Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Egyszeres könyvvitel szabályai szerint vezeti a könyveit az a szervezet, amely egyszerűsített beszámolót készíthet, azaz az alaptevékenységéből, valamint vállalkozási tevékenységéből származó bevételének együttes összege – két egymást követő évben, évenként – az 50 millió forintot nem haladja meg, és nem rendelkezik közhasznú jogállással.

Kötelező az áttérés a kettős könyvvitel rendszerébe, ha az előbb említett feltételeknek a szervezet már nem felel meg. Önkéntes módon, saját döntés alapján a szervezet bármikor – értelemszerűen következő év kezdetétől – áttérhet az egyszeres könyvvezetésről a kettősre.

Bizonyos szervezetek részére a jogszabály kötelezően írja elő a kettős könyvvezetést az előbb említett bevételértéktől függetlenül. Ilyen szervezet a közalapítvány, a közhasznú jogállással rendelkező szervezet és a nonprofit gazdasági társaság. Ezek a szervezetek csak és kizárólag kettős könyvvitel szerint könyvelhetnek.

Összefoglalva:
Egyszerűsített beszámolót készíthet, így egyszeres könyvvitelt vezethet az a szervezet, amely:

  • nem közhasznú
  • a vállalkozási és az alaptevékenységének bevételének együttes összege két egymást követő évben évenként az 50 millió forintot nem haladja meg

Egyszerűsített éves beszámolót köteles készíteni, így kettős könyvvitelt vezet az a szervezet, amely:

  • vállalkozási és alaptevékenységéből származó bevétele két egymást követő évben évenként az 50 millió forintos bevételi határt meghaladta
  • kötelező számára a kettős könyvvitel jogszabályi előírás miatt (szervezeti forma vagy a közhasznú minősítés miatt)
  • saját elhatározásból így döntött

Vonatkozó szabályok:
479/2016. (XII.28.) Korm rendelet 8-9. §.

A cikket frissítette és átdolgozta Láng Noémi könyvvizsgáló, adószakértő 2022. november 21-én a NIOK Alapítvány megbízásából.

 

Mi az egyszeres és a kettős könyvvitel közötti különbség?

 

Kapcsolódó információ a Civil szervezetek gazdálkodása útmutatóban, és hozzá kapcsolódó GYIK-okban található.