Figyelem! Nem aktív tartalom! A pályázati határidő már lezárult!
Pályázat a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF-ek) megalakulására valamint működésének fejlesztésére.
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
Az Ifjúsági, Szociális, Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium pályázatot hirdet
a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF-ek) megalakulására valamint működésének fejlesztésére
A pályázat kódja: KAB-KEF-05-A/B/C
1. A pályázat célja, jogcíme és kategóriái
1.1. 
A) kategória:  A pályázat célja, hogy a már eddig is működő városi/budapesti kerületi /kistérségi/megyei/regionális KEF-ek, támaszkodva
  • a megalakulásuk óta elért saját eredményeikre, azon belül is
  • a már elkészült lokális helyzetképre és az arra épülő,
  • már elkészült vagy legkésőbb 2005. június 30-ig elkészülő lokális stratégia céljaira,
multidiszciplináris teamként, a területen működő intézmények és a helyi közösség bevonásával, a „Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására” című dokumentummal összhangban
  • alkalmasak legyenek a térségben adódó szükségletekre való reagálásra,
  • a szükséges cselekvési lépések kidolgozására, azok összehangolására,
  • prioritások felállítására,
  • a KEF saját munkatervének elkészítésére és
  • az abban szereplő feladatok ellátására.
     
B) kategória:  A pályázat célja, hogy Budapest kerületeiben illetve a kerületek közötti (feladatellátásra szerződött) önkormányzati szövetségekben olyan KEF-ek alakuljanak, melyek alkalmasak arra, hogy multidiszciplináris teamként, a kerületben működő intézmények és a helyi közösség bevonásával a „Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására” című dokumentumból kiindulva meghatározzák a helyi szükségleteket, az azokra adandó válaszokat, és mindezek ismeretében kidolgozzák és végrehajtsák saját munkatervüket és feladataikat.
C) kategória:  A pályázat célja, hogy az előző év támogatási rendszerében támogatásban még nem részesült, újonnan alakult, de a pályázat kiírásakor már legalább 4 hónapja működő városi, megyei vagy kistérségi KEF-ek (amelyek megalakulásukat hivatalos dokumentummal igazolni tudják a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet felé) olyan szervezetekké fejlődjenek, melyek alkalmasak arra, hogy multidiszciplináris teamként, a területen működő intézmények és a helyi közösség bevonásával a „Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására” című dokumentumból kiindulva meghatározzák a helyi szükségleteket, és az azokra adandó válaszokat, és mindezek ismeretében kidolgozzák és végrehajtsák saját munkatervüket és feladataikat.
Azok a 2003-ban, illetve azt megelőzően nyertes pályázók, amelyek pályázataikkal nem számoltak el, és az elszámolásra módosított határidőt nem kaptak, jelen pályázaton nem indulhatnak.
1.2. A fentiekben részletezett célok elérése során figyelembe kell venni, hogy ez csak egy folyamat eredménye lehet, amely egymással szorosan összefüggő, egymásra épülő elemeket tartalmaz, és ami meghatározza a várható eredményeket is. Az alábbiakban részletezzük e folyamat lehetséges lépéseit (bizonyos KEF-ek esetében az alábbiakból több lépés már megvalósult)
  • képzés és szervezetfejlesztés - a KEF képessé válik feladatainak maradéktalan ellátására;
  • helyzetfelmérés - a KEF olyan információk birtokába jut, melyek alapján el tudja készíteni a helyi stratégiát;
  • stratégiaalkotás - a KEF olyan helyi stratégiát alkot, melynek alapján meg tudja határozni a rá vonatkozó konkrét végrehajtandó feladatokat;
  • KEF éves munkatervének elkészítése - a KEF olyan dokumentumot készít, mely megfogalmazza az adott évre vonatkozó specifikus célkitűzéseket, a megvalósításához kapcsolódó tevékenységeket, valamint azok megvalósulásának értékelését.
  • a helyi stratégiához kapcsolódóan cselekvési terv készítése, a megvalósulás koordinálása.
Valamennyi, újonnan alakult (B/C kategória) KEF felé általános elvárás, hogy a támogatási program eredményeképpen 2006. június 30-ig rendelkezzenek helyi/térségi stratégiával, a régóta működő KEF-ek (A kategória) pedig 2006. június 30-ig rendelkezzenek a helyi stratégiára épülő cselekvési tervvel.
1.3. A pályázat keretében támogatás nyújtható mindhárom kategória esetén a 7.1., és 7.3. pontokban meghatározott működési költségek fedezetére.
2. A rendelkezésre álló keretösszeg mértéke és forrása
2.1. A pályázat támogatására rendelkezésre álló keretösszeg 84 600 000 Ft, azaz nyolcvannégymillió-hatszázezer forint.
2.2. A pályázati keretösszeget a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről 2004. évi CXXXV. törvény 1. számú mellékletében meghatározott XXIV. Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium fejezet 9/3/2 Kábítószer-megelőzés program fejezeti kezelésű előirányzata biztosítja.
3. A pályázaton igényelhető támogatás formája és összege
3.1. A támogatás vissza nem térítendő pénzbeli támogatás, melynek folyósítása a Mobilitás Pályázati Útmutató szerint egy összegben, előfinanszírozás formájában történik.
3.2. A pályázott támogatás mindhárom kategóriában legalább 500 000 Ft, azaz ötszázezer forint és legfeljebb 1 100 000 Ft, azaz egymillió-egyszázezer forint.
4. Pályázatot nyújthatnak be
4.1. Az internetes pályázati rendszerben regisztrált szervezetek, intézmények, amelyek megfelelnek a 4.2. pontban meghatározott feltételeknek. A pályázó a www.mobilitas.hu/palyazat honlapon regisztrálhatja magát a Mobilitás Pályázati Útmutatóban meghatározottak szerint.
4.2. A) kategóriában
  • azok a helyi, budapesti kerületi és megyei önkormányzatok, valamint önkormányzati szövetségek, amelyeknél már folyamatosan működik Kábítószerügyi Egyeztető Fórum, mely a KEF működésének minisztériumi támogatási rendszerében legalább egyszer már pályázati támogatásban részesült, valamint
  • azok a már folyamatosan működő kistérségi/regionális KEF-ek, melyek az önkormányzatokkal szorosan együttműködve, de az önkormányzattól független szervezeti formában működnek,
  • továbbá a fentiekben meghatározottak közül is azok, akik a 2004-es éves tevékenységükről szóló beszámolójukat (a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet által 2005. februárjában kiküldött kérdőívek segítségével) a Nemzeti Drogmegelőzési Intézetnek 2005. március 20-ig megküldik.
B) kategóriában
  • azok a budapesti kerületi önkormányzatok, valamint önkormányzati szövetségek, amelyek szándéknyilatkozatban kötelezik el magukat Kábítószerügyi Egyeztető Fórum létrehozására, s erről a pályázat benyújtása során nyilatkoznak. A nyertes pályázó a kért szándéknyilatkozat egy, a polgármester által aláírt eredeti példányát a szerződéskötés előtt becsatolja.
C) kategóriában
  • azok az önkormányzatok valamint önkormányzati szövetségek, amelyek rendelkeznek Közgyűlési Határozattal a KEF létrehozásáról; a KEF újonnan alakult, tehát az előző év hasonló célú támogatási rendszerében támogatásban még nem részesülhetett, de a pályázati kiírástól számítva már legalább 4 hónapja működik, és megalakulásukkor felvették a kapcsolatot a Nemzeti Drogmegelőzési Intézettel.
5. Pályázatkezelő
Mobilitás Pályázati Igazgatóság
1145 Budapest, Amerikai út 96.
www.mobilitas.hu
6. A pályázat benyújtása
6.1. A pályázat benyújtási határideje: 2005. április 6.
6.2 Az internetes pályázati rendszerben történő évenkénti egyszeri regisztráció díja 5 000 Ft. A  regisztrációs eljárással kapcsolatos általános feltételeket a Mobilitás Pályázati Útmutató tartalmazza.
6.3     Az internetes pályázati rendszerben regisztrált pályázók a
www.mobilitas.hu/palyazat honlapon elérhető programűrlap kitöltésével nyújthatnak be pályázatot. A kitöltéshez szükséges információkat a honlapon elérhető felhasználói kézikönyv tartalmazza.
6.4. A pályázat benyújtásának, érvényességének, elbírálásának, a pályázók kiértesítésének, valamint a nyertes pályázókkal való szerződéskötésnek, továbbá a pályázati program megvalósításának, ellenőrzésének és elszámolásának kötelező általános feltételeit az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter felügyelete alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló ICSSZEM rendelet (továbbiakban: Rendelet) és a Mobilitás Pályázati Útmutató tartalmazza. Az érvénytelen pályázatokkal kapcsolatos szabályokat a Mobilitás Pályázati Útmutató tartalmazza. A beadási határidőt követően hiánypótlásra van lehetőség a Mobilitás Pályázati Útmutatóban meghatározott eljárás szerint. A Rendelet és a Mobilitás Pályázati Útmutató letölthető a www.mobilitas.hu/palyazat honlapról.
6.5.  A pályázattal kapcsolatban további információ kérhető
  • a Nemzeti Drogmegelőzési Intézettől (1145 Budapest, Amerikai út 96., tel.: 1/273-4208, 273-4214). A pályázat elkészítéséhez segítséget nyújt a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet által készített KEF Kézikönyv is, mely a nyomtatott elérhetőségen kívül, a www.kef.hu weboldalról is letölthető. Továbbá segítségként használható a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet által készített tájékoztató levél tartalma is, melyet a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet a pályázat kiírásával egy időben küldött el a KEF-ek számára.
  • az információs vonalon: (40) 444-555 (9-16 óra között);
  • a palyazat@mobilitas.hu e-mail címen és a www.mobilitas.hu/palyazat honlapon;
  • a Regionális Ifjúsági Szolgáltató Irodákban (Közép-magyarországi RISZI 1052 Budapest, Városház u. 7., tel.: 1/269-0907; Közép-dunántúli RISZI 8200 Veszprém, Kossuth L. u. 10., tel.: 88/581-570; Nyugat-dunántúli RISZI 9022 Győr, Árpád u. 44., tel.: 96/518-685; Dél-dunántúli RISZI 7621 Pécs, Mária u. 9., tel.: 72/520-532; Dél-alföldi RISZI 6720 Szeged, Dózsa Gy. u. 2., tel.: 62/540-788; Észak-alföldi RISZI 4024 Debrecen, Piac u. 26/a, tel.: 52/531-053; Észak-magyarországi RISZI 3530 Miskolc, Mindszent tér 1., tel.: 46/506-348).
6.6. A pályázat kiírója fenntartja magának a jogot, hogy a beadási határidő lejárta előtt 8 nappal a beadási határidőt meghosszabbítsa, melyről a www.icsszem.hu és a www.mobilitas.hu honlapokon ad tájékoztatást.
7. A pályázat érvényességének speciális feltételei
(A speciális feltételekről a pályázónak az internetes programűrlapon kell nyilatkoznia!)
  • a jelen pályázat keretében megvalósuló szakmai programot 2005. július 1. és 2006. június 30. között kell megvalósítani;
  • egy pályázó egy kategóriában csak egy pályázatot nyújthat be.
7.1. A pályázat keretében támogatandó tevékenységek köre
A) kategóriánál
szakmai szempontok alapján a KEF-ek hatékony működéséhez, valamint a szakmai feladatok sikeres ellátásához elengedhetetlenül szükséges egy olyan struktúra felépítése és tartalommal való megtöltése, melynek elemei egymásra épülve garantálják a célok elérését, és az esetleges hibák időben való felismerését és kiküszöbölését. Ennek értelmében a tevékenységek két nagyobb kategóriába sorolhatók, melyek a következők:
I. A KEF hatékony és sikeres működésével kapcsolatos feladatok
  • képzett, aktív és együttműködő tagság biztosítása;
  • éves KEF munkaterv elkészítése;
  • a KEF váljék hatékony, véleményformáló tényezővé a helyi közösségben, térségben, ezért biztosítsa jelenlétét a helyi nyilvánosságban és a szakmai közéletben;
  • terv készítése a KEF forrásmozgósító képességének növeléséhez (mind a KEF működtetéséhez, feladatellátásához, mind a helyi/térségi stratégia megvalósításához);
  • a KEF saját munkája hatékonyságának vizsgálata, monitorozása – ehhez indikátorrendszer kidolgozása és működtetése.
II. Szakmai feladatok
  • az elkészült helyi stratégia alapján a település/térség éves cselekvési tervének az készítése, melynek megvalósulását a KEF koordinálja, felügyeli;
  • a KEF, a térségre vonatkozó információgyűjtő és –áramoltató funkciójának erősítése;
  • terv készítése a KEF, mint hatékony erőforrás-szövetség kiépítéséhez;
  • kapcsolatépítés a helyi társadalmat vagy adott térséget érintő egyéb szociális problémákkal foglalkozó szervezetekkel, testületekkel, fórumokkal, a jövőbeni közös munka lehetséges kapcsolódási pontjainak feltérképezése érdekében;
B) és C) kategóriánál
szakmai szempontok alapján a KEF-ek hatékony működéséhez, valamint a szakmai feladatok sikeres ellátásához elengedhetetlenül szükséges egy olyan struktúra felépítése és tartalommal való megtöltése, melynek elemei egymásra épülve garantálják a célok elérését, és az esetleges hibák időben való felismerését és kiküszöbölését. Ennek értelmében a tevékenységek két nagyobb kategóriába sorolhatók, melyek a következők:
I. A KEF hatékony és sikeres működésével kapcsolatos feladatok
  • képzett, aktív és együttműködő tagság biztosítása;
  • éves munkaterv elkészítése;
  • a KEF váljék hatékony, véleményformáló tényezővé a helyi közösségben, térségben, ezért biztosítsa jelenlétét a helyi nyilvánosságban és a szakmai közéletben.
II. Szakmai feladatok
  • helyzetfelmérés, monitorozás elvégzése;
  • helyi stratégia elkészítése.
  • A helyi és/vagy térségi (megyei, regionális, kistérségi) stratégia 3 fő irányvonala a következő:
      - a jövőbeli fejlesztés irányai: prioritások;
      - a stratégiát alkotó programok tervezése és összehangolása;
      - a rendelkezésre álló és a hiányzó erőforrások becslése.
7.2.    A támogatás ajánlott felhasználása
  • helyi, térségi, regionális szakmai és ún. konszenzus-konferenciák megtartása (összehangoltan a térség egyéb, kapcsolódó szakmai tanácskozásaival);
  • szakmai konferenciákon való részvétel;
  • más KEF-ek, szakmai szervezetek látogatása (kizárólag belföldi tanulmányút);
  • KEF szervezetfejlesztése;
  • KEF tagok képzése és továbbképzése;
  • szakmai programok kezdeményezése (nem megvalósítása!);
  • aktuális szükségletek felmérését célzó kutatások kezdeményezése, monitorozás;
  • szakértők díjazása;
  • a pályázatban megjelölt koordinátor díjazása (max. bruttó 300.000,- Ft v. legfeljebb a teljes költségvetés 30%-a);
  • a KEF-fel, illetve szakmai tevékenységével szakmai anyagok megjelentetése, közreadása;
  • médiumokban való megjelenés;
  • a KEF Interneten való megjelenése;
  • helyzetfelmérés, készítése (B) C) kategória);
  • helyi stratégia elkészítése (B) C) kategória)
  • éves cselekvési terv elkészítése (A) kategória)
  • adminisztratív költségek (a támogatás összegének maximum 15%-a lehet).
7.3. Ezen program keretében NEM támogatható aktivitások
  • drogellenes programok, melyek megvalósítása nincs közvetlen kapcsolatban a KEF valódi, koordinatív funkciójával. Ilyen „tipikus” programok például a kampányszerű aktivitások, drogellenes napok, vetélkedők, iskolai prevenciós programok, táboroztatások stb., mert ezek forrásigényét egyéb támogatási programok elnyerésével lehet és kell megvalósítani;
  • olyan szakemberek továbbképzése, akik nem képviselnek közvetlenül a KEF-ben valamilyen intézményt, szervezetet.
Továbbá nem részesülhetnek folyamatos díjazásban a KEF tagintézmények/szervezetek képviselői (kivéve a koordinátort) a KEF-ben történő munkájukért.
8. A pályázatok elbírálásának szakmai szempontrendszere és határideje
8.1  A pályázat elbírálásának és a támogatás igénybevételének eljárási rendjét a Mobilitás Pályázati Útmutatója tartalmazza.
8.2.   A pályázatok értékelését szakértői bizottság, az alábbi szempontrendszer szerint végzi:
Értékelési szempontrendszer

1. Relevancia, szakmai megalapozottság
  • Mennyire reflektál a pályázat a helyi szükségletekre?
  • Mennyire felel meg a pályázat a „Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására” című dokumentum céljainak, és egy vagy több prioritásának?
  • A tervezett tevékenységek mennyire felelnek meg a KEF működési módjának és hatókörének?
  • Milyen mértékben épít a helyi egyeztetési folyamatok működtetésére és a legfontosabb érintett csoportok, intézmények bevonására?
  • A pályázattal elérendő cél: a helyi társadalom hiteles információkkal való ellátása?
  • A pályázattal elérendő cél: olyan társadalmi közeg kialakítása, amelyik képes a kábítószer-probléma objektív értékelésére?
  • A pályázat olyan struktúrák létrejöttét kezdeményezi, amelyek a hatékony eszközök birtokába juttatják a helyi közösséget a kábítószer-probléma kezelése tekintetében?
  • A pályázat olyan programokat kezdeményez, amelyek bemutatják azt, hogy a helyi közösség egyes kulcsszereplői (családok, iskolák, gyermekjóléti, szociális intézmények, stb.) konkrétan milyen feladatokat végezhetnek el ebben a tekintetben?

2. Módszertan, szakmai megalapozottság
  • Mennyire következetes összességében a program-tervezet (célok és tevékenységek összerendezettsége)?
  • Milyen mértékben tartalmaz a pályázat objektíven alátámasztható mutatókat a program eredményeire vonatkozóan?

3. Fenntarthatóság
  • Mennyire valószínű, hogy a programnak érzékelhető hatása lesz a helyi közösségre?
  • Milyen mértékben tartalmaz a pályázat potenciális multiplikátor hatásokat?
  • Milyen mértékben tartható fenn a KEF működése a pályázati idő lejárta után?

4. Költségvetés és költséghatékonyság
  • Mennyire világos és részletes a költségvetés?
  • Mennyire szükségesek a javasolt kiadások a program megvalósításához?
  • A pályázatban tervezett kiadások mennyire felelnek meg a gazdaságosság és költséghatékonyság követelményének?

5. Irányítási kapacitás és szakértelem
  • Mennyire demonstrálható a pályázó alkalmassága (humán és szervezeti erőforrás) a program irányítására és végrehajtására?
  • Mennyire felel meg a pályázó szakértelme a program követelményeinek?
8.3. Az érvényes pályázatokról az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter dönt 2005. május 23-ig. A nyertes pályázatok listáját a Mobilitás a www.mobilitás.hu honlapon, az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium a www.icsszem.hu honlapon, a döntést követő 15. napig közzéteszi. A pályázókat a Pályázatkezelő értesíti a döntésről és a nyertes szervezeteknek tájékoztatást nyújt a szerződéskötés feltételeiről. A nyertes szervezetekkel a Pályázatkezelő köt szerződést az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter nevében a a Rendeletben foglaltak szerint.
8.4. A pályázat kiírója fenntartja a jogot, hogy a döntést követően, amennyiben a pályázati célra rendelkezésre álló keretösszeget – a beérkezett pályázatok száma vagy tartalma miatt – nem tudta felhasználni, úgy további beadási határidőt és/vagy módosított feltételeket határozzon meg egy módosított pályázati felhívás keretében.
8.5. A támogatásra kerülő feladat megvalósításának, valamint a szakmai beszámoló és a pénzügyi elszámolás benyújtásának határidejét és elkészítésének szempontjait a Mobilitás Pályázati Útmutatója tartalmazza.
8.6. A támogatott pályázókkal történő szerződéskötés feltételeit és a pályázó kötelezettségvállalásait a Mobilitás Pályázati Útmutató tartalmazza.
8.7.  A Mobilitás Pályázati Útmutató szabályozza az eljárást amennyiben a támogatási igény meghaladja a pályázati támogatási keretet, illetve ha a keret nem kerül teljes mértékben felhasználásra.