Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A Hive Mind közösség által létrehozott Pozitív narratívák kidolgozása című ingyenes online kurzus civil szervezetek számára nyújt bevezetést a témába: a saját tempóban végezhető tananyagból többek között megtudhatod, hogyan mesélj el egy történetet szervezetedről hatásosan, és hogy több történetet összefűzve hogyan hozz létre egy olyan narratívát, amely sikeresen megszólítja az embereket, és átadja üzeneteiteket. De mi is a narratíva? Röviden: világnézetünket, értékeinket tükröző történetek, amelyeket összeköt egy közös motívum és üzenet. 

Sajnos előfordul, hogy a nyilvánosságban olyan negatív, káros narratívák terjednek, vagy akár konkrét támadások érnek egy csoportot vagy szervezetet, amelyet nem hagyhatunk szó nélkül, és valahogy reagálni szeretnénk rá. Ilyen esetekben hatékony megoldást jelenthet, ha ellen- vagy alternatív narratívákat használunk. Ezek lehetséges típusait mutatjuk be a kurzus ízelítőjeként, magyar példákkal.

Ha az alábbi részlet felkelti az érdeklődésedet, végezd el a teljes kurzust, így még átfogóbb tudást szerezhetsz!

Narratíva típusok

A pozitív alternatív narratíva nem válasz valamire, hanem egy másféle narratíva felajánlása, proaktív terjesztése. A pozitív narratíva az összes narratíva típus közül a leghatásosabb. A negatív, félretájékoztató üzenetekre reagálva, tagadva csak megismételnénk azokat, és abba a nem szerencsés pozícióba kerülnénk, hogy valakik ellenünk vannak. Ezért a legjobb megoldás a negatív narratívától független, önálló pozitív alternatív narratívák alkotása, amelyek két oldal szembenállása helyett az összetartozást erősítik.

Jó példa a pozitív narratívát használó civil kampányra a közelmúltból a Háttér Társaság és a Szivárványcsaládokért Alapítvány közös kezdeményezése, “A család az család” kampány. Ugyan a kampány egy kormányzati intézkedésre válaszul született, nem annak állításait tagadja és így ismétli, hanem egy új, befogadó, pozitív üzenetet helyezett a középpontba. Hogy milyen eszközöket használtak a sikeres kampányban, megtudhatod ebből a nonprofit.hu podcast beszélgetésből. A kampány 2021-ben a Civil Díj Legjobb kommunikációs kampány kategóriájának díját és a Közönségdíjat is elnyerte. Egy másik példa lehet itt noÁr Tanulni akarunk! c. klippje és az oktatás ügye melletti kiállása is.

A tényszerű ellen-narratívák segítségével rámutathatunk a logikai és a hitelességi hibákra, és helyettük ellenőrzött tényeket közlünk. 2020 egyik helyi civil sikertörténete a Pilis hegységben megakadályozott bánya-újranyitás, ahol etikai érvek mellett számokkal támasztották alá, hogy hány fa kivágását, hány állat élőhelyének megszüntetését jelentette volna a beruházás. 

A humor és a szarkazmus hasznos lehet a szélsőséges narratívák hiteltelenítésében és aláaknázásában. Egy példa erre a Greenpeace Fertő-tó körüli ingatlanberuházás elleni kampányának egyik eleme, ahol egy humorista tartott tárlatvezetést a fertői gigaberuházás kiállításán. A politikában a viccpártok használják ezt az eszköztárat, itthon a Magyar Kétfarkú Kutyapárt.

Morális ellen-narratívát használhatunk akkor, ha erkölcsi vagy etikai álláspontunkat szeretnénk képviselni. Ilyen üzeneteket közvetít a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány “Nem vagy egyedül” és az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány “Ismerd fel és tegyél ellene” kampánya a gyermekbántalmazás témakörében. A kampányokról itt beszélgettünk a két szervezettel a nonprofit.hu podcastban. A Város Mindenkié Csoport “Zéró kilakoltatást!” kampánya, amely a lakhatást mint emberi jogot mutatja be, szintén az emberi jóérzésre és közös morális felelősségünkre épít. A kampány 2016-ban “egy ügy legjobb képviselőjeként” Civil Díjban részesült.

Mindegyik narratíva típusra sok-sok példát lehet még találni - ha van olyan kampány, amely szerinted illene a felsorolásba, írd meg nekünk a k.asztalos@niok.hu email címre!

A nonprofit.hu Tudástárban a kurzus egy másik részletéről, a hatékony üzenetek létrehozásáról és célba juttatásáról is olvashatsz. Ha pedig többet szeretnél tudni a narratívákról és hogy miképp tudsz pozitív narratívát kidolgozni, végezd el az ingyenesen elérhető kurzust itt!

A Hive Mind egy új online platform, ahol a digitális biztonságról, az álhírek és a félretájékoztatás elleni küzdelemről, a pozitív narratívák erősítéséről tanulhatsz. A saját időbeosztásodban és tempódban végezhetsz ingyenes online kurzusokat, hogy megismerd az alapfogalmakat és tippeket kapj, amelyeket aktivista vagy civilszervezeti munkádban hasznosíthatsz. Az elérhető anyagok segítenek, hogy biztonságos digitális környezetben dolgozz, és hatékonyan szólítsd meg meglévő és új közösségedet. Tarts velünk, kapcsolódj be! A Hive Mind a TechSoup Europe vezetésével jött létre, magyar szakmai partnere a NIOK Alapítvány. 

Regisztrálj, és végezd el a teljes kurzust itt!

 
Az alábbi esettanulmányokban jó példákat ismerhetsz meg arra, hogyan ismerheted meg és építheted támogatói közösségedet.