A Stronger Roots Program által támogatott szervezetek két éven keresztül lehetőséget kaptak arra, hogy társadalmi bázisépítési erőfeszítésekkel kapcsolatban kísérőkkel, azaz a stratégiai tervezésben, projektek és munkacsoportok vezetésében sok éves tapasztalattal rendelkező szakemberekkel konzultáljanak. A következőkben a kísérők által összegyűjtött tippeket adunk közre, hogy segítsünk megküzdeni a társadalmi bázisépítés kihívásaival. 

A kevesebb néha több: Haladjatok lépésről-lépésre. A nagyratörő tervek nagyszerűek, de ne feledjétek, a társadalmi bázisépítés hosszútávú folyamat, és a változásokat nem lehet egyik napról a másikra véghezvinni. Hónapokra, évekre (és számos kampányra, projektre, tevékenységre) van szükség, hogy embereket vonzzatok be és hozzatok közelebb a szervezethez. Ugyanígy időt és erőforrásokat igényel a szükséges belső változások megvalósítása, mint például a megfelelő ember megtalálása, aki az adományozókkal és a támogatókkal foglalkozik, a megfelelő stratégia kialakítása arra, hogy milyen gyakran és milyen üzenetekkel keressétek meg őket stb. Végül, ami talán a legfontosabb: a társadalmi bázis építése elképzelhetetlen a szervezeten belüli gondolkodásmód megváltoztatása nélkül. Széleskörűen el kell fogadni, hogy az emberek fontosak a szervezet számára, meg kell érteni, hogy miért, és azt is, hogy hogyan lehet őket bevonni és együtt dolgozni velük. 

Egyértelműen fogalmazzátok meg a céljaitokat és tevékenységeiteket, és haladjatok lépésről lépésre a fenti pontok mindegyikében. Nemsokára látni fogjátok, hogy a gondolkodásmód, a belső folyamatok és a külső tevékenységek hogyan vegyülnek egymással, és együtt hogyan segítik társadalmi bázisépítési céljaitok elérését.

 

A csapatotok az első számú társadalmi bázisotok: A munkatársaitok nélkül nem megy

A társadalmi bázis építését nem lehet egyetlen kommunikációs munkatárssal vagy fundraiserrel megoldani. Épp ellenkezőleg, egy mindent felölelő stratégia szükséges, amely az összes projektre, tevékenységre kiterjed, és koncepcióját az egész csapat osztja - a szervezet vezetőjétől kezdve a koordinátorokig, akik projektjeiken keresztül rendszeresen kapcsolatba kerülnek az emberekkel. 

A társadalmi bázis építése legyen a stratégiák és a rendszeres megbeszélések része, hogy az egész csapat tudja, milyen változásokra kerül sor és miért. Mutassátok meg nekik, hogy az emberek bevonása hogyan segíti a szervezetet, és mondjátok el azt is, hogy ehhez ők hogyan járulnak hozzá. 

 

Beszéljetek nyíltan: A közönségeteknek azonnal értenie kell, mit akartok

A külső kommunikáció a társadalmi bázisépítés kulcsfontosságú eleme. Amikor megszólítjátok az embereket, azt a nyelvet kell beszélnetek, amelyet megértenek, és nekik tudniuk kell, hogy hogyan kapcsolódhatnak be a munkába.  

Fordítsatok fokozott figyelmet az üzenetekre, és teszteljétek barátaitok, rokonaitok vagy már meglévő támogatóitok körében, hogy jól megértették-e, mivel foglalkozik a szervezet és hogy az miért fontos. Projektek hosszú leírása helyett érdemes rövid, érdekes történeteket elmesélni a klienseitekről, eredményeitekről. Ne féljetek nyíltan kimondani, hogy anyagi támogatásra van szükségetek (ha nem kértek, nem fogtok kapni). 

 

Az adománygyűjtés kifizetődő: De szükségetek van stratégiára, és törődnötök kell az adományozókkal

Ha adománygyűjtésbe kezdtek egy olyan szervezet részére, amely ahhoz szokott, hogy minden tevékenységét intézményi pályázatokból vagy társadalmi vállalkozásból fedezi, először ismét csak a gondolkodásmód megváltoztatására érdemes összpontosítani. Előfordulhat, hogy a munkatársaitok túl félénkek ahhoz, esetleg kínosnak találják, hogy közvetlenül pénzt kérjenek az emberektől, vagy épp nem tudják, hogy kihez irányítsák a potenciális adományozókat. Egyértelmű útmutatásra lehet szükségük arra vonatkozóan, hogy mindezt hogyan tegyék – mit mondjanak, milyen anyagokat terjesszenek stb. Emellett számos belső folyamat megléte is szükséges, hogy megfelelően tudjatok foglalkozni az adományozókkal, hogy érezzék, minden információt megkapnak, és ne veszítsék el a szervezet támogatására való hajlandóságukat. 

Kezdjétek azzal, hogy alapos startégiát dolgoztok ki arra vonatkozóan, hogy kik alkotják az adománygyűjtés célcsoportját, ki, mikor, hogyan fogja megkeresni őket, és a szervezet hogyan fog együtt dolgozni a potenciális adományozókkal. Vonjátok be a munkatársaitokat minden megbeszélésbe, és mondjátok el nekik, ők hogyan tudnak hozzájárulni ehhez. 

 

Ideje elindulni: A társadalmi bázisépítés nagy lökést ad a szervezetnek

A társadalmi bázisépítés hosszútávú és gyakran nehéz folyamat, és a külső és belső változásokhoz sok munkára, időre és némi anyagi forrásra is szükség van. Ugyanakkor hosszútávon számos előnnyel jár, és erősebbé teszi a szervezetet.  

Mindegy, hogy mennyi forrás áll a szervezet rendelkezésére, a társadalmi bázis építését mindig el lehet kezdeni, és az meg fog térülni. Ahogyan az egyik kísérőnk mondta: „Csak kezdj el beszélgetni az emberekkel, és látni fogod, hogy a dolgok, amikre vágysz, elkezdenek valósággá válni.”

Ha hasznosnak találta cikkünket, és szeretne első kézből értesülni, ha új információt osztunk meg, esetleg a legújabb pályázatokról, eseményekről, állásokról szeretne hírt kapni, iratkozzon fel heti rendszerességgel megjelenő hírlevelünkre.