Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A nonprofit.hu -n több bejegyzésben is információt talál a beszámolók benyújtásával kapcsolatban.

Most ezeket szedtük össze kérdés-válasz formában, és kiegészítettük azokkal az információkkal, amelyet a 2021. május 13-án, a budapesti CIC által szervezett webináron dr. Orosz Ágnestől hallottunk.

Alapinformációkat az alábbi útmutatónkban olvashat:

Milyen számviteli beszámolót kell készíteniük civil szervezeteknek?

2020. évi beszámolók beadásáról

 

Kérdés: Kinek kell elkészíteni a civil szervezetek az éves beszámolóját és mellékleteit? 

A beszámoló két részből áll, és a szervezet a könyvelést végzővel  együtt tudja elkészíteni. A  számviteli része a könyvelés alapján történik, de a szöveges beszámolót, melyhez szükséges a tevékenységek részletes ismerete, a szervezet képviselője a könyveléssel közösen tudja elkészíteni.

 

Kérdés: Milyen formanyomtatványon kell beadni a beszámolót?

A beszámolót minden évben más formanyomtatványon kell beadni, mely a birosag.hu-n található. 2021-ben a  kétszeres könyvelést végző szervezetek a PK642-esen, az egyszerest a PK 641 en, a kiemelkedően nagy költségvetésű un. “egyéb szervezetek” a PK 643-ast 

https://www.nonprofit.hu/hirek/Figyelemfelhivas-a-2020-es-2021-evi-beszamolo-nyomtatvanyokkal-es-a-csatolt-mellekletekkel-kapcsolatban

https://www.nonprofit.hu/tudastar/Hogyan_kell_kozzetenni_a_beszamolot

 

Kérdés: Hol található a beszámoló formanyomtatvány, és mikor kell letölteni?

Az OBH oldaláról tölthető le a nyomtatvány https://birosag.hu/eljarasok-nyomtatvanyai/civil-eljarasok-urlapjai/civil-beszamolok

Vigyázni kell azonban, mert mindig a legfrissebb változatot kell kitölteni, 2021-ben május 1 után frissült változat is van, a korábbiak nem érvényesek. 

https://www.nonprofit.hu/hirek/Nyomtatvanyok-az-eves-beszamolohoz-es-kozhasznusagi-melleklethez 

 

Kérdés: Van kiegészítő melléklet az idei beszámolóhoz, amit letölthetek? 

Nincs ilyen, ezt magunknak kell legyártani pdf formátumban és csatolni. 

A 479/2016. (XII.28.) Korm. rendelet 22.§ (1) bekezdése szerint 2019. évtől a civil szervezetnek az egyszerűsített éves beszámolójához szükséges a Számviteli tv. szerinti kiegészítő mellékletet is kell  benyújtania. 

 

Kérdés: Lehet javítani a beszámolót beadás után?

Beszámolót nem lehet javítgatni, méltányossági kérelem beadását azonban meg lehet próbálni, amit elbírálnak.

https://www.nonprofit.hu/tudastar/Mi-a-buntetes-ha-elmulasztjuk-letetbe-helyezni-a-beszamolot

 

Kérdés: Be kell e nyújtani a beszámoló elfogadásáról szóló  jegyzökönyvet ?

Ezeket a jegyzőkönyveket szabályosan tárolni kell, de nem kell sem ezt, sem a FEB jegyzőkönyvet csatolni, benyújtani. 

 

Kérdés: Könyvvizsgálatot csatolni kell?

Ha történt könyvvizsgálat, akkor azt minden esetben csatolni kell. 

 

Kérdés: Ki készíthet papír alapon beszámolót?

Ha civil szervezet egyszeres könyvvitelt vezet és nem közhasznú szervezet, akkor papír alapon is elkészítheti. Ebben az esetben nem feltölteni, hanem  feladni kell ajánlott postai küldeményben  az OBH címére. 

https://www.nonprofit.hu/tudastar/milyen-szamviteli-beszamolot-kell-kesziteniuk-civil-szervezeteknek

 

Kérdés: Ki adhatja be a beszámolót?

Vagy képviselő, vagy a könyvelő, vagy egyéb személy szabályos meghatalmazás alapján

https://www.nonprofit.hu/tudastar/ki-kuldheti-be-beszamolot-0

Ha papír alapon adhatja be, akkor postán is feladható az OBHivatal pf 24 Budapest ajánlottan.

 

Kérdés: Kapunk-e visszajelzést a  a beszámoló beadásáról?

Kapunk. A bíróság pár napon belül visszajelzést küld,  de ez nem jelenti, hogy elfogadták, csak azt, hogy beérkezett.

https://www.nonprofit.hu/tudastar/Hasznos-informaciok-a-civil-beszamolok-elektronikus-bekuldesehez