Egyszerű livestream eszközök - Mikor melyiket használjam?

Távmunka

Online előadások, streamelés, instalive, webinar… a lista egyre hosszabb, ha azt keressük, hogyan helyettesítsük vagy bővítsük a személyes találkozás lehetőségeit.

Sokféle technikai eszköz áll rendelkezésre, így mindig megtalálhatjuk az adott eseményhez leginkább passzoló platformot.

Facebook live

A Facebook live az egyik olyan eszköz, amely valószínűleg minden szervezetnél már rendelkezésre is áll. Előnye, hogy egyből a már meglévő követőkhöz, a Facebookos támogatói bázishoz juttatható el a közvetítés. Rövidebb, egyszemélyes élő bejelentkezésekhez, interjúkhoz akár egy okostelefon is elegendő lehet, egy hosszabb, vagy hangosítást igénylő eseményeknél (pl. koncertek, panelbeszélgetések, előadások) pedig a megfelelő technikai háttérrel jól lebonyolíthatóak.  Az egyszerű kommentelési lehetőség miatt online kérdezz-felelek alkalmak, tájékoztatók ideális platformja is lehet egy kis plusz felkészüléssel és moderálással.

Instagram live

Magyarországon még mindig igaz, hogy az Instagramot főleg a fiatalabb generációk használják, így ennek Live funkcióját használhatjuk nekik szánt tartalmak célba juttatására. Leginkább “beszélő fejes” videók és bejelentkezések működnek, ezekre kifejezetten alkalmas a könnyen kezelhető, telefonos felület. A nézők kommentben könnyen kapcsolatba léphetnek az előadóval, és az élő bejelentkezés után egyszerűen elmenthető és az adott Instagram profilnál elérhető marad a felvétel. Mindkét social media eszköznél az élő adás indulásakor értesítést kapnak a követők, ez is segíti, hogy célba érjen és minél több emberhez eljusson az üzenetünk.

Videómegosztó oldalak

Nem meglepő módon a legnépszerűbb videómegosztó oldalak, a Youtube és a Vimeo is alkalmasak livestreamek közvetítésére. Ezek előnye a Facebookkal szemben a hosszabb (akár 36 órás), és jobb, akár full HD minőségű streamelési lehetőség, illetve a magasabb szintű videószerkesztés funkciók. 

Videokonferencia eszközök webinárok, képzések esetén - Zoom

Komplexebb események közvetítésénél, mint például egy online tartott képzés, ahol a streamingnél bonyolultabb funkciókra is szükség van, illetve a nézőkkel való kapcsolattartás is fontos elem, a videokonferencia szoftverek között találhatjuk meg a számunkra legmegfelelőbbet. Manapság legnépszerűbb a Zoom, aminek több funkciója is kifejezetten hasznos online képzések, beszélgetések facilitálása során. Ilyenek például a különböző visszajelző ikonok, szavazások, vagy kiscsoportos beszélgetések. (Részletesebben ITT írtunk a Zoom lehetőségeiről.)

Bármelyik eszközt is válasszuk, mindenképp fontos tesztelni, alaposan kiismerni a felületet bőven a nyilvános esemény előtt, hogy elkerülhető legyen a kellemetlen technikai ügyetlenkedés. A hardvereket (kamera, mikrofon) is időben próbáljuk ki, illetve legyen olyan munkatárs vagy önkéntes, akinek nincs egyéb feladata az adott eseményen, és végig tudja kísérni, adott esetben jelezni, ha probléma adódik.

Képzések esetén ne feledjük, hogy az innovatív, hasznos funkciók ellenére ezek az eszközök nem csodaszerek. Egy webinár vagy előadás sikere továbbra is nagyrészt a tartalmon és az előadókon múlik. Az alapos szakmai tervezést, a jól müködő facilitálást és az előadói készségeket csak támogatni és kiegészíteni tudják az online eszközök, helyettesíteni nem. Ezért is szervezi a NIOK Alapítvány “Hogyan tartsunk hatékony webinárt Zoomon? című ingyenes képzését civil szervezeteknek - ha online képzésben gondolkodik, várjuk!



Címkék: informatika, távmunka, koronavírus, Covid-19