Közösségi adománygyűjtés

Forrásszervezés


A közösségi adománygyűjtés lényege, hogy sok (magán)adományozó járul hozzá jellemzően kisebb összegekkel egy cél eléréséhez. A crowdfunding alapelve tehát a sok kicsi sokra megy. A közösségi gyűjtésnek pontosan meghatározott, konkrét célja van, előre meghatározott célösszeggel és adománygyűjtési idővel. Ezeknél a gyűjtéseknél az adományozót éppen az motiválja, hogy adománya nem általában támogatja egy szervezet munkáját, hanem a szervezet adott tevékenységét, eseményét, vagy akár azon belül egy még szűkebben meghatározott célt támogathat. Így biztos lehet benne, hogy adománya a számára fontos célt szolgálja.

Fontos, hogy olyan célösszeget határozzatok meg, amely a célhoz szükséges lehető legtöbb adományt eredményezi, ugyanakkor reálisan elérhető. Érdemes ehhez felmérnetek a szervezet támogatói körének nagyságát, eléréseteket a közösségi médiában, korábbi adománygyűjtési tapasztalataitokat és eredményeiteket. Ha az eredeti elképzelés ezek alapján túl magasnak bizonyul, célszerű átgondolni a célösszeget, és ha szükséges, akkor ennek tükrében a gyűjtés célját is.

A kampány sikerének kulcsa a kommunikáció. A gyűjtés nem fog magától működni, mivel csak minimális számú adományozó talál rá véletlenül, vagy keresi aktívan az új adományozási lehetőségeket. A szervezet feladata, hogy megszólítsátok és adományozásra kérjétek támogatóitokat és azokat, akiket kommunikációs csatornáitokon keresztül (elsősorban a közösségi médiában) elértek. A kampányindítás előtt ezért készítsetek kommunikációs tervet, a kampány során rendszeresen adjatok hírt a gyűjtésről, és kérjétek adományozásra támogatóitokat és követőiteket.

Az adománygyűjtő kampány létrehozásakor kiemelten fontos, hogy egyszerű, érthető, hatásos és megérintő adománykérő szöveget írjatok a gyűjtés céljáról, és ami még fontosabb: arról, hogy az milyen hatással lesz a támogatott emberek életére vagy az adott ügyre. Hasonlóan fontos, hogy olyan képet válasszatok, amely azonnal felhívja a figyelmet, kíváncsivá tesz vagy éppen megható. És természetesen elengedhetetlen egy biztos technikai háttérrel rendelkező, egyszerűen használható adománygyűjtő felület - ilyen az adjukossze.hu. Ha az Adjukösszén indítotok közösségi adománygyűjtést, a NIOK szakemberei segítenek a kampány sikeres elindításában és az eredményes gyűjtésben.

Az összegyűjtött összeg mellett a közösségi adománygyűjtés általában új támogatókat is jelent a szervezet számára. Az adományozáskor választott beállításoktól függően hozzáférhettek az új adományozók elérhetőségeihez, így egy következő adománygyűjtés során már közvetlenül is megszólíthatjátok, más tevékenységeitekbe is bevonhatjátok őket, idővel szorosabb kapcsolatot építhettek velük, és így erősíthetitek elköteleződésüket.

A közösségi adománygyűjtés tehát nem csak egy izgalmas és kreatív folyamat, de nagyszerű lehetőség is a szervezet körüli támogatói közösség építésére! Az adományozók részben a szervezet korábbi támogatói közül kerülnek ki, részben pedig olyan emberek, akik számára fontos a szervezet ügye, és az is lehet, hogy már ismerik a szervezetet. Éljetek a lehetőséggel, hogy megszólítsátok őket, párbeszédet kezdeményezzetek, ápoljátok és építsétek ezeket a kapcsolatokat!

 

frissítve: 2020.09.09.

További cikkek az adománygyűjtés tervezéséről és módszereiről a forrásszervezés útmutatóban, és a hozzá kapcsolt kérdések között találhatóak. 



Címkék: adománygyűjtés, közösségi adománygyűjtés, matchfunding