Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Karácsonykor nagyobb valószínűséggel adományoz az is, aki év közben nem teszi. Ez nem meglepő, hiszen ez az ünnep talán az egyetlen, amikor mindenki megáll egy kicsit, és nemcsak magának, de akár ismeretleneknek is szép pillanatokat próbál szerezni. Az ünnepi hangulat fogékonnyá teszi az embereket, és ez nem változik, még ha gazdasági válság is van.

Az éves adományok közel harmada karácsonykor érkezik

A 2012-es szja 1%-os eredményeknél az látszott, hogy megtört a korábbi évek trendje, a felajánlók száma lényegében nem nőtt tovább, mindössze közel 1%-kal, szemben a korábbi években tapasztalt 5%-os bővüléssel. Mi a helyzet a karácsonyi adományozással?

"Két részre érdemes bontani a témát. Egyrészt megvizsgálni, hogy a többi hónaphoz képest nő-e decemberben az adományozási hajlandóság, másrészt összehasonlítani a számokat az elmúlt évek azonos időszakaival" - mondja Miha Tamás, civil kommunikációs szakember, a Human Dialog Kft. ügyvezetője. - "Az első esetben a válasz egyértelműen igen. Tapasztalataink alapján az éves adományösszeg 26%-a folyik be decemberben." - teszi hozzá.

Már a november és az október is "erős", előbbinek 3 év átlagában 11,7%, utóbbinak pedig, a 8,2%-os áprilishoz hasonlóan, 8,4% a súlya egy éven belül. Igaz, ezzel a képzeletbeli 3. és 4. helyezett október és április gyakorlatilag már "csak" az éves átlagot (8,3%) hozza. A jótékonyság szempontjából leggyengébb hónap rendre a január, az adományok átlag 3,4%-a érkezik akkor. Szintén gyengének számít még a június és az augusztus is, viszont érdekesség, hogy a július pozitív értelemben lóg ki ebből a sorból.

"Ami pedig az azonos időszakok összehasonlítását illeti, a 2009. január 1. és 2011. dec. 31. közötti 3 év adományainak elemzését nézve a folyamatosan hírlevelekkel kommunikáló ügyfelek körében nőtt az adományösszeg. 2009-ben 20,2%, 2010-ben 28,8%, 2011-ben pedig 29,2%-os volt a decemberi eredmény mértéke. Fontos megemlíteni, hogy az eredményesség nagyban függ az adott időszakban futó kampány tartalmától is, így ezek a számok nem tisztán az adományozási hajlandóságot jelzik, azonban a tendenciát figyelve így is mindenképpen érdekes az eredmény" - teszi hozzá Miha Tamás.

Az általános karácsonyi adományozási kedv mellett az sem mellékes, hogy a felajánlók a különböző szervezetek segítségével könnyebben el tudják juttatni adományaikat a rászorulóknak, nem egyedül kell felkutatniuk, kinek és hogyan adományozzanak.

Nem csak a magánszemélyek, a szervezetek is aktívak

A karácsony számos civil szervezetet is megmozgat. Ez az az időszak, amikor az alapítványok, egyesületek nagyszabású adománygyűjtési kampányokat szervezve válnak aktívvá. Az akciókból idén sincs hiány, a legtöbb ismert szervezet december elejéig elindította immár hagyományosnak mondható adventi kampányát. Ilyen a Baptista Szeretetszolgálat által szervezett Cipősdoboz akció, az Ökumenikus Segélyszervezet szokásos adventi kampánya vagy a Mikulásgyár, ahol önkénteskedni is lehet. A korábban megszokott és népszerű Aranyág viszont egy ideje nem látható. A közmédia idén Jónak lenni jó címmel indított adománygyűjtő kampányt a Dévai Szent Ferenc Alapítvány árvái javára.

forrás: marketinginfo.hu