Első ránézésre ijesztő lehet, hogy más a kezelőfelület, más adatokat látunk, máshonnan tudunk hozzáférni mindenhez, de ezek a változások pontosabb mérést és nagyobb biztonságot is hoznak magukkal. Ebben a cikkben gyors és megbízható áttekintést adunk arról, hogy milyen változásokra kell számítani, mit fog jelenti a weboldal és a Google Analytics fiók kezelőinek és miért fontos, hogy megtörténjen ez az átállás minél hamarabb. 

Cikkünk elsősorban azoknak szól, akik már használták vagy használják a Google Analytics méréseit. Akik esetleg még nem merültek el az Analytics rejtelmeiben, azoknak pedig adunk némi betekintést abba, hogy milyen haszna származhat minden egyesületnek abból, ha aktívan figyeli és tudja értelmezni az Analytics, illetve a GA4 által mért eredményeket. Az Analytics ugyan elérhető lesz az átállás után is, tehát az itt mért adatok nem vesznek el teljesen - a legnagyobb kérdés, hogy meddig. Az átállás után viszont nem fog adatot gyűjteni. 

Majdnem minden más lesz

A Google tavaly jelentette be, hogy 2023. július 1-től a Universal Analytics (ismertebb nevén simán Analytics vagy Google Analytics) helyét a Google Analytics 4 (GA4) veszi át. Ezt a dátumot azért is érdemes szem előtt tartani, mert ha addig mi nem hozzuk létre az új fiókot, akkor a Google ezt automatikusan fogja megtenni helyettünk.

Aki még nem kezdett neki, az már ott meg fog lepődni, hogy a GA4 kezelőfelülete teljesen különbözik a Universal Analytics-től. Mások a metrikák, az olyan megszokott és sokak által követett adatok, mint a visszafordulási arány vagy az egyedi oldalmegtekintés nincsenek ebben a rendszerben. Hasonlóan a konverziós arány sem lesz alap metrika, de arra van lehetőség, hogy ezt hozzáadjuk a mérésekhez. 

A megjelenés mellett az új rendszer logikája és mérési technikája lesz a legnagyobb változás. Míg a Universal Analytics munkamenet alapon mért, a Google Analytics 4 esemény alapon teszi. Ez azt jelenti, hogy korábban, ha valaki megnyitott egy oldalt Google Chrome böngészőből, majd később például Safari böngészőből, a Universal Analytics-ben ez 2 munkamenetként rögzült. Ezt a GA4 rendszere már csak egyszer fogja mérni. 

Bejelentkezéssel járó oldalakon értelemszerűen a bejelentkezés alapján, ha ez nem elérhető, akkor Tracking ID segítségével, a kettő között pedig a Google Signals segítségével történik a mérés, amely a Google account alapján tudja bemérni a felhasználókat. Fontos, hogy utóbbit külön be kell állítani, nem automatikus, hogy az új rendszerben működik.

Mindenképpen érdemes, minél hamarabb legalább alapszintre felhúzni az új fiókot. Minden olyan egyedi mérést, különböző célokat, amiket konverzióként mért, eseményeket szintén újra be kell állítani a GA4-ben, ezek nem fognak automatikusan átkerülni. Ugyanígy, ha valaki hirdetett és használt egyedi közönségeket, akkor ezeket is létre kell hozni.

Hogyan kell beállítani és áttérni a GA4-re - video

Látszólag kevesebb adat lesz, de ez nem gond

Akik aktívan használták az Analyticset és elkezdik használni a GA4-et, akkor az fog látszani, hogy kevesebb adat áll rendelkezésre. Elsősorban felhasználó számban lehet szignifikáns eltérés, ami viszont valójában hosszú távon jó. GA4 fent említett új mérési metódusa azt küszöböli ki, hogy túl sok hibás adat vagy túl sok duplán mért felhasználó kerüljön az adatok közé. Így lesznek sokkal pontosabbak a mérések, ami azt is magával hozza, hogy teljesen más szemlélettel kell vizsgálni az adatokat. Emellett sokkal jobb és biztonságosabb védelmi mechanizmusok vannak beépítve, a botokat, spamet jobban szűri. 

GA4 fejlesztése az is, hogy prediktíven tud meghatározni felhasználói viselkedéseket akkor is, ha valaki elutasítja a cookie-kat. Személyes adatok semmiképpen nem jönnek be az aktivitások során, de ha bejött egy felhasználó az oldalra, és később történt egy konverzió, az adatok alapján megpróbálja meghatározni, hogy két esemény között mi volt az út.

Ideje barátkozni a Google Tag Managerrel is

Rendelkezésre állnak az új rendszerben bizonyos beépített mérések, amelyek alapból bekapcsolódnak, amikor létrehozásra kerül az új GA4 fiók. Ilyen automatikusan mért adatok például az oldalmegtekintés, a videómegtekintések egy része, a görgetési mélység. Amennyiben eddig is alapszinten volt használatban az Analytics, és elsősorban nem adatvezérelt módon történtek változtatások és döntések a weboldallal kapcsolatban, akkor ezek az alapvető mérések is elegendőek lehetnek a további működéshez. 

Ha viszont valaki szeretne pontosabb képet kapni, akkor minden weboldal esetén érdemes plusz méréseket beállítani kimondottan igaz ez a civil szektorban, ahol a weboldal az egyik legfontosabb eleme a kapcsolattartásnak. 

A Tag Manager ugyan elsőre ijesztő lehet, kifejezetten technikai tudás kell hozzá, de nagyon sok segítő anyag és videó is elérhető online, amelyek segítségével el lehet sajátítani a működést. Az új rendszerben ez azért is fontos, mert sokkal több, pontos adat gyűjthető arról, hogy a felhasználók hogyan viselkednek, milyen úton mennek végig a weboldalon. 

Például ha az oldalon belül lehet adományozni, nemcsak azt tudjuk nyomon követni, hogy az adományozók milyen arányban érkeztek a weboldalról, hanem azt is nagyon könnyen fel lehet mérni, hogy a weboldalra látogatók eltalálnak-e az adományozás vagy az adó 1%-ra vezető gombhoz, ha nem hol vesznek el, vagy akár azt is eseményként tudjuk felmérni, hogy látják-e a ezt a gombot.

Átjárható és átlátható rendszerek

Annak is könnyebb dolga lesz, aki több domainnel vagy applikációval is dolgozik.

A korábbi rendszerben a fődomain és az aldomainek között járkáló felhasználók viselkedését csak akkor lehetett pontosan mérni, ha ez a mérés nagyon precízen fel volt húzva. Az új rendszerben, amennyiben a GA4 követőkódja az aldomainekre is be van állítva, lehetőség van a cross-domain mérésre, így követhető, hogy a fődomain és az aldomainek közötti mozgás pontosan hogyan történik, nem szükséges az aldomaineknek különböző nézeteket vagy tulajdonokat létrehozni.

Hasonlóan az applikációval kapcsolatos adatok mérésére eddig a Universal Analytics és a Firebase szolgált – a GA4 ezt már egyedül is tudja, lehetővé teszi, hogy a felhasználó az appon és a weboldalon is követhető legyen.

Akik gyorsak voltak, jobban jártak

Ahogyan azt fentebb is említettük, a két rendszer közötti váltást az nehezíti meg talán a legjobban, hogy nem ugyanazzal a logikával működik a két rendszer, ezért nem minden adatnak lesz megfelelője az új rendszerben. Ez azt is jelenti, hogy minél később állunk át új rendszerre, annál kevesebb historikus adatunk lesz és annál nehezebben fogjuk tudni követni a weboldalak teljesítményét. (Később fogjuk pontosan látni adatainkat).

Mivel a Google viszonylag régóta lehetőséget adott az átállásra, azoknak, akik hamar kapcsoltak, ma már nagyjából egy évre visszamenőleg is lehetnek adataik, amelyek már tisztán az új, GA4 szerinti mérés alapján kerültek rögzítésre. Persze akkor sincs minden veszve, ha még csak most állnánk neki, de érdemes minél hamarabb meglépni a változtatásokat.

A fiók létrehozásán végigvezet a rendszer, ehhez nem kell semmilyen extra tudás vagy bárki más. A mérések beállításához és a GA4 követőkódjainak beállításához lesz szükség a fejlesztőkre, weboldal üzemeltetőkre.

Arról, hogy a Google milyen megoldást tud majd kínálni az General Analytics rendszerében mért adatok kinyerésére, esetleges továbbvitelére, egyelőre sajnos nincs rendelkezésre álló információ.

 

Ha mélyebben beleásnád magad az online kampányeszközök témájába, végezd el az Online kampány kurzust itt a Hive Mind felületén!