Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Mire kérjük az adományt? (A case for support)

A forrásteremtési stratégia megalkotásával pontosan meghatároztad már, hogy mennyit, kitől és mire szeretnél kérni. A következő nagy lépés egy megszólító, erőteljes és érthető üzenet megfogalmazása arra vonatkozóan, hogy mire kéritek a támogatást.

Sokszor nem is olyan egyszerű elmondani, hogy mit is csinál a szervezetünk, főleg, ha azt szeretnénk bemutatni egy potenciális adományozónak, hogy miért kellene bennünket támogatnia. Van, hogy úgy érezzük, túl legyszerűsítő lett a megfogalmazásunk, ennél sokkal komplexebb az, amit csinálunk, és az is lehet, hogy nehezen találjuk a megfelelő szavakat, történeteket a tevékenységünk bemutatására. A következőkben erre adunk tippeket!

A case for support össszeállítása

1.) Készíts interjút a szervezeted tagjaival arról, hogy mit csinál a szervezetetek. Ez talán furcsán hangzik, de így sok spontán, erős választ kaphatsz, ami színesebbé és hatásosabbá teszi majd az üzenetedet, és könnyebb kibújni a sémákból vagy túl lapos tartalmakból. Készíts interjút a támogatókkal, önkéntesekkel vagy az emberekkel, akik már részesültek a szervezet szolgáltatásaiból. Minél több nézőpontot tudsz behozni, annál erősebb lesz az adománykérő leírásod.

2.) Az interjúk közben vadássz jó sztorikat: olyanokat, amik téged is megérintenek érzelmileg, amitől libabőrös leszel. Olyan tartalmakat keresünk, amik várhatóan a leendő adományozókat is megszólítják majd: egyértelmű bennük a szükségesség, a sürgősség és az elért hatás.

3.) A megfogalmazáskor használj meleg, érzelmes nyelvezetet. A cél az, hogy a leendő támogatók érzelmeit és képzeletét is megmozgassuk. Ehhez olyan nyelvet kell használnunk, amely érzelmeket ébreszt, személyes kötődést és egy inspiráló víziót ad. Segíthet, ha elképzeled, hogy a szöveget egy ismerősödnek, barátodnak, szüleidnek írod, vagy egy már meglévő támogatódnak. Így sokkal személyesebb lehet a megfogalmazás. 

4.) Nagyon fontos, hogy amellett, hogy a szervezeted a megvalósítója az adott projektnek, megoldásnak, amihez a forrásokat keresed, mindig legyen kiemelve és láthatóvá téve, hogy mi az adományozó szerepe a megvalósulásban, hogy ő mivel és hogyan járul hozzá, és mi történne nélküle. 

5.) A hatás leírásánál mindig találjátok meg azt, hogy hogyan változtattok meg életeket, hogyan hat az emberekre vagy az élővilágra az a tevékenység, amit végeztek. (Pl. kenneleket és vakcinát vásárolunk a kutyáknak, vagy a kutyusok melegben és egészségesen élhetnek.)

A case for support felépítése

Mint minden jó történetnek, a case for supportnak is el kell repítenie az olvasót egy utazásra: mi a probléma vagy a kihívás, erre milyen megoldást tudunk, és hogyan csinálhatjuk ezt meg együtt, mi és az olvasó. Egy nagyon hatásos és egyszerű szerkezet így néz ki általában:

  • Bevezetés (általában a vízió)
  • A probléma / a kihívás bemutatása
  • Miért most? (Miért sürgős megoldani ezt a problémát?)
  • Miért mi? (Miért kivételesen képes a mi szervezetünk ennek a problémának a megoldására?)
  • A megoldás (Hogyan fogjuk a segítségeddel megoldani a problémát?)
  • Az adomány és a hatás (Milyen összegű adománnyal milyen hatást érhet el a támogató)
  • Befejezés (kitekintés a nagyobb vízióra, és a call to action - vagyis az adományozásra való konkrét felhívás)

A case for support véglegesítése

Többször olvasd át, és olvastasd el másokkal is a szervezetedben. Eléggé inspiráló lett? Megmozgatja az embereket? Érzelmileg megérintő? Ha még túl sok a tárgyilagos, semmitmondó, esetleg túl száraz, szakmai rész, írd át ezeket. Ha már van egy számodra megfelelő változat, akkor teszteld külsősökkel: mire rezonálnak, hol nem egészen érthető a szöveg, mi az, ami erős, mi az, ami még gyenge benne. A visszajelzések alapján véglegesítsd a szöveget.

A case for support felhasználási lehetőségei

A case for supportot a célcsoportnak megfelelően tudjátok alakítani, rövid, képes formába pl. a honlap látogatóinak, egy sztori segítségével bemutatva egy egyperces videóban a facebookon, vagy részletesen kifejtve, számokkal, eddigi eredményekkel, részletes költségvetéssel kiegészítve egy pályázatban.

Az alapüzenetet kiegészíthetitek további elemekkel is:

  • Több alátámasztó adattal, ami bizonyítja, hogy mennyire sürgős a kérésetek, és milyen nagy szükség van a tevékenység folytatására, vagy bővítésére
  • Esettanulmányokkal vagy rövidebb történetekkel, hogy átérezhetőbb, megélhetőbb legyen a tevékenységetek
  • A szervezet történetével, amely bemutatja, hogy eddig milyen eredményeitek voltak, és hogyan tervezitek a jövőt
  • Személyes üzenetekkel egy-egy fontos adományozótól, a szakma fontos szereplőjétől, egy önkéntesetektől vagy egy érintettől, akinek segítettetek

Forrás: www.globalphilanthropic.com

 

További cikkek az adománygyűjtés tervezéséről és módszereiről a forrásszervezés útmutatóban, és a hozzá kapcsolt kérdések között találhatóak.