Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

2022 év végén a civil szervezetek számára is kiküldésre került a SimplePay tájékoztató levele, melyben a kártyás fizető felület használatában beállt szabályozás változásról tájékoztatta ügyfeleit. A szabályozás kapcsán felmerült, hogy mennyire érintik a változások az adományfogadás folyamatát. Kell-e előzetes értesítést küldeni  a támogatónak a rendszeres adománya tervezett levonásáról?

Jó hír! A változások nem érintik az adományozási folyamatot. Részleteket ezen az oldalon olvashattok!

Alább olvasható a SimplePay által kiadott tájékoztató tartalma és benne a civil szervezetekre pontosított értelmezése pirossal jelölve:

 

"Tisztelt Partnerünk,

Egyeztetve az érintett kártyatársaságokkal az alábbi információkkal szeretnénk pontosítani előzőleg küldött tájékoztatásunkat az ismétlődő fizetési rendszer változásait illetően.


A kártyatársasági szabályrendszer változás Önt abban az esetben érinti, ha bizonyos típusú automatikusan ismétlődő fizetési tranzakciókat bonyolít a SimplePay rendszerében, amely szolgáltatással kapcsolatban új nemzetközi kártyatársasági szabály került bevezetésre.

A kártyatársasági előírás érvényes arra a Kereskedőre, aki:

~    negatív opciós számlázási modellt használ, melynek során ingyenes, vagy alacsony költségű próbaidőszakot kínálva annak lejárta után automatikusan terheli a szolgáltatás teljes összegével az ügyfél által regisztrált bankkártyát. Az ismétlődő terhelés indítását 3-7 nappal megelőzően a Kereskedő köteles e-mail értesítést küldeni a terhelés várható időpontját és összegét illetően, valamint köteles átláthatóan és egyértelműen csatolni az esetleges lemondáshoz kapcsolódó minden információt, hogy a vásárlónak legyen lehetősége annak visszautasítására. Ugyanez vonatkozik akkor is a Kereskedőre, ha 180 napnál, vagy annál ritkábban terheli a vásárlóik által elmentett bankkártyákat az előfizetés/adományozási hozzájárulás díjával. Ez azt jelenti, hogy ahol az ismétlődő terheléses időszakot egy ingyenes próbaidőszak előzi meg, akkor kell előzetesen tájékoztatni a kártyabirtokost. Illetve akkor, amennyiben a terhelés ritkábban, mint fél évente (180 nap) történik meg. A civil szervezeteknél az adományozás során nincs próbaidőszak, és havi rendszerességgel terhelik az adományozót, ezért ez a pont nem vonatkozik rájuk!

 ~    azonos összegű előfizetési díj/adományozási hozzájárulás kerül levonásra az ismétlődő fizetés során, akkor legalább egy alkalommal, legkésőbb a terhelés napján szükséges értesíteni a vásárlót a fent jelzett információk csatolása mellett. – Ez a pont azt a levelet szabályozza, mely a terhelés napján, a terhelés megtörténtét követően megy ki, tehát a már eddig is kötelezően alkalmazott aznapi tájékoztatást jelenti. Itt nincs változás.

~ FONTOS!: A tájékoztató/köszönő levélnek tartalmaznia kell a lemondáshoz szükséges linket minden esetben.

A követelmények nem vonatkoznak arra a Kereskedőre, aki/amikor:

~     a kártyabirtokos az Ön webshopjában rögzíti bankkártya adatait, azonban a terhelésben nincsen rendszeresség, és a terhelést nem Ön indítja, akkor a fent megnevezett szabályváltozás nem érinti bankkártya elfogadását. Praktikusan ilyennek tekinthető egy kiskereskedelmi webshop, ahol a kártyabirtokos elmenti a bankkártya adatait, azonban csak akkor indít tranzakciót a mentett kártyáról, amikor tényleges vásárlást kezdeményez.

~     egy fizikai termék - például étrend-kiegészítők és egészségügyi termékek - ingyenes vagy alacsony költségű próbaidejét kínálják, majd a próbaidőszak végén a kártyabirtokost automatikusan terhelik számlázási/előfizetési tervben előzetesen megerősített összeggel.

~     közüzemi szolgáltatások (például gáz, villany, csatornázás, fűtőolaj, víz), távközlési szolgáltatások, biztosítási kötvények, vagy meglévő adósságok (pl. például gépjárműhitel vagy jelzáloghitel törlesztés) kifizetését biztosítják.


Amennyiben a jövőben a Kártyatársaság felé ilyen típusú felhasználói reklamáció érkezik, és a kivizsgálási folyamat alapján a fenti tájékoztatót nem tudják csatolni a szóban forgó eljárási anyaghoz, akkor az adott tranzakcióhoz tartozó reklamációs eljárás elutasítására nem lesz lehetőségünk.

Ezen túlmenően minden Kereskedő köteles:

~   a fizetés helyén világosan ismertetnie az előfizetés alapvető feltételeit, valamint az előfizető/adományozó részéről annak elfogadását, továbbá a tájékoztatásnak tartalmaznia kell a kiszámlázandó árat és a számlázás gyakoriságát (például: "Az előfizetés lemondásáig havonta 1000HUF-ot számlázunk Önnek."). A negatív opciós számlázási modellt alkalmazó kereskedőknek a próbaidőszak feltételeit is közzé kell tenniük, beleértve a kezdeti díjakat, a próbaidőszak hosszát, valamint a későbbi előfizetés árát és gyakoriságát (például: "Ma 100HUF-ot számlázunk Önnek a 30 napos próbaidőszakért. A próbaidőszak lejáratát követően minden hónapban 1.000HUF-ot számlázunk Ön felé az előfizetés/adományozás lemondásáig.”)
Ezen felül minden e-kereskedelmi Kereskedő esetén összefoglaló képernyőt biztosítani vásárlók részére a megrendeléshez köthető információk átláthatósága érdekében, a megrendelés véglegesítését megelőzően, valamint egy összefoglaló oldalon linket elhelyezni, mely átlátható módon tartalmazza az ÁSZF-et és a vásárláshoz köthető egyéb információkat. Amennyiben a vásárlónak további oldalakat, kell megnyitni, lenyitni, vagy tovább görgetni ezen információkhoz, akkor a Kereskedő nem felel meg a fent leírt követelményeknek.

~   e-mail üzenetben vagy bármely más elektronikus módszerrel visszaigazolást küldeni az előfizetés/adományozás véglegesítésének időpontjában, amely tartalmazza az előfizetés feltételeit, beleértve az előfizetésre/adományozásra vonatkozó részletes adatokat, próbaidőszak feltételeit, valamint egyértelmű utasításokat az előfizetés lemondásának módjára vonatkozóan.

~   minden jövőben bekövetkező terhelést követően e-mail üzenetben értesítést küldeni, amely egyértelmű utasításokat tartalmaz az előfizetés/adományozás lemondának módjára vonatkozóan.

~   online, vagy egyéb elektronikus leiratkozási módot biztosítani a vásárló részére, hasonlóan az e-mail üzenetekről való leiratkozáshoz.

~   értesítést küldeni minden olyan előfizetés/adományozási hozzájárulás esetében, amely hat hónapnál (180 nap) ritkábban számlázza ki a kártyabirtokosnak az előfizetés/adományozási hozzájárulás díját. Az értesítésnek tartalmaznia kell az előfizetés feltételeit, valamint a kártyabirtokos által az előfizetés lemondásának módjára vonatkozó utasításokat.

 

GYIK

-   Kire vonatkozik a fent megnevezett szabály?
Arra a Kereskedőre vonatkozik, akinél az autorizáció pillanatában a fizetést a Kereskedő rendszere indítja automatikusan, előre meghatározott összegben és előre meghatározott időközönként, megújuló előfizetéses/adományozási jelleggel.

-   Milyen e-mail címre szükséges küldeni az értesítést?
A kártyaregisztrációs fizetés során a vásárló által megadott e-mail címre.

-   Mennyi üzenetet szükséges küldeni?
Terhelésenként legalább egyet, amelyeket javasolt legalább a teljesítéstől számított 180 napig megtartani.

-   Mikor kell üzenetet küldeni?

~  Amennyiben ingyenes, vagy alacsonyabb összegű próbaidőszak után bekövetkező teljes összegű fizetési szolgáltatást használ, vagy 180 napnál, vagy annál ritkábban terheli a vásárlóik által elmentett bankkártyákat akkor a terhelés indítását 3-7 nappal megelőzően, majd az ezt követő előfizetési ciklusban legalább a terhelés napján a Kereskedő köteles üzenetet küldeni a terhelés részleteit, valamint a szolgáltatás lemondására vonatkozó információkat illetően.

~  Ha azonos összegű előfizetési díj/adományozási hozzájárulás kerül levonásra, akkor legalább egy alkalommal, legkésőbb a terhelés napján értesíteni szükséges a vásárlót a fent jelzett információk csatolása mellett.

-   Mit kell tartalmaznia a kiértesítő üzenetnek?
Az értesítésnek tartalmaznia kell a megújuló előfizetési díj/adományozási hozzájárulás alapfeltételeit, valamint tájékoztatást annak lemondási módjairól átláthatóan és egyértelműen, hogy hol és miképp tudja a megszüntetni a szolgáltatást, amelyre regisztrált. Az értesítőben esetlegesen elhelyezett linknek pontosan a lemondás részleteire, vagy annak pontos helyére kell mutatnia. Amennyiben a vásárlónak további felületeket kell megnyitnia (tehát az elhelyezett link átirányítja őt), hogy információhoz jusson, akkor a Kereskedő kiértesítése nem lesz elégséges a beérkező reklamációs eljárás megszüntetéséhez.
Ez alól mentesül, amennyiben a link, amelyre mutat az üzenetben elhelyezett részlet az a felhasználói fiókba történő belépési oldalra mutat, ahol megadva a bejelentkezési adatokat azonnal a szolgáltatás lemondására viszi a felhasználót a kereskedő felülete.
A követelmények nem vonatkoznak a közüzemi szolgáltatások (például gáz, villany, csatornázás, fűtőolaj, víz), távközlési szolgáltatások, biztosítási kötvények vagy meglévő adósságok (például gépjárműhitel vagy jelzáloghitel törlesztése) kifizetésére.
A Kereskedő köteles online lehetőséget biztosítani az fizetés lemondására, hasonlóan a hírlevelekről történő leiratkozáshoz.

-   Elegendő log részlet, vagy egyéb információ az üzenet küldéséről?
Lehetőség szerint a konkrét üzenetet tartsák meg a már jelzett időtartamon belül. Amennyiben tömegesen, levelező rendszerből küldik az információkat, akkor minden, üzenetre vonatkozó információ megléte szükséges, úgy mint feladó, címzett, kiküldés pontos ideje, stb.

-   A szolgáltatásra vagy a regisztrált kártya törlésére vonatkozik ez a szabályozás?
A szabályozás kizárólag a szolgáltatás törlésére vonatkozik, vagyis ha a kereskedő oldalán a felhasználó mentett kártyával fizet, akkor az üzenetben elhelyzett linknek a szolgáltatás lemondására, nem a mentett kártya törlésére alkalmas felületre kell irányítania a felhasználót.

-   Kell vizsgálni, hogy elérhető-e még az e-mail cím?
Nem, de meg kell kísérelni az értesítés kiküldését minden esetben, függetlenül a cím elérhetőségétől.

-   Mi történik, ha az értesítő kézbesítése sikertelen, mert az e-mail fiók már nem elérhető?
A szabályrendszer az értesítéshez köthetően fogalmaz meg kritériumokat. A tájékoztatást minden esetben ki kell küldeni a vásárláskor megadott e-mail címre, függetlenül az e-mail cím korábbi elérhetetlenségétől.

-   Mi történik, ha a levél küldését követően a SimplePay, vagy harmadik fél miatt a terhelés nem tud létrejönni az értesítéstől számított 3-7 napon belül?
Javasolt a terhelés napján újra értesíteni a vásárlóit a csúszás esetleges okát röviden jelezve.

-   Ki hozta a szabályt és mi alapján került továbbításra a Kereskedők felé?
A Nemzetközi Kártyatársasági szabályok a kártyatársaságok (VISA International, Mastercard, Amex, stb.) által alkotott keretrendszerek. Folyamatosan frissülnek és többségében a bankkártya elfogadást végző szolgáltatóra vonatkozóan határoznak meg kritériumrendszereket valamint elvárásokat, amelyek lekövetése az elfogadó szervezet működésének alapfeltétele. Ennek része jelen esetben az ismétlődő fizetési szolgáltatásokat érintő változás.

-   Miért kaptam levelet, ha nem használjuk az ismétlődő fizetéses rendszert?
Minden partnerünket értesítettük a változást illetően, akik a kártyaregisztrációs, illetve recurring jellegű, automatikusan megújuló fizetési szolgáltatásunkat veszik igénybe. Amennyiben a szóban forgó változás nem érinti vállalkozását, akkor kérjük, hogy levelünket tekintse tárgytalannak.

-   Mi a bevezetés végső határieje?
Lehetőség szerint mielőbb, de legkésőbb 2023. 04. 01.

 

Tisztelettel szeretnénk kérni a fent leírtak betartását.

Köszönettel,

SimplePay csapata"