Forrásszervezés
Forrásszervezés
Miért adományoznak az emberek?


816



Az adományozás alapvető motivációja az, hogy adni jó érzés. Szerencsére azért ennél jóval többet tudunk arról, hogy mik azok a tartós motívumok, amik sok embert adományozásra bírnak és melyek a meghatározó trendek napjainkban.

Van néhány olyan tényező, amelyek közül egy vagy több általában fellelhető az adományozók motivációi között. Ha szeretnéd, hogy szervezeted sikeres adománygyűjtővé váljon, jó, ha végiggondolod ezeket. A te támogatóidra melyek a jellemzők? Hogyan kellene ezeket figyelembe véve kérni tőlük?

Az egyik legjellemzőbb ok az adományozásra, az érintettség. Az illető maga, vagy családtagja, hozzá közel álló ember az ügyben érintett, ezért a problémával gyakran találkozik, jól ismeri, fontos neki. Ha a problémát az illető érzékeli, jó esetben hajlandó adományozni is a megoldás, enyhítés érdekében. Szívesen adományoz az is, aki bizonyos élethelyzetben szintén segítséget kapott másoktól, és ezen túljutva viszonozni szeretné a gesztust.Gyakori, hogy bár az adományozó semmilyen módon nem érintett, az ügy megérinti, valamiért közel áll a szívéhez, érdeklődik iránta és fontos neki. Ide tartozik az is, ha nem az ügy szólítja meg elsősorban, hanem a közösség iránt lojális, amely az ügyet képviseli. Ebben az esetben kiemelten fontos lehet, hogy ki a közösség/ügy arca, ki az a személy, aki hitelesen tudja megfogalmazni a kérést. A fenti okok elválaszthatatlanul kötődnek az ügyekhez, szubjektív benyomásokhoz, tapasztalatokhoz.

Vannak persze olyan adományozók, akik ügytől függetlenül mindenkinek szeretnek segíteni lehetőségükhöz mérten, akár rendszeresen is. Nemegyszer az adományozás mögöttes oka az, hogy az illető hálás mindazért, amije van, és ebből szeretne juttatni olyanoknak, akik rászorulók. Akad olyan is, akinek egyenesen lelkiismeretfurdalása van, s ezen szeretne enyhíteni az adománnyal. Van, aki vallási meggyőződésből, vagy emberszeretetből adakozik újból és újból. Ezek a motivációk teljesen általánosak, és témától függetlenül bármilyen ügyhöz hozhatnak adományokat.

Sokan az éves adományozást „letudják” a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával. Sajnos az 1% adományként vonult be a köztudatba, holott ez egy felajánlás – így se úgy se maradna a felajánlónál, csupán rendelkezhet róla, hogy hová kerüljön.

Előfordul az is, hogy valakinek üzleti érdeke fűződik az adományozáshoz, és az ezzel járó jó megítéléshez, ami előnyös, ha vállalati adományozót keresünk. A hagyatéki adományozás jó lehetőség, ha valakinek nincsenek örökösei, vagy szeretne nyomot hagyni a világban.

-------------------------------------

Vannak olyan eszközök az adománygyűjtés során, amivel motiválhatod leendő adományozódat, hogy segítse szervezeted tevékenységét. Kedves gesztus, ha egy apró ajándékot ajánlasz fel támogatódnak (mondjuk a szervezeted logójával ellátott kitűzőt, vagy egy köszönő képeslapot). Sokat számít, hogy hogyan tartod a kapcsolatot azokkal, akik egyszer már megtiszteltek a bizalmukkal, és adományoztak a szervezeted számára. Ehhez óriási segítség az adományozói adatbázis vezetése, ami a költségvetés megtervezésénél is kulcsfontosságú elem egy civil szervezet esetében.

frissítve: 2018.06.08.




Hír
Az elmúlt napokban ismételten több bejelentés érkezett az Országos Bírósági Hivatalba (OBH), miszerint a Civil Marketing Kft. nevében a civil szervezetek képviselőit telefonon ...
Hír
Tegnap rendezték meg a Civil Díj 2019 Gálát, kiderült, kik az idei év legsikeresebb és legjobb szervezetei.
Hír
Az eredmények a NEA honlapján érhetőek el
Hír
Több mint 400 millió eurót (127,7 milliárd forint) gyűjtött össze a párizsi Notre-Dame helyreállításához a francia kulturális minisztérium által a magánemberek és vállalatok a ...
Hír
Te emlékszel, hogy melyik társadalmi szervezetet támogattad a MagNet Bank tavalyi #KözösségiAdományozásiProgramjában?
Címkék