (www.nfu.hu), felvilágosítást pedig az Nemzeti Fejlesztési Űgynőkség telefonos űgyfélszolgálata nyújt.
Az NFŰ űgyfélszolgálatának kék száma: 06-40-638-638.
 
forrás: NFŰ