A közösségi adománygyűjtés lényege, hogy sok (magán)adományozó járul hozzá jellemzően kisebb összegekkel egy cél eléréséhez. A crowdfunding alapelve tehát a sok kicsi sokra megy. A szervezet szempontjából ez azt jelenti, hogy a szélesebb közösségünket, jelenlegi és lehetséges támogatóinkat kell megszólítanunk és adományozásra kérnünk. A közösségi gyűjtésnek pontosan meghatározott, konkrét célja van, előre meghatározott célösszeggel és adománygyűjtési idővel. Ezeknél a gyűjtéseknél az adományozót éppen az motiválja, hogy adománya nem általában támogatja egy szervezet munkáját, hanem a szervezet adott tevékenységét, eseményét, vagy akár azon belül egy még szűkebben meghatározott célt támogathat. Így biztos lehet benne, hogy adománya a számára fontos célt szolgálja. Közösségi kampánnyal gyakran gyűjtenek valamilyen sürgős célra, és ez a sürgősség rendkívül motiváló lehet az adományozók számára.

Fontos, hogy olyan célösszeget határozzatok meg, amely a célhoz szükséges lehető legtöbb adományt eredményezi, ugyanakkor reálisan elérhető. Érdemes ehhez felmérnetek a szervezet támogatói körének nagyságát, eléréseteket a közösségi médiában és a hírleveleteken keresztül, korábbi adománygyűjtési tapasztalataitokat és eredményeiteket. Ha az eredeti elképzelés ezek alapján túl magasnak bizonyul, célszerű átgondolni a célösszeget, és ha szükséges, akkor ennek tükrében a gyűjtés célját is.

A kampány sikerének kulcsa a kommunikáció. A gyűjtés nem fog magától működni, mivel csak minimális számú adományozó talál rá véletlenül, vagy keresi aktívan az új adományozási lehetőségeket - az adományok a befektetett munkánk eredményeként fognak beérkezni. A szervezet feladata, hogy megszólítsátok és adományozásra kérjétek támogatóitokat és azokat, akiket kommunikációs csatornáitokon keresztül (elsősorban a közösségi médiában és hírlevelen keresztül) elértek. A kampányindítás előtt ezért készítsetek kommunikációs tervet, a kampány során rendszeresen adjatok hírt a gyűjtésről, és kérjétek adományozásra támogatóitokat és követőiteket.

Az adománygyűjtő kampány létrehozásakor kiemelten fontos, hogy egyszerű, érthető, hatásos és megérintő adománykérő szöveget írjatok a gyűjtés céljáról, és ami még fontosabb: arról, hogy az milyen hatással lesz a támogatott emberek életére vagy az adott ügyre. Hasonlóan fontos, hogy olyan képet válasszatok, amely azonnal felhívja a figyelmet, kíváncsivá tesz vagy éppen megható.

És természetesen elengedhetetlen egy biztos technikai háttérrel rendelkező, egyszerűen használható adománygyűjtő felület - ilyen az adjukossze.hu. Ha az Adjukösszén indítotok közösségi adománygyűjtést, a NIOK szakemberei segítenek a kampány sikeres elindításában és az eredményes gyűjtésben.

Az összegyűjtött összeg mellett a közösségi adománygyűjtés általában új támogatókat is jelent a szervezet számára. Az adományozáskor választott beállításoktól függően hozzáférhettek az új adományozók elérhetőségeihez, így megköszönhetitek a támogatást, hírt adhattok a gyűjtés céljának megvalósulásáról, egy következő adománygyűjtés során már közvetlenül is megszólíthatjátok, más tevékenységeitekbe is bevonhatjátok őket, idővel szorosabb kapcsolatot építhettek velük, és így erősíthetitek elköteleződésüket.

A közösségi adománygyűjtés tehát nem csak egy izgalmas és kreatív folyamat, de nagyszerű lehetőség is a szervezet körüli támogatói közösség építésére! Az adományozók részben a szervezet korábbi támogatói közül kerülnek ki, részben pedig olyan emberek, akik számára fontos a szervezet ügye, és az is lehet, hogy már ismerik a szervezetet. Éljetek a lehetőséggel, hogy megszólítsátok őket, párbeszédet kezdeményezzetek, ápoljátok és építsétek ezeket a kapcsolatokat!

 

frissítve: 2021.11.17

 

További cikkek az adománygyűjtés tervezéséről és módszereiről a forrásszervezés útmutatóban, és a hozzá kapcsolt kérdések között találhatóak.